Annons

Sony Nex-7

Jumfer

Aktiv medlem
Jumfer, jag uppfattade inte att du ville kunna styra extrena blixtar automatiskt - det jag skrev í mitt inlägg #534 ovan gäller alltså manuell styrning.
.
Sorry jag som var otydlig. Det jag vill är att manuellt utlösa blixtar via Elinchrom Skyport med min Nex 5

Verkar ju som att det finns två slavtändare som funkar vad jag kan hitta i länkväg, nämnda "Seagull SYK-5" och "NaStar SLR Camera Flash Synchronizer". Antar att den från Kaffebrus kan funka om man har lite tur annars är det väl bara att beställa via Ebay och hoppas på det bästa
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja, den från Kaffebrus KAN funka med lite tur som sagt. Be att få den på öppet köp. Eller att de själva testar med en NEX-kamera först, ifall de har en. Vilket de borde... :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det borde de inte ha gjort. Inget bra tecken... :-(

Nåja, det brukar bli billigare via ebay, t.o.m. för sådana här lågprisprylar. Kanske för att portot blir lågt trots det långa avståndet, pga att de är så lätta.
.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där var ju lite intressant, men är ju verkligen att behöva gå över ån efter vatten att först sätta på en blixt och sen tejpa fast en trigger som uppfattar blixten och sen i sin tur avfyrar andra och att dessutom behöva sätta en påse över. Fattar inte att Sony klantat till det så när de redan har ett riktigt bra blixtprotokoll för trådlös styrning. Skulle ju bara behövas lite programvara i kameran för att få det att funka rakt av med deras befintliga blixtar. Att man också måste sätta en F20 på NEX-7 som redan har en inbyggd blixt är ju stenkorkat.

Sen det där bygget som Gregory Kemp gjort, jag kan inte tycka att det haltar lite med Zeiss 24-70 på en NEX. Ser fakiskt inte riktigt klokt ut.
Visa bilaga 121554

/Mats
Första ryggmärgsreflexen är väl att instämma i kören men sedan fick jag en tanke till. Utan att för ett spår ursäkta Sony så vill jag ändå lyfta att denna typ av debatt som är så vanlig ändå ibland leder helt fel. Vi såg ju samma typ av diskussion när A55 lanserades. Då kom också indignerade röster fram och sågade kameran helt eftersom den inte skulle funkat med just deras studioarrangemang.

Då som nu undrar jag bara om det är det dessa kameror, A55 och NEX 7, främst avsedda för. Jag anser att båda dessa hus är väldigt attraktiva som exv. resekameror eller kameror för gatufoto - små kameror att alltid ha med sig. Var och en på egna meriter. Jag har lite svårt att döma ut vare sig den ena eller andra kameran för att de inte har sina starka sidor i studiosammanhang. Jag tror faktiskt på goda grunder inte att Sony haft just det användningsområdet i hårdfokus.

Jag var intresserad Av A55 som resekamera när jag en gång i tiden skaffade en såden och jag kommer att ha liknande tankar kring en NEX 7. Jag vet annars att Lennart som proffs ser den som en tänkbar extrakamera. Även om jag främst fått en bild av Lennart som nyhetsfotograf i grunden, så har jag svårt att se för mig att han skulle välja sin NEX vid studioarbete, men visst, jag kan ha missbedömt även honom.

Visst är det önskvart i någon mening att ens kamera, villken det nu vara vill, fixar precis allt där man går och står och behöver funktionerna, men precis alla kameror är faktiskt kompromisser. A55 jämfördes vid ett av generalgnällen på den kameran med Canons värsta proffskamera - en jämförelse av en avancerad instegskamera med en tung proffsmodell. En kostar 40-50.000 och den andra inte ens en femtedel. I sammanhanget är även NEX 7 en mycket billig kamera även om den är dyr i förhållande till vad andra kameror kostar i samma segment. När A55 kostade den 8-9000. NEX 7 kostar bara någon tusenlapp till.

En gång åkte jag bakpå en killes skoter i bergen i Judeen i Israel och jag gnällde på att det var taskigt drag i hans motor som stönade betänkligt under belastningen. Han fällde då en replik som jag aldrig glömt. "You can't get the hell out of eight horsepowers!". Jag tycker det kan passa bra här också ibland.
 

Photocon

Aktiv medlem
Sten-Åke

I mitt privata plåtande är jag inte actionfotograf/nyhetsfotograf. Plåtar ganska lugna motiv helst och har höga krav på upplösning, detaljering. Det är fråmst där jag tror att NEX-7 skulle vara det idealiska instrumentet att kunna ta med sig när man inte vill/kan släpa på en FF, men ändå få liknande resultat.
Fokuserar gärna manuellt och här kan jag se stora fördelar med EVF samt MF-assist.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lennart, är det en "deal breaker" för dig att den inte har samma möjlighet att fjärrstyra blixtar som många av Sonys andra hus har om det nu är på det viset?

Min poäng är ju annars att alla kameror är kompromisser i ett eller annat avseende. NEX 7 framstår för mig som precis det jag letat efter sedan jag pensionerade min analoga smidiga lilla Pentax ME med pannkakan 40mm bl.a. (för så där 10-15 år sedan) med den skillnaden bara att NEX 7 är allt annat som Pentax ME just inte var. ME var en verklig instegsmodell med tidsautomatik. Inte mycket att ställa in där inte utom exponeringskompensation och bländare samt filmkänslighet så klart (ISO för att vara modern även om det hette ASA och DIN om man körde tysk film). Funkade utmärkt som resekamera.

Jag förväntar mig inte att en NEX 7 ska vara bäst i klassen på allt och att den ska vara lika bra som de värsta proffshusen från vilken tillverkare det vara månde på att exv. styra blixtar. Jag tänker mig ju inte in i situationen att jag skulle ha en portabel studio med mig om jag är på resnade fot. Det räcker gott att den är jättebra på det just jag vill att den ska vara jättebra på som resekamera och en kamera "som alltid ska vara med". Mer tycker jag inte jag kan kräva av en kamera för 10 000 trots allt. Besvikelsen över saknade funktioner bör ställas i relation till detta. Har man specifika behov får man välja en kamera som täcker dessa och inte nödvändigtvis en NEX. Det är ju samma sak om undervattensfoto är ens stora intresse. Visst kan man vara upprörd över att det kanske inte finns några undervattenshus till NEX i allmänhet och 7:an i synnerhet men har man det behovet så ska man förmodligen ha något helt annat.
 

Photocon

Aktiv medlem
Lennart, är det en "deal breaker" för dig att den inte har samma möjlighet att fjärrstyra blixtar som många av Sonys andra hus har om det nu är på det viset?
Faktiskt inte ens något jag efterfrågat. Den har X-sync, har blixtsko. Räcker för mig! Jag har i själva verket vänt på kuttingen i mitt eget resonemang och mer tittat på vad 7:an verkligen har och där hittat en mängd specar som förmodligen skulle passa mig.

Jag har funnit att en NEX-5n är för liten, saknar EVF (finns som ganska dyr option), 7:an är så pass liten att den är transportabel och har det mesta. Med den gamla A-mountadaptern kommer den att bli perfekt med Sonys 50/1.4 AF för manuellt bruk. I dagsläget saknas en del små fasta objektiv för E-mount, men jag ser en stor tendens till att sådana kommer att tillverkas av både Sony och andra fristående tillverkare.

//Lennart

PS. Den nya adaptern med spegel och AF-drift även för skruvgluggar kanske är bra, men jag vill avvakta och se om SLT-tekniken i den ställer till med problem. DS
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det jag undrar över är om den nya adaptern är av samma teknisk årgång som A55, som man kunnat läsa här och där. I så fall skulle den ha gamla goostingproblemen eller...? Om den har färre fokuspunkter kan jag bortse från men det vore ju inget kul att inte ha den nya spegellösningen (med nya spegelfilm antar jag).

Annars har jag nog också gjort som du och tittat på vad den kan snarare än att noja på att den trots allt inte kan "allt" eller möjligen inte gör allt bäst dessutom. Användargränssnittet med nya navigationssystemet var dessutom en stor bonus i jämförelse med hur alla övriga modeller hittills sett ut.
 

mpetersson

Aktiv medlem
Det jag undrar över är om den nya adaptern är av samma teknisk årgång som A55, som man kunnat läsa här och där. I så fall skulle den ha gamla goostingproblemen eller...? Om den har färre fokuspunkter kan jag bortse från men det vore ju inget kul att inte ha den nya spegellösningen (med nya spegelfilm antar jag).

Annars har jag nog också gjort som du och tittat på vad den kan snarare än att noja på att den trots allt inte kan "allt" eller möjligen inte gör allt bäst dessutom. Användargränssnittet med nya navigationssystemet var dessutom en stor bonus i jämförelse med hur alla övriga modeller hittills sett ut.
Jag har förstått det som att LA-EA2 bygger på A55. Den har samma autofokussystem etc. Så det finns en uppenbar risk att ghostingproblemen kvarstår. Adaptern är intressant, men på tok för dyr i Sverige. Jag har inte köpt någon av Sony-adaptrarna ännu och ska fundera på vilken som känns mest aktuell. En sak jag inte har fått något bra svar på är hur mycket den påverkar batteritiden på en NEX. Förmodligen drar adaptern en del kräm ur de ganska små batterierna...
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har förstått det som att LA-EA2 bygger på A55. Den har samma autofokussystem etc. Så det finns en uppenbar risk att ghostingproblemen kvarstår. Adaptern är intressant, men på tok för dyr i Sverige. Jag har inte köpt någon av Sony-adaptrarna ännu och ska fundera på vilken som känns mest aktuell. En sak jag inte har fått något bra svar på är hur mycket den påverkar batteritiden på en NEX. Förmodligen drar adaptern en del kräm ur de ganska små batterierna...
Yes, och det är det som gör mig skeptisk till den. Version 1 har jag sedan tidigare och har kört på en NEX-5. Med SSM o SAM-gluggar ger ju även den AF. Det påverkade inte strömåtgången nämnvärt vad jag kunde uppfatta. Resultaten med Zeissgluggar och lååångsam AF blev mycket bra och exakt. Är väl närmast därför jag avser att behålla nr 1.

Ghostingeffekten på A55 verkar vara varierande. Folk i andra trådar har knappt upplevt den. När jag provade ett ex av A55 fick jag vissa problem med ghostingen dock. Jag vill hoppas och tro att man på Sony insett detta och vidtagit åtgärder så att kvaliteten blir jämnare.

Däremot tror jag att adapter nr 2 kommer att käka mer ström, men till vilken grad återstår att se.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Det jag undrar över är om den nya adaptern är av samma teknisk årgång som A55, som man kunnat läsa här och där. I så fall skulle den ha gamla goostingproblemen eller...? Om den har färre fokuspunkter kan jag bortse från men det vore ju inget kul att inte ha den nya spegellösningen (med nya spegelfilm antar jag).

Annars har jag nog också gjort som du och tittat på vad den kan snarare än att noja på att den trots allt inte kan "allt" eller möjligen inte gör allt bäst dessutom. Användargränssnittet med nya navigationssystemet var dessutom en stor bonus i jämförelse med hur alla övriga modeller hittills sett ut.
Jag håller mig till den gamla adaptern tills vidare om jag skaffar en 7:a. Eftersom vissa upplevt problem med ghosting i A55 och andra inte tror jag det handlar om att få ett bra exemplar av den, eller att Sony jämnat ut kvalitetsskillnaderna.

Att kolla vad kameran kan och se till att den håller de specar man själv behöver och kan tänka sig behöva verkar för mig vara det visaste sättet att välja kamera. Jag har blivit tämligen minimalistisk med åren och ser helst att kameran har färre finesser som fungerar perfekt än många som fungerar lite halvdant. Nu har ju 7:an specar som räcker till och blir över i alla fall men prirotet 1 för mig är bildkvalitet och behändigt format. Kamerahuset är ju nätt och uppfyller alltså detta, men E-gluggarna är ännu för få.

