Annons

Speedlights, Ad200 pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar som TS vill ha möjligheten att fota både studio och ljussätta lite mer avancerat utomhus. I övrigt har du verkligen en poäng. Jag hamnar ofta i läget att jag inte heller orkar släpa på så mycket, men så ibland kommer läget då jag vill gå all in😃. Det bör nog locka att gå all in rätt många gånger per år om det ska löna sig att investera i boxar och flera blixtar. Definitivt något att reflektera över innan massa pengar slösas bort som kunde blivit någon annan trevlig fotopryl som används flitigare.
Jag har 2 softboxar av mer avancerad modell. Det tar för lång tid att sätta upp. Tar mycket plats i rummet. Kom snabbt fram till att transparenta paraplyer gav mig i princip samma resultat men till en bråkdel av både priset och vikten. Därför är mitt råd att börja med det enklaste och jobba er uppåt.
Med andra ord gör inte som jag och börja uppifrån och jobba er neråt.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
VAd man behöver utgår givetvis från hur, vad och var vad man fotar.
En hemmastudio är ett scenario som är väldigt annorlunda än att fota mest on location.

Det händer att jag provisoriskt skapar en hemmastudio. Fast det är inte ofta.

Mest fotar jag numera barnbarnens födelsedagskalas, dop samt ibland något bröllop med efterföljande fest.

Det gör att jag väljer utrustning utifrån det. Högt upp på den listan står flexibilitet samt låg vikt.
Därför kör jag mest med paraplyer och oftast transparenta. Min mest använda ljussättning är Godox 860 upp i taket och Godox AD200 genom ett transparent paraply.
Ibland räcker det med att köra bara en 860II mot taket för att lysa ut ett rum.
Alltså väldigt mycket pang på rödbetan. Inget finlir.

Den lilla men kraftfulla 860II är också en tillgång när man fotar makro. Att lägga den på marken räcker ofta för att få mycket bättre bild på den vackra flugsvampen.
Som synes är jag minimalist vad gäller blixt. Ju mindre jag måste släpa på desto bättre.

På resor tar jag gärna med mig 860II för jag då kan ta bilder jag annars inte kunnat.
Skall nu ner till Österrike och titta till 94-åriga svärmor samt också till Kroatien för att titta till min båt.

Kommer åka bil så jag tar med mig både min Canon 5D MKIV samt 24/1,4, 35/1,4 och 85/1,4 IS. Samt också min Fuji X-H1 med 10-24/4 OIS, 16-55/2,8 och 50-140/2,8.OIS.

Det fina i kråksången är givetvis att 860IIF fungerar perfekt för båda kamerorna. Det gäller bara att ha rätt trigger. Vilket jag har.

Hade inte Godox funnits hade jag behövt en blixt till varje system och triggers till båda för att kunna köra utan ha dem på kameran vilket jag hatar.

Godox har verkligen tagit oss ur den inskränkta rutan som Canikon och andra velat
vi skall hålla oss till.
Det hjälper mig kunna enkelt ta bilder jag annars hade missat.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3674342.htm
Ja nej det är egentligen alltid bättre med "less is more" helt klart. En hel del jag haft till mina Nikon speed lights har jag sällan haft användning av även om det varit trevligt att ha möjligheten till variation stundtals.
Tror det jag använt mest har varit mindre ljusformare som tex mina grejer från Magmod( magsphere, magbounce etc) för olika events och bröllop eller on location porträtt.
De större ljusformarna har varit en Rapidbox octa från Westcott som är väldigt lätt och trevlig faktiskt en av favoriterna till mina speed lights , och sedan en större softbox från lastolite. Annars är det mycket annat som blivit liggande.
Ja Godox verkar onekligen väldigt trevligt så, jag får ju en trigger med nu när jag införskaffar V860 som jag först tänkte jag inte hade så mycket användning för, men som jag nu tänker iaf kan användas just till en extra Sb-910 manuellt om det behövs.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har du råd så är mitt förslag samma som du är inne på, dvs ad400+ad200+1 eller 2 v860ii. Jag hade i ditt läge kompletterat din 80-box med en eller helst två stripboxar som har raster. Hit vill jag ta mitt eget blixtset från Godox men andra fototillbehör är viktigare just nu eftersom jag har vanliga studioblixtar och många tillbehör inomhus. V1 tillför inte så mycket för mig. Det som lockar är smidigheten med gel men samtidigt saknas det adaptrar för tex bowens/Elinchrom och för mig är det inte aktuellt att bara forma med ljuset från rundhuvudet. V1 är dock perfekt som mingelblixt så att äga en vore trevligt 😃.

Bra lösningar för gel är nästa del för tillverkarna. Det eländiga klippandet och mina dåliga egna lösningar för att täcka blixtrören skulle vara skönt att slippa. Denna box jag länkar till är dyr men har en bra lösning för gel. Hoppas fler tar efter. Jag avvaktar lite billigare varianter.

https://www.photax.se/product/aputure-light-dome-ii
ja men det låter som jag är inne på ett bra spår med vad jag ska skaffa till slut då. den aperture Dome har jag sett många använda, den ser riktigt bra ut faktiskt. Den påminner lite om den Magbox varianten( fast den är mindre än den du länkade till) som är väldigt smart med just plats för filter som du kan köpa med som ett helt kit, och även faktiskt plats för att klämma fast 2 Ad200 i en ring med magneter, du kanske har sett den i olika klipp också? men den är dock något liten tycker jag, men den är också ganska dyr, ligger på ungefär samma pris som den du visade.

2 stripboxar verkar vara en bra lösning faktiskt. Just för att få en bra lösning för trim lights något jag funderat på tidigare men aldrig skaffat faktiskt. Så ska kolla lite på det om det finns några prisvärda.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det verkar som TS vill ha möjligheten att fota både studio och ljussätta lite mer avancerat utomhus. I övrigt har du verkligen en poäng. Jag hamnar ofta i läget att jag inte heller orkar släpa på så mycket, men så ibland kommer läget då jag vill gå all in😃. Det bör nog locka att gå all in rätt många gånger per år om det ska löna sig att investera i boxar och flera blixtar. Definitivt något att reflektera över innan massa pengar slösas bort som kunde blivit någon annan trevlig fotopryl som används flitigare.

Jo precis så är det nog :) Vill kunna åtminstone ha en bra möjlighet för en effektiv men inte FÖR komplicerad ljussättning både inne och ute. eftersom jag inte har en studio så blir det jag fotar inomhus hos andra kanske mer begränsat, och då kanske en mindre uppsättning som är enkel att frakta. medan om jag gör det ute har jag oftast planerat en location jag gillar där jag kanske skulle vilja experimentera mer med olika uppsättningar etc :)
Men som sagt, det finns ALLTID något annat man också kan prioritera, så det gäller att tänka igenom allt innan så inget bara blir liggande.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har du råd så är mitt förslag samma som du är inne på, dvs ad400+ad200+1 eller 2 v860ii. Jag hade i ditt läge kompletterat din 80-box med en eller helst två stripboxar som har raster. Hit vill jag ta mitt eget blixtset från