Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-5N eller Nex-F3

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Överväger inköp av en av dessa rosade kameror. Men, velar som hejsan mellan NEX-5N eller NEX-F3. Priset skiljer ca 300 kr. Har kikat runt lite men känner att jag behöver några råd.

Vad säger ni som kan?

Utifrån att bara ha läst specarna så skulle jag ha valt 5n. Den har bättre ISO-egenskaper, touchscreenskärm, snabbare fps, bättre autofokus vid filmning. F3 har inbyggd blixt däremot.

Har inte läst specarna ;) men 3-serien är ju ingångsmodellen så även om den nu blev uppdaterad med liknande sensor som 5n och inbyggd blixt, så saknar den förmodligen en del som 5n har vad gäller knappar/finesser m.m. Har själv 5n och är nöjd med den och skulle inte vilja byta "ner" mig.

Jag skulle också ha valt NEX-5N..

I Sonys Alpha och NEX kamerahierarki betyder ett högre nummer en bättre specad kamera (alltså tvärtom mot t.ex. Canon och Nikon - även om dessa inte alls är lika konsekventa när det gäller detta).

Dessutom ingår ju världens minsta blixt i priset när du köper en 5N. :)

Tack för era svar! Får nog lusläsa specarna lite till.....det finns ju en C3 också såg jag *pust*

NEX-C3 kommer att ersättas av NEX-F3. Detta innebär att C3 förmodligen kan köpas till ett lägre pris.

Läste att F3:an hade en annan sensor än den som sitter i 5N. Samma som sitter i någon av deras nyare, större instegs-SLR:er. Den sistnämnda (5N) går ju upp till högre ISO-tal, men frågan är hur dessa tal, eller snarare resultatet av dessa tal ser ut på hos de olika kamerorna. Gillar att man på F3:an kan böja upp den inbyggda blixten för att slå den i taket. Frågan är om man kommer att vilja använda blixt på de här kamerorna.... =)

Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto