Annons

Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Goran.P

Aktiv medlem
Har haft Canon systemkamera instegsmodellen men har nu blivit av med hela utrustningen .Funderar på systembyte och sneglat lite på Sony .Finns där nån fördel med Sony istället för Canon igen ? Fotar det mesta
 

Curt L

Aktiv medlem
Cyberphoto listar 264 tillgängliga objektiv för Canon och 284 för Sony, tror nog inte att det är någon avgörande skillnad på den fronten. Däremot bör du känna noga på de olika kamerahusen, ergonomin är viktig för att du skall trivas med att använda kameran. .
 

Brix

Aktiv medlem
Det kan finnas för- och nackdelar med alla system, det handlar ju om att välja det som bäst passar ens krav och preferenser.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Cyberphoto listar 264 tillgängliga objektiv för Canon och 284 för Sony, tror nog inte att det är någon avgörande skillnad på den fronten. Däremot bör du känna noga på de olika kamerahusen, ergonomin är viktig för att du skall trivas med att använda kameran. .
Om du vill veta vilka objektiv som finns för Sony E så ska du kolla på Dyxum.com och välja att det visas för E- mount. Sedan försöker du få fram vad som finns för Canon R.

Alltså bortser vi vad som finns för gamla Minolta A så bör vi nog bortse från Canon EF också.

Sedan beror det på om vi ska bry oss om manuella objektiv för dessa fattningar eller inte.
 

Yeye

Aktiv medlem
Sen behöver du titta på vilka gluggar som finns i de båda systemen och vilka som passar ditt sätt att fotografera.
Det bästa är att låna en av varje fabrikat och prova vilken som känns bäst.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kanske delvis, men det är ett mycket större steg från Minolta A till Sony E än det är från Canon EF till Canon RF.
R-objektiv är designade för R-hus och E-objektiv för E-hus punkt. Betänk dessutom att det möjligen är bara 25 E-objektiv G eller GM av nära 400 som klarar av de hastigheter Sonys nyare hus mäktar med eftersom kraven på fokusmotorerna är mycket högre nu än tidigare.

Vi kan nog inte jämföra äpplen och päron här tyvärr. Tio-tjugo år gamla EF är nog inte heller de optimala och det gäller inte bara motorerna utan även stabiliseringen som även den utvecklats över tid. Att sudda det är vara frånvänt.

När det gäller Sony så har länge alla Sony-objektiv med inbyggda fokusmotorer fungerat ungefär med samma förutsättningar som EF när man använt dessa gamla A med LAEA-3 adaptern. Min erfarenhet är att det trots detta varit ett ordentligt lyft att uppgradera till E.
 

PMD

Aktiv medlem
R-objektiv är designade för R-hus och E-objektiv för E-hus punkt.
Och aldrig mötas de två? Nänä.

Jag ville bara nyansera lite i råden till TS så att han inte tror att EF-objektiv är helt värdelösa på en EOS R-kamera, för så är det ju faktiskt inte. Det finns t.o.m. exempel på att EF-ohjektiv kan fungera bättre på en EOS R-kamera än på en spegelreflex-EOS.
När det gäller Sony så har länge alla Sony-objektiv med inbyggda fokusmotorer fungerat ungefär med samma förutsättningar som EF när man använt dessa gamla A med LAEA-3 adaptern. Min erfarenhet är att det trots detta varit ett ordentligt lyft att uppgradera till E.
Det betvivlar jag inte, men Sony är Sony och Canon är Canon. Att dra hårda slutsatser om det ena systemet efter erfarenheter av det andra är lite tveksamt.

Mitt råd till TS är att klämma och känna på de kameror som är inköpskandidater. En kamera och dess system kan vara hur bra som helst på papperet, men vara rätt sopigt i ens händer (men riktigt bra i andras händer).
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Kanske delvis, men det är ett mycket större steg från Minolta A till Sony E än det är från Canon EF till Canon RF.
1. Det är irrelevant för TS frågeställning om det är "ett större steg" att gå från "Sonys" tidigare system till deras nyare, än det är att gå från Canons tidigare system till deras nyare.
2. Jag uppfattar dessutom påståendet som felaktigt.
Sony´s senaste kameramodeller i det tidigare systemet var av typen SLT (fast spegel). Det innebar bl.a. elektronisk sökare med alla dess möjligheter.
Jag har själv gjort Sony-resan från DSLR till SLT till spegellöst, och för mig kändes steget mellan DSLR och SLT större, än från SLT till spegellöst.
På den analogen tiden fotograferade jag med Canon, så jag har även gjort övergången från Canon till Sony.

Av flera orsaker är jag väldigt glad över att jag bytte till Sony, som jag gjorde.

TS konkreta frågeställning var:
"Finns det någon fördel med Sony istället för Canon igen?"

För att svara korrekt på den frågan, bör vi få veta om TS vill ha ett kamerasystem med spegel, eller ett spegellöst.
Det är det första valet TS bör göra.
Rent allmänt kan man säga, att ju mer en frågeställare berättar om sitt fotograferande, sina önskemål, ekonomiska budget, mm, dess fler konkreta och användbara råd får vederbörande.
 

Goran.P

Aktiv medlem
1. Det är irrelevant för TS frågeställning om det är "ett större steg" att gå från "Sonys" tidigare system till deras nyare, än det är att gå från Canons tidigare system till deras nyare.
2. Jag uppfattar dessutom påståendet som felaktigt.
Sony´s senaste kameramodeller i det tidigare systemet var av typen SLT (fast spegel). Det innebar bl.a. elektronisk sökare med alla dess möjligheter.
Jag har själv gjort Sony-resan från DSLR till SLT till spegellöst, och för mig kändes steget mellan DSLR och SLT större, än från SLT till spegellöst.
På den analogen tiden fotograferade jag med Canon, så jag har även gjort övergången från Canon till Sony.

Av flera orsaker är jag väldigt glad över att jag bytte till Sony, som jag gjorde.

TS konkreta frågeställning var:
"Finns det någon fördel med Sony istället för Canon igen?"

För att svara korrekt på den frågan, bör vi få veta om TS vill ha ett kamerasystem med spegel, eller ett spegellöst.
Det är det första valet TS bör göra.
Rent allmänt kan man säga, att ju mer en frågeställare berättar om sitt fotograferande, sina önskemål, ekonomiska budget, mm, dess fler konkreta och användbara råd får vederbörande.
Jag fotar det mesta men gillar fota fåglar och andra djur och tänkte gå över till spegellöst nu när jag ändå ska köpa nytt. Och min budget tänkte mej runt 15000 för bara huset .
 

Bengf

Aktiv medlem
Budget runt 15000 där får man in Canon EOS R10 med 18-150 objektiv hos Scandinavian foto 13950 kr, en instegs kamera med ovanligt bra autofokus för prisbilden, 23 bilder/sekund elektroniskt 15 mekaniskt, en kamera som kom 2022. Nu frågar du om Sony visserligen, kameror utgivna inom samma år är nog som oftast ganska så lika, R10 är så klart bantad på flera punkter ingen IBIS bland annat. Vet inte varför men tex en R6II småbilds kamera klarar 40 bps medans den dyra värstingen R3 stannar vid 30 bps, nu är inte bilder/sekund allt som betyder men ändå.
 

Goran.P

Aktiv medlem
Budget runt 15000 där får man in Canon EOS R10 med 18-150 objektiv hos Scandinavian foto 13950 kr, en instegs kamera med ovanligt bra autofokus för prisbilden, 23 bilder/sekund elektroniskt 15 mekaniskt, en kamera som kom 2022. Nu frågar du om Sony visserligen, kameror utgivna inom samma år är nog som oftast ganska så lika, R10 är så klart bantad på flera punkter ingen IBIS bland annat. Vet inte varför men tex en R6II småbilds kamera klarar 40 bps medans den dyra värstingen R3 stannar vid 30 bps, nu är inte bilder/sekund allt som betyder men ändå.
Frågade visserligen om Sony men var nöjd med min Gamla Canon så inte omöjligt det blir Canon igen
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag fotar det mesta men gillar fota fåglar och andra djur och tänkte gå över till spegellöst nu när jag ändå ska köpa nytt. Och min budget tänkte mej runt 15000 för bara huset .
Runt 15.000:- för bara huset ......

Under Black Friday såg jag Sony A7R3 för en bit under 20.000:- hos några av de stora svenska återförsäljarna.
Jag har egen erfarenhet av den kameran, och jag tycker den är fantastisk.
Sensorn på 42 MP är en fullträff, som har ovanligt bra hög-ISO-egenskaper. IBIS. Bra AF. Bra EVF. Bra battreritid.
Jag fotograferar förvisso mest makro, men de där små vännerna till insekter har också en tendens att röra på sig rätt snabbt.
Hög upplösning ger möjlighet till delförstoringar. Hög ISO och IBIS gör bl.a. att man klarar sig bra utan stativ i många situationer.

Min erfarenhet av kameraköp är att man kan tjäna rätt mycket på att "vänta ut" kampanjer. Det är ofta typ generalagenter som står för prisnedsättningen.
A7R3 är nog på väg att fasas ut, så det skulle eventuellt kunna komma riktigt bra erbjudande.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det handlar inte om att gå från en äldre system till ett nyare.
Per.
I inlägg 7 skrev du:
" ....... det är ett mycket större steg från Minolta A till Sony E än det är från Canon EF till Canon RF."
Det var det jag bemötte.

"Minolta A" är den fattning som Minolta hade för sina DSLR-kameror. Sony köpte Minoltas "kameraverksamhet" och tog över den fattningen.
Sony har tillverkat DSLR-kameror med A-mount liksom SLT-kameror.
Sony har avslutat den tillverkningen.

"Sony E" är Sony`s nya spegellösa system.

"Canon EF" är Canons DSLR-system. De har i princip sagt att det är under avveckling.

"Canon RF". Jag är inte så duktig på Canons beteckningar, vad som är "R" och "RF", men båda beteckningarna avser spegellösa kameror.
Den senaste tiden har Canons alla nya kameralanseringar handlat om spegellösa kameror.

Så går utvecklingen, från mekanik till elektronik.

Din jämförelse handlar således om just det - att gå från äldre kamerasystem till nyare.

Varför svarar du då "goddag yxskaft" på mitt inlägg?
Jag tror så här:
Du massproducerar inlägg på det här forumet. I nuläget över 30.000, fler än någon annan.
Jag har yrkesmässigt arbetat med information, så jag ser vad du gör.
Du yttrar dig om i princip allt, även om sådant som du saknar kunskap. I vissa fall googlar du fram uppgifter. Då kan det ibland bli heltokigt.
I andra fall skriver du bara allmänna och irrrelevanta saker. I dettta fallet blev det fel även då.

Jag har sett hur du mobbat andra, och har fått dem att lämna detta diskussionsforum.
Jag har även påtalat det.
Då blir givetvis jag också mobbad, och det är vad som sker nu.
Du svarar "gogddag yxskaft" fast du mycket väl förstår.

TS frågade om Sonykameror.
Sådana har du ingen eller minmal erfarenhet av.
Du skriver som du gör, istället för att låta andra sköta diskussionen.

Jag slutade skriva på det här forumet för snart ett år sedan, just pga mobbningen från dig.
Inte ens en tråd som heter "Sony" kan jag skriva i utan att få problem med dig.
(Som fd informationsansvarig har jag svårt för att inte rätta direkta felaktigheter.)
Jag kommer att lämna detta forum, igen, givetvis.

Jag skriver och läser här för att hjälpa andra, och för att få hjälp av andra. Delge varandra erfarenheter och kunskaper, kan man säga.
Mitt sociala liv har jag utanför internet-forum.

Jag tycker inte illa om dig Per, jag tycker bara att det är tragiskt.
Både du själv och forumet skulle tjäna på om du skrev färre inlägg, med istället högre kvalitet, om sådant du kan och har egna erfarenheter av.
Det förtjänar alla välvilliga, hjälpsamma och kunniga personer här.

I min värld är all form av mobbning mycket illa, jag är överkänslig, jag ser sådant väldigt tydligt. Jag vet, på internet är det nästan standard, men jag kan bara inte vänja mig vid det.

Tack och Hej för den här gången.
Jag tittar väl in på forumet om ett knappt år igen, och ser hur det är här då.
 
Senast ändrad:

A I Nikolis

Aktiv medlem
Cyberphoto listar 264 tillgängliga objektiv för Canon och 284 för Sony, tror nog inte att det är någon avgörande skillnad på den fronten. Däremot bör du känna noga på de olika kamerahusen, ergonomin är viktig för att du skall trivas med att använda kameran. .
Ta fram en bra uppsättning objektiv för Canon R, och sedan samma för Sony E där du också har utmärkta alternativ från Sigma och Tamron att välja bland, och se vad prisskillnaden blir. Och det är om vi BARA pratar om priset, och inte om det faktiska utbudet. Du kan ju visa Canons 35-150 2/2.8, eller 150-500, eller 85 1.4, eller 35 1.4, eller 14 1.4. Nej de finns visst inte, för att Canon är det enda märke som blockerar 3e-partsobjektiv och samtidigt är det märke som sätter högst pris på sina egna objektiv. Canon R är ett dåligt system att investera i om man inte redan är Canonanvändare (vilket TS inte längre är). För nya användare är Sony och Nikon mycket bättre och mer öppna system att ge sig in på.

Alla system numera har bra ergonomi, skillnaderna är verkligen små i praktiken.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag slutade skriva på det här forumet för snart ett år sedan, just pga mobbningen från dig.
Äh, sluta tramsa och var inte en sån snöflinga. Det är ingen som mobbar dig. Det är inbillning.

TS ska inte byta från ett äldre system till ett nyare av samma tillverkare. Han har inga gamla objektiv att använda till sin nya kamera.

Om du läser inlägg #11 om motiveringen till min invändning i inlägg #7, så behöver jag inte dra det igen. Det är f.ö. ett sidospår som Sten-Åke drog igång och förmodligen inte speciellt viktigt för TS.
 
Senast ändrad:
ANNONS