Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hela vitsen med en spegellös kamera försvinner ju om man ska hålla på och sätta stora objektiv på den; särskilt som den i Sonys fall dessutom innehåller den spegel man ju köpt kameran för att slippa.
Någon "förlängningsfaktor" är det ju inte tal om när man använder objektiv som är specifika för systemet. Det är här MFT har en stor styrka över NEX, trots att sensorn är mindre och brusar mer.
Men som sagt; vad är vitsen att köpa en plattkamera och sen förvandla den till en tjockkamera?
Jag bytte ner mig från en NEX-5N med manuella Leica- och Zeissobjektiv till en OM-D, mest för att det kändes helt sjukt att behöva använda objektiv för tiotusentals kronor för att få ner storleken och kunna få något sånär kort skärpedjup. Med MFT-systemet har jag nu istället några mycket små, lätta och ljusstarka objektiv som kostar betydligt mindre och faktiskt kommer mycket nära i bildkvalitet, men inte riktigt ända fram.
Jag skulle aldrig drömma om att sätta klumpiga objektiv på någon av dessa kameror, och då är man förpassad till apdyra M-gluggar. För MFT är det knappt nån idé alls ens om man är sugen på tele. Det kräver för hög upplösning av objektivet för att falla inom rimliga gränser när det kommer till pris och storlek.
-----------------------------
Som jag ser det har Sony skjutit sig en aning i foten. De erbjuder en rad fina små kameror, men bara massa skräpobjektiv. Kanske har de separata utvecklingsavdelningar för respektive del av systemet, som inte pratar med varandra?
Fel, det är fantastiskt att man kan välja om man vill köra minimalistiskt och tänka på storlek eller ha tillgång till precis allt. Det är ett val man kan och vill göra ibland med NEX. Iband vill jag köra med exv. mitt macro med både teleförlängare och ett 90mm Tamron A-mount, ibland med bra primes med adapter och ibland t.o.m. med kitobjektivet med E-mount eller varför inte ett telezoom på 150-500, 100-400 eller så. Det är faktiskt helt fantastiskt vad detta är bra för mig. Äntligen i mitt struliga fotoliv har jag precis hamnat där jag vill vara. Allt annat jag ägnat mig åt har varit lite halvöken vid en jämförelse.
Men nöjer man sig med den begränsade Leica-världen och är nöjd med det så är det fina för mig och de som vill ha en OM-D hellre så har jag inga problem med det men pratar vi kompatibilitet är det få system som slår NEX och det är allt det handlar om för mig - allt när som helst och på vilket sätt som helst!
Det är svårslaget Martin
Skillnaden mellan oss Martin är att du valt att ha flera olika system medan jag har bara ett. Det är den verkligt stora vinsten med NEX. Jag behöver inget annat eftersom en NEX 7 är i princip lika kompetent som vad som helst du kan ställa mot den vad det gäller APS-C och den åker jämt och förbi t.o.m. en Leica M9 om vi nu ska förstöra denna diskusion med den typen av paralleller.
Jag kan klara mig bra med en NEX och tillbehör på allt från krävande safarifoto till makrofoto eller bara välja något lätt på stan. Vilka andra system fixar det utan att du måste komplettera dig med en parallell uppsättning grejor??
Känner jag dig rätt så kommer du väl knappast att avstå du heller från att skruva på dina Leica-objektiv på din OM-D eller hur?