Att köra med adapter och A-gluggar gör ju i alla fall att den kompletterar och integreras med mitt befintliga FF-system samtidigt som jag betraktar 7:an som en mycket kompetent maskin som "stand-alone".

//Lennart
 

mpetersson

Aktiv medlem
Yes, och det är det som gör mig skeptisk till den. Version 1 har jag sedan tidigare och har kört på en NEX-5. Med SSM o SAM-gluggar ger ju även den AF. Det påverkade inte strömåtgången nämnvärt vad jag kunde uppfatta. Resultaten med Zeissgluggar och lååångsam AF blev mycket bra och exakt. Är väl närmast därför jag avser att behålla nr 1.

Ghostingeffekten på A55 verkar vara varierande. Folk i andra trådar har knappt upplevt den. När jag provade ett ex av A55 fick jag vissa problem med ghostingen dock. Jag vill hoppas och tro att man på Sony insett detta och vidtagit åtgärder så att kvaliteten blir jämnare.

Däremot tror jag att adapter nr 2 kommer att käka mer ström, men till vilken grad återstår att se.

//Lennart
Ja, problemet med LA-EA2 är förstås fokusmotorn som lär dra en del ström. Jag har en del Sony/Minolta-objektiv i samlingen men inga med SAM eller SSM så jag får köra manuell fokus om jag köper den första adaptern. I och för sig har jag sett videos av hur autofokus-hastigheten är med SAM/SSM och "lååångsam" som du skriver verkar vara en bra beskrivning... I slutändan blir det nog ändå första adaptern och manuell fokus, så har jag pengar över till annat istället. Exempelvis 50mm f1,8 som dessutom är stabiliserad.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Första ryggmärgsreflexen är väl att instämma i kören men sedan fick jag en tanke till. Utan att för ett spår ursäkta Sony så vill jag ändå lyfta att denna typ av debatt som är så vanlig ändå ibland leder helt fel...
Ibland si och ibland så, men i det här fallet är det inte så. Det är ju helt enkelt stenkorkat att inte kuna använda WL med den inbyggda blixten.

Alltså, NEX-7 har en Sony iISO blixtsko för vanliga blixtar.
Den har inbyggt blixtprotokollet med ADI och hela köret.
Den kan fjärrstyra WL-blixtar och har protokollet i kameran och menyalternativen för det.

MEN, så måste man montera på en HVL-F20 (eller F43 eller F58) istälet för att utnyttja den inbyggda blixten. Alla de senare Minolta, samtliga Konica-Minolta och alla Sony alpha-kameror kan göra detta (förutom A900/A850 som inte har någon inbyggd blixt).

Att man då måste sätta fast en extern blixt för detta på NEX-7 är totalt stenkorkat och en klar miss av Sony som inte borde finnas där. Kan inte riktigt förstå vad det kan bero på faktiskt.

Jag tycer inte alls det här tillhör den kategorin spörsmål som kan gå snett och orimliga krav. Kompromisser finns såklart, men det här är ingen sådan, utan helt enkelt ett grovt misstag och fullständigt onödigt.

Du frågar Lennart om det är en showstopper för honom, vilket det tydligen inte är.

För min del däremot är det iaf nästan det. Köper nog kameran ändå, men kommer att irritera mig på det.

Det här är en finness som jag använder mycket flitigt. Om jag bara har en blixt med mig så har jag F58an på kameran. Har upptäckt en fiffig sak, om man alltid har blixtläget på WL inställt på kameran så funkar blixten som vanlig fyllnadsblixt när den sitter på kameran. Sen är det bara att med ett enkelt handgrepp plocka bort blixten och fälla upp den interna tack vare det smarta fästet och köra på riktigt. Blixten ställer om sig automatiskt och hela proceduren tar bara 2 sekunder. Blixtfästet på kameran kan man använda som förvaringsplats när man inte använder kameran.

Blir nästan alltid bättre att ha blixten i ena handen och kameran i den andra och kunna rikta på smarta sätt istället för att bara köra rakt på. Visserligen har man fina möjligheter med F58an att rikta den med studs på olika sätt, men faktum är att standardstället med blixten fast i blixtskon är typ det sämsta stället att placera en blixt på.

Det här är ju signatur-finess för Sony (som iofs inga Canonfotografer m.fl. fattar hur otroligt bra det är). Att de slarvar till det så ofantligt på NEX-7 är otroligt klantigt helt enkelt, fast de kanske fixar till det med uppgraderad programvara tills kameran släpps.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag har förstått det som att LA-EA2 bygger på A55. ..
Det som är samma som på A55 är fokuspunkterna, vilket också är samma som i A65, så adapern bygger väl lika mycket på den.

När Sony nu utvecklat nytt spegelmaterial till A65/A77 och efter det gör en adapter finns det väl ingen anledning att de sätter i den gamla typen av spegel. Jag gissar att det är den nyare förbättrade varianten i adaptern.

/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Att man då måste sätta fast en extern blixt för detta på NEX-7 är totalt stenkorkat och en klar miss av Sony som inte borde finnas där. Kan inte riktigt förstå vad det kan bero på faktiskt.
Det kan förstås finnas många skäl, och ett av dem kan vara att det krävs styrelektronik som inte får plats i den inbyggda blixten.

Jag blir tyvärr mer och mer besviken på NEX-7. När den presenterades såg det ut som exakt den kamera jag hade väntat på i flera år, men ju mer jag lär mig om den desto sämre blir den. Den är säkert en utmärkt kamera i sig, och passar många bra, men jag tror att jag skippar den.

Jag blir mer och mer övertygad om att NEX-systemet inte är konstruerat av samma team som gör Alpha-kamerorna.
 

PMD

Aktiv medlem
Det här är ju signatur-finess för Sony (som iofs inga Canonfotografer m.fl. fattar hur otroligt bra det är).
Men Mats, det där har vi ju redan rett ut att vi Canon-fotografer har fattat nu när Canon har infört samma finess på EOS-kamerorna.

Vissa av oss hade faktiskt redan fattat det sen länge ...
 

Photocon

Aktiv medlem
Visst. Instämmer med PMD. Hade blixtstyrningen (som på Canon 7D var en liten besvikelse varit av samma klass som på Alphasystemet) varit viktig för mig så hade jag nog satt punkt för vidare NEX-7-tankar.

Men jag använder fler blixtar så oerhört sällan utom de gånger jag befinner mig i studio och där har jag vant mig vid x-sync.

Och när man är i en studio så spelar kamerastorlek ganska liten roll. NEX-7 för mig står för en annan typ av fotografering samt för friheten att släpa på för mycket utrustning. Ju mer lättportabel en kamera är desto fler fototillfällen blir det för mig.

Det som tidigare satt lite käppar i hjulet för mig när det gäller att spontanplåta har varit de mindre kamerornas bildkvalitet. Och den verkar finnas hos NEX-7.

Men när jag verkligen föresatt mig att plåta en speciell dag så har jag inga problem med att ta med mig en FF.

Körde en tid med Oly EP-1, men blev inte riktigt nöjd med bildkvaliteten.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ibland si och ibland så, men i det här fallet är det inte så. Det är ju helt enkelt stenkorkat att inte kuna använda WL med den inbyggda blixten.

Alltså, NEX-7 har en Sony iISO blixtsko för vanliga blixtar.
Den har inbyggt blixtprotokollet med ADI och hela köret.
Den kan fjärrstyra WL-blixtar och har protokollet i kameran och menyalternativen för det.

MEN, så måste man montera på en HVL-F20 (eller F43 eller F58) istälet för att utnyttja den inbyggda blixten. Alla de senare Minolta, samtliga Konica-Minolta och alla Sony alpha-kameror kan göra detta (förutom A900/A850 som inte har någon inbyggd blixt).

Att man då måste sätta fast en extern blixt för detta på NEX-7 är totalt stenkorkat och en klar miss av Sony som inte borde finnas där. Kan inte riktigt förstå vad det kan bero på faktiskt.

Jag tycer inte alls det här tillhör den kategorin spörsmål som kan gå snett och orimliga krav. Kompromisser finns såklart, men det här är ingen sådan, utan helt enkelt ett grovt misstag och fullständigt onödigt.

Du frågar Lennart om det är en showstopper för honom, vilket det tydligen inte är.

För min del däremot är det iaf nästan det. Köper nog kameran ändå, men kommer att irritera mig på det.

Det här är en finness som jag använder mycket flitigt. Om jag bara har en blixt med mig så har jag F58an på kameran. Har upptäckt en fiffig sak, om man alltid har blixtläget på WL inställt på kameran så funkar blixten som vanlig fyllnadsblixt när den sitter på kameran. Sen är det bara att med ett enkelt handgrepp plocka bort blixten och fälla upp den interna tack vare det smarta fästet och köra på riktigt. Blixten ställer om sig automatiskt och hela proceduren tar bara 2 sekunder. Blixtfästet på kameran kan man använda som förvaringsplats när man inte använder kameran.

Blir nästan alltid bättre att ha blixten i ena handen och kameran i den andra och kunna rikta på smarta sätt istället för att bara köra rakt på. Visserligen har man fina möjligheter med F58an att rikta den med studs på olika sätt, men faktum är att standardstället med blixten fast i blixtskon är typ det sämsta stället att placera en blixt på.

Det här är ju signatur-finess för Sony (som iofs inga Canonfotografer m.fl. fattar hur otroligt bra det är). Att de slarvar till det så ofantligt på NEX-7 är otroligt klantigt helt enkelt, fast de kanske fixar till det med uppgraderad programvara tills kameran släpps.


/Mats
Låter som om marknadsavdelningen har fått bestämma tycker jag. De vill sälja fler blixtar. Det går ju i alla fall att fjärrstyra blixtar även om man måste montera en extern blixt om jag förstår dig rätt men jag förstår ju poängen. Det blir ju korkat om man måste montera en blixt som t.o.m. är större än hela kameran i värsta fall och det är ju feltänk om man gör det på ett hus som just tagits fram för att vara litet och smidigt. För egen del tvivlar jag på att jag kommer ha detta problem. Jag kommer inte använda denna kamera på det sättet. Jag går också som Lennart alltmer bort från stora klossiga, bulkiga system och börjar se fram emot ett mer minimalistiskt alternativ. Jag har haft nog av det på mina resor, villet inte hindrar att det blir två traditionella kamerahus på nästa resa i alla fall och säkert 6-7 kilo fotogrejoer inklusive ryggsäcken .....men näst nästa gång då lämnar jag de grejorna hemma och det ska bli en sådan befrielse. Jag har verkligen längtat efter ett system som väcker så lite uppmärksamhet som möjligt men ändå är tillräckligt kompetent för mina behov.

Mitt ideal är egentligen en kamera som min frus HX9V om den bara hade sparat i RAW eller JPEG av lägre komprimeringsgrad än den gör och brusreducerat mindre. Är väldigt imponerad av det fantastiskt skarpa G-objektivet i den som motsvarar 24-380mm. Det sticker bara 5 cm i jämförelse med mitt ganska bulkiga Sony 70-400mm.

Är även djupt imponerad av videofilmningen i denna lilla kamera. Om jag kopplar datorn eller kameran direkt med en HDMI-kabel till min HD-TV och jämför detta med vad vi fått ut tidigare ur en dedikerad filmkamera med tre år på nacken så är skillnaden häpnadsväckande - 50 bilder per sekund. Jag kommer överlämna filmandet med varm hand till frugan för detta är så mycket bättre än vad min A580 fixar. Men NEX 7 däremot har alla förutsättningar att fixa även det även om få saker kan tävla med den motorzoom denna lilla skitkamera har med sitt fantastiska objektiv. De kameraåkningar man kan göra med detta objektiv är svårtoppade.
 
ANNONS