Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sortera

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Vilket är bästa sättet att srotera sina digitala bilder på tycker ni?

Hur gör ni?

Jag blir snart vansinnig på detta.

Sortera allt i datummapper? Men då kan det bli så att morgonpromenaden hamnar i samma mapps om kvällens fest, t.ex.

Oftast slutar det med att jag skriver Ett passande namn, följt av datum (datum EFTER så att jag ska kunna skriva in början på mappnamnet för att hamna på den). Sen får jag leta lite när jag väl ska hitta bilderna.... gosh... jag blir tokig ;)

Tips?

Nej, jag sorterar väldigt sällan pappersbilder eftersom jag enbart fotar digitalt.

Du behöver inte vara spydig gubbe lilla. Jag frågade bara hur ni gör, för alla gör nog inte på samma sätt.

Men visst, sortera efter händelse och namn på händelse. Det är så jag gör idag. Tycker det kan bli svårt att hitta bland 12 000 bilder bara då. Man minns inte alltid vad man döpte mappen till, som just DEN DÄR bilden ligger i.

Jag gör ungefär på samma sätt som du. Tycker att det funkar ganska bra så. Problemet är när man vill leta upp en speciell bild men inte riktigt minns när/var man tog den. Därför har jag tänkt skaffa ett program som heter Adobe Photo album (tror jag...). Med hjälp av det kan du sätta flera "tags" på varje bild, och sedan söka på de tagsen.

Ex: Du har tagit en bild på Pelle och Stina på bryggan vid sjön Häxan. Sätt då tagsen "Pelle", "Stina", "brygga", "Häxan", "sjö"eller vad du vill. Sen är det bara att söka på exempelvis Pelle så får du upp alla bilder som Pelle är med på. Ganska smidigt, tycker jag.

En kompis visade det och det verkar faktiskt ok. Men det tar ju lite tid att "tagga" varje bild...

Mm, jag får väl fortsätta så :)

Tror faktiskt jag skulle tröttna på att sätta tags på varje bild till slut med :/

Men en annan sak. Just nu fotar jag i min digitalkameras maxupplösning (5 mpix). Bilderna blir rätt stora och tunga att ladda med bildvisningsprogram (jämfört med förminskade bilder).

Minskar du ner VARJE bild du har eller tittar du på originalen? Jag störs inte så mycket av den extra tiondelen det tar att ladda bilden, fråga är om jag orkar sitta och spara om alla bilder till en mindre storlek, ens med macro/batch i photoshop :)

När jag använde ACD/SEE som bildvisningsprogram så tyckte jag att ett original nerminskat till skärmens upplösning såg sämre ut kvalitetsmässigt än en bild som är nerminskad till skärmens storlek med photoshop. Men med Windows Picture and Fax viewer tycker jag att kvaliten ser lika bra ut oavsett. Så frågan är om jag beöhver sitta och misnka ner bilderna. hur gör du/ni när det gäller detta?

Det är just taggandet som får mig att tveka...

Så länge jag bara ska granska bilderna gör jag ingenting, jag kör originalfilen. Eventuella ändringar gör jag bara på bilder som "är värda det" ;).

Förminskar gör jag endast om de skall läggas in på FS, och då givetvis som en kopia.

Alla ändingar görs på en kopia, originalet finns ALLTID kvar.

Jo, originalet sparar jag ALLTID oförstört. Men jag brukar även göra en mindre kopia för att skicka till vänner, lägga ut på nätet mm. Och för att det just går lite lite snabbare att ladda dem när man sitter och tittar på dem på datorn. Det kanske är rätt onödigt.

Vilken upplösning fotar du i? Och vilket program använder du för att titta på bilderna? Du tycker inte att kvaliten blir sämre för att visningsprogrammet zoomar ut så att säga?

Det blir fasen FÖR jobbigt att göra mindre kopior av ALLA bilder. Även om man gör det med Macron i t.ex. Photoshop....

Upplösning: Jag kör oftast med JPEG, högsta kvalité på min 20D det ger 3504x2336 pixlar. Alternativet är att jag kör i RAW-format.

Visningsprogram: Använder det som finns i Windws, Visningsprogram för bilder och fax. Tycker det funkar bra för en grovsortering av bilderna och även för en normal visning. Ska jag sedan detaljgranska eller redigera (och det ska man ju alltid) gör jag det i PS.

Nya ACDSee ska tydligen vara bra. Där kan man tydligen köra batch och ändra upplösningen på en hel mapp med bilder också. Det går ju lite snabbare att starta än PS. :)

Men jag kör på med originalen!

ANNONS
Götaplatsens Foto