Annons

Sony RX100 iii - Finns det alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Jag har snöat in lite på Sonys RX100 iii och undrar om det finns liknande alternativ från andra tillverkare när det gäller kompaktheten, prestanda och pris?

Jag har snöat in lite på Sonys RX100 iii och undrar om det finns liknande alternativ från andra tillverkare när det gäller kompaktheten, prestanda och pris?
Idag finns det inga alternativ men.................Panasonic har en modell som heter LX8 på G, den dyker väl upp någon gång den närmaste tiden. Canon har en G17 på G längre fram den kommer liksom LX8 att få en 1-tumssensor, men som sagt var just nu finns bara SONY RX III. Alternativet för dig (om du har bråttom) är att titta efter RX I och RX II som är billigare och med i princip samma bildkvalitet som RX III.......................

RX ii eller RX iii? Ja. Det är frågan.

iii tar 60fps mot 50 på ii om det nu kan vara nån fördel.

På ii är det längre brännvidd men på iii är det 24 mm som kortast mot den andra som har från 28 mm.

iii har inte blixtsko för extern blixt. Det har ii, men det framgår inte om den är synkad. Är den det?

Fördelen med iii kan vara den inbyggda uppfällbara sökaren.

Det skiljer 2.500:- mellan modellerna så frågan är om det här få fördelarna är värt det?

Finns det fler facilliteter på iii som jag missat?

RX100 III tycks ha fått betydligt bättre videoåtergivning. Den har bl.a. 50 Mbps XAVC-S utöver 28 Mbps AVCHD.

Sedan har den fått inbyggt ND-filter. Mycket användbart, inte bara för videofilmning.

III:an ska också ha ytterligare lite bättre bildkvalitet.

Det finns gott om förtester etc. på nätet. Genomgående verkar man anse att förbättringarna mellan II:an och III:an är betydligt mer omfattande än mellan I:an och II:an. Att III:an har den nya och betydligt kraftfullare Bionz X-bildprocessorn lär väl ha viss del i detta.

Här är en "Sony RX100 Mark III Hands-On Field Test" på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=tjVwF9qwaos
9:10 min:sek lång.

--- Alternativet för dig (om du har bråttom) är att titta efter RX I och RX II som är billigare och med i princip samma bildkvalitet som RX III.......................
Närå, RX1 är betydligt dyrare än RX100 III, och har också VÄSENTLIGT bättre bildkvalitet...

Klart jag förstod att du menade RX100 I, RX100 II och RX100 III. :)

På din fråga, om det finns alternativ till Sony RX100 mk I eller mk II eller mk III, det beror på, - med mycket kompakt kamerahus, med infällbart zoomobjektiv, 1" bildsensor, högsta kvalité på bildresultat, nej, där finns det inget alternativ ännu, faktiskt.

De övriga tillverkarna arbetar säkert, för att få fram en motsvarande kamera, det brukar ta 2-4 år från idé till färdig kamera att producera, - då har Sony troligen ändå något nytt unikt på gång .... :)

Mest kamera för pengarna ger Sony RX100 mk I (originalet), nu 2014 säljes den för ca 3900: -, fortfarande lika perfekt idag, som vid lanseringen för 2 år sedan.
Min åsikt, andra fotografer kan tycka annorlunda.

.

Panasonic LX8 ryktas bli mycket lik RX100 III, och ska enligt ryktena ha video i 4K. Den ligger inga 2-4 år bort i tiden, men förmodligen några månader.

Tack för alla svar. Jag öser på med mer frågor som jag själv inte hittar svar på; Finns det externuttag för blixt och mikrofon på RX100 iii?

Det här var lite info jag hittade på Cyberphoto:

"Inbyggd Wifi är en trevlig funktion för dig som vill skicka bilder till dator, smartphone eller varför inte till en skrivare med trådlös funktion. Men bäst av allt är att man kan fjärrstyra kameran via Wifi också, suveränt för dig som till exempel tar bilder med kameran monterad på en fotomast, eller kanske vill fotografera djur och människor utan att störa dina objekt. Man laddar helt enkelt bara hem och installerar Sonys gratis-App PlayMemories Mobile till sin smartphone eller surfplatta, och sedan är det bara att börja ta bilder alternativt titta på tagna bilder. Man kan via appen reglera zoomen, välja självutlösare. samt välja mellan stillbild eller film."

Finns den funktionen på RX100 ii? Alltså att kunna fjärrstyra kameran med en app?

Rx100 III saknar ljudingång och blixtsko. Version 2 har blixtsko, men ingen ljudingång och båda går att styra från en app.

Panasonic LX8 ryktas bli mycket lik RX100 III, och ska enligt ryktena ha video i 4K. Den ligger inga 2-4 år bort i tiden, men förmodligen några månader.

"Den ligger inga 2-4 år bort i tiden, men förmodligen några månader"
Kul logik, tillverkarna håller nog bättre koll på varandra, än att först nu 2014 upptäcka, att Sony har tre modeller av RX100 ute till försäljning! :)

2-4 år bort i tiden är självklart räknat från när Sony RX100 mk I lanserades 2012, då vaknade de andra tillverkarna till, vi är där nu 2014, Panasonic LX8 och en ny Canon G-serie är på gång.
Panasonic LX8 är beräknad att lanseras i mitten av Juli 2014.

Rx100 III saknar ljudingång och blixtsko. Version 2 har blixtsko, men ingen ljudingång och båda går att styra från en app.

Även om det finns en blixtsko på tvåan konstaterade jag idag att den nog inte är så himla användbar för just en blixt ;)

Bilagor

• Sony RX100 II with HVL-F43M_2014-06-30_640px.jpg
    Sony RX100 II with HVL-F43M_2014-06-30_640px.jpg
    333.3 KB · Visningar: 120
Nog sjutton har RX100 II en mikrofoningång.

Viisserligen har jag ingen kamera alls av RX100-serien och du har en II:a, men den måste väl ändå ha mikrofoningång via MIS-interfacet. Jag har svårt att tänka mig att Sony skulle ha strippat MIS-interfacet på dessa kontakter.

Viisserligen har jag ingen kamera alls av RX100-serien och du har en II:a, men den måste väl ändå ha mikrofoningång via MIS-interfacet. Jag har svårt att tänka mig att Sony skulle ha strippat MIS-interfacet på dessa kontakter.

Ja, naturligtvis går det att ansluta en mikrofon där, men den har ingen dedicerad ljudingång (som jag skrev). Jag borde förstås ha skrivit tillbehörssko för att slippa ordmärkeri ...

Du kan ansluta Sonys egna mikrofon på RX100 II via/i blixtfoten. På RX100 III finns ju ingen blixtfot men å andra sidan verkar det finnas en låg/normal-inställning på interna mikrofonnivån som saknades på RX100 II (tror jag). Man kan ju alltid köra en extern inspelare, t ex H4n, mobilen eller nåt och synka efteråt, det blir ju oftast mycket bättre eftersom bra kameraposition sällan är en bra mikrofonposition.

Det blev en RX100 iii

Det verkar vara stor efterfrågan på den eftersom leveranstiden är så lång.

Jag får den vecka 31

ANNONS
Götaplatsens Foto