Annons

Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Min poäng är alltså att det är föga sannolikt att man köper en sådan adapter om man inte själv har ett objektiv att adaptera.
 
Vi pratar nog om båda.

Du svarade på detta

En adapter för att montera ett Nikon Z-objektiv på en Sonykamera kommer du förmodligen aldrig få se.

Så du menar alltså att någon skulle göra adaptern där inte allt ljus från objektivet skulle träffa sensorn vilket skulle resultera i skitbilder om Z hade varit djupare än E men fortfarande mycket bredare?
 
Jag är i alla fall en som glatt använder Sonyobjektiv på mina Z-kameror. Jag gillar ljusstarka objektiv men kan inte tycka att Nikons variant av 50/1,2 är så värst lockande, då den är så groteskt stor och även rejält tung. Den är prestandamässigt säkert minst likvärdig med Sonys variant, men jösses, vilket monster, rejält tung och riktigt lång. Jag läste på ganska mycket om en Megadap-adapter som gör det möjligt att använda Sony E-objektiv på Nikon Z-kameror och den fick idel goda recensioner, så jag beställde en, men jag var rätt skeptiskt till hur det skulle fungera, men kan glatt meddela att det fungerar hur bra som helst och då kan jag tillägga att jag är väldigt kräsen vad gäller funktion.

Visa bilaga 172481
Instämmer i din kommentar om Megadap, något som jag också skaffade efter mycken tvekan. Har funnit efter många egna tester att den ger perfekt överföring från Sonyobjektiv till alla mina Z-hus. Detta gäller även Tamronobjektiv med Sony E-fattning till Nikon Z. Bildresultatet är detsamma på Z-husen som det annars blir på Sony-huset (A7III i mitt fall) och ser en klar fördel med att använda t.ex. Tamron 70-180/2,8 för Sony på Nikon Z7, som har högre upplösning. Påstås att Sigma för Sony skall fungera lika bra också.
 
....
Både Sigma och Tamron hotade att sluta tillverka Nikon-F-objektiv för att den var så smal, vilket Sony och framför allt Canonanvändare blev lidande av.

På vilket sätt blev Canon- och Sonyanvändare lidande av Sigmas och Tamrons hot? Menar du att dessa tredjepartstillverkare är så överlägsna att när de hotar så skälver användarna?

När Sony lanserade sin E-mount så ansåg "experterna" på nätet att den var så liten att det skulle inte gå att använda till småbildsformat, den skulle inte heller klara av IBIS och det skulle vara omöjligt att tillverka ultravidvinklar. Ändå så finns det kameror i småbildsformat med IBIS och ultravidvinklelobjektiv i E-mount. Konstigt, eller är det betydelsen av epitetet "expert" som varande "en medelmåtta från en annan avdelning" som spelar in?
 
Instämmer i din kommentar om Megadap, något som jag också skaffade efter mycken tvekan. Har funnit efter många egna tester att den ger perfekt överföring från Sonyobjektiv till alla mina Z-hus. Detta gäller även Tamronobjektiv med Sony E-fattning till Nikon Z. Bildresultatet är detsamma på Z-husen som det annars blir på Sony-huset (A7III i mitt fall) och ser en klar fördel med att använda t.ex. Tamron 70-180/2,8 för Sony på Nikon Z7, som har högre upplösning. Påstås att Sigma för Sony skall fungera lika bra också.

Gällande Sigma för Sony, så har jag även en Sigma 85/1,4 DG DN Art för Sony, alltså den senaste versionen som endast väger 630 gram och den fungerar alla tiders den också, så adaptern verkar fungera väldigt bra med de flesta E-objektiv som finns på marknaden.
 
Det spekulerades i att E-fattning kom till att användas med Sonys APS-C modeller som då i Sony-världen skulle vara rätt så kompakta av sig, men här blir det lite märkligt för det kom så lite objektiv, även om tex A6000 blev rätt så populär vid den tiden ( numera efter lång väntan så har det dock trummat på med APS-C objektiv även från tredjeparts )- Så Sony körde vidare med samma fattning när det större formatet under lång tid tog över från APS-C modellerna men som då kallas FE till småbild, det var A7RII- ( 42mp ) A7RIII och A7III som satte fart på intresset, så pass att Canonskjutare blev intresserade hör och häpna, så man provade med Adapter som startade långa trådar om alla möjliga adaptrar som skulle testas, jäklar vad alla möjliga adaptrar som dök upp på marknaden vid den tiden, en testare på nätet gick igenom en stor mängd Canon-objektiv av alla slag för att se hur pass bra det fungerade med olika adaptrar, men det är några år sedan det hände och faller i glömska med tiden. Så klart har adaptrar funnits sedan långt tillbaka i tiden inget nytt på så vis, föregår Per här :) .

Sedan har väl Sony trixat och klurat med sina sensorer för att minska diffraktion, förbättrat IBIS som var svårt på grund av lilla fattningen i stort sett omöjligt enligt många kunniga, fått till att använda mindre bländare, finns väl också något f/0,95 objektiv från någon tillverkare som lär fungera om det nu var Samyang mins inte riktigt nu och jäkligt vidvinklade objektiv fungerar också numera.
 
Senast ändrad:
På vilket sätt blev Canon- och Sonyanvändare lidande av Sigmas och Tamrons hot? Menar du att dessa tredjepartstillverkare är så överlägsna att när de hotar så skälver användarna?

När Sony lanserade sin E-mount så ansåg "experterna" på nätet att den var så liten att det skulle inte gå att använda till småbildsformat, den skulle inte heller klara av IBIS och det skulle vara omöjligt att tillverka ultravidvinklar. Ändå så finns det kameror i småbildsformat med IBIS och ultravidvinklelobjektiv i E-mount. Konstigt, eller är det betydelsen av epitetet "expert" som varande "en medelmåtta från en annan avdelning" som spelar in?
Precis så, du skrev samtidigt som mig som ville påskina det samma.
 
Nu tror jag syftningsfelet ligger hos läsaren och inte hos skribenten i detta fallet.

Canon och Sony blev lidande av att Tamron och Sigma fick lov att göra sin optiska design baserad på F-fattningen.
 
Det spekulerades i att E-fattning kom till att användas med Sonys APS-C modeller som då i Sony-världen skulle vara rätt så kompakta av sig, men här blir det lite märkligt för det kom så lite objektiv, även om tex A6000 blev rätt så populär vid den tiden ( numera efter lång väntan så har det dock trummat på med APS-C objektiv även från tredjeparts )- Så Sony körde vidare med samma fattning när det större formatet under lång tid tog över från APS-C modellerna men som då kallas FE till småbild, det var A7RII- ( 42mp ) A7RIII och A7III som satte fart på intresset, så pass att Canonskjutare blev intresserade hör och häpna, så man provade med Adapter som startade långa trådar om alla möjliga adaptrar som skulle testas, jäklar vad alla möjliga adaptrar som dök upp på marknaden vid den tiden, en testare på nätet gick igenom en stor mängd Canon-objektiv av alla slag för att se hur pass bra det fungerade med olika adaptrar, men det är några år sedan det hände och faller i glömska med tiden. Så klart har adaptrar funnits sedan långt tillbaka i tiden inget nytt på så vis, föregår Per här :) .

Sedan har väl Sony trixat och klurat med sina sensorer för att minska diffraktion, förbättrat IBIS som var svårt på grund av lilla fattningen i stort sett omöjligt enligt många kunniga, fått till att använda mindre bländare, finns väl också något f/0,95 objektiv från någon tillverkare som lär fungera om det nu var Samyang mins inte riktigt nu och jäkligt vidvinklade objektiv fungerar också numera.

Det är nog bara på riktigt ljusstarka som det blir en absolut begränsning. Annars kan det nog "bara" orsaka komplexare optiska lösningar framför allt på vidvinkelsidan.
 
OK, det är nog lite udda. Varför köpte du den?

För att kunna låna objektiv. Har man ett par höjdkm att avverka på dagens vandringstur orkar man inte släpa med allt för många objektiv själv, då kan det vara praktiskt att kunna låna ett som någon annan släpat med. Mina kompisar lånar gärna ut, <ironi>men av någon konstig anledning vill dom inte byta ut hela deras utrustning och övergå till Nikon</ironi>.
 
Du är som vanligt duktig på att berätta vad du inte menar, det hade varit hjälpsammare för diskussionen om du istället berättade vad du menar.
Argumentum ad hominem och halmgubbar gör sig inte så bra i en seriös diskussion. Se inlägg #38 för vad jag menade.

Hur hjälper en fortsättning på det här OT-ämnet TS?
 
Argumentum ad hominem och halmgubbar gör sig inte så bra i en seriös diskussion. Se inlägg #38 för vad jag menade.

Hur hjälper en fortsättning på det här OT-ämnet TS?

Nu tycker jag att du skall sluta tramsa (det blir inte mindre trams bara för att det är på latin), det var inget personangrepp. Det var ett försök att få stopp på ditt argumenterande om att skapa adaptrar som inte fungerar, som började i inlägg #38 och som sedan fortsatte. Vilket du mycket riktigt nu inser är OT och inte alls hjälpsamt. Så nu kan vi sätta stop för detta och vill du fortsätta, starta en tråd i fritt forum så kan jag fortsätta argumentera den adaptern med dig där.
 
Cyberphoto listar 264 tillgängliga objektiv för Canon och 284 för Sony, tror nog inte att det är någon avgörande skillnad på den fronten. Däremot bör du känna noga på de olika kamerahusen, ergonomin är viktig för att du skall trivas med att använda kameran. .
Gäller det objektiv för Canons spegellösa, eller för alla som passar äldre kameror?
 
ANNONS