Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sony ZV E10 eller ZV E10 mk ii?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej allihopa! Jag använder idag en zv e10 på stativ hemma och det fungerar jättebra! Med ett 16mm sigma så blir det ungefär som jag tänkt mig :) nu är jag i faggorna att köpa en kamera för att ha med mig när jag kör intervjuer på stan eller på mässor och jag ville egentligen bara höra om ni tror att jag kommer märka av det som alla klagar på med den här kameran: Rolling shutter?
Jag kommer alltså att stå still med den jag pratar med, med kameran på selfiepinne eller på stativ.. men det kommer eventuellt vara ganska mycket rörelse runt omkring, så det är därför jag är lite orolig.. men som sagt, hemma på stativ fungerar zv e10 jättebra! Tips mottages tacksamt!

Har inte denna modell funktionen Aktive steady shot, vilket gör att man gå och filma och ändå blir filmen stabil, nackdelen är att kameran behöver beskära bilden så man får inte då lika mycket vidvinkel vy på filmerna, men funktionen lär vara mycket effektiv.

Jag har testat ZV E-10 ii (men inte mark i). Av vad jag har förstått är mark ii hästlängder bättre för video än mark i. Det betyder inte att mark i är oanvändbar men bildkvalitén är klart bättre i den senare, speciellt om du ska göra egen färgkorrigering.

Jag hade tidigare en kamera med långsam rolling shutter. Det gjorde vissa sekvenser oanvändbara och eftersom jag använde kameran för reklamjobb, gjorde jag mig av med den.

Testa att ha kameran på ett stativ och gå förbi kameran i hyfsad takt. Alt hoppa lite, så får du se om det ser tokigt ut. Att bara vifta med kameran framför en lyktstolpe som vissa gör är bara fånigt, vem fasen filmar så i verkliga livet. Om det du filmar är hyfsat stilla, gör det inte så mkt.

Rolling shutter ska inte förväxlas med bildstabilisering även om långsam utläsning av sensorn indirekt kan påverka digital stabilisering.

Jag tycker du kan börja med det du har, chansen är att det duger alldeles utmärkt! Det som kommer före bild är ljud för din typ av videor, så om något satsa på bra ljud! Och om innehållet är bra, spelar inte top notch bildkvalitét ngn större roll. Folk gör ju karriärer med mobiler.

Annars kan du hitta mark ii billigt på t ex E-Infinity för ca 750€.

PS. DJI Pocket 3 Creator Combo kan du få ganska billigt nu. Hade ju passat ditt användningsområde perfekt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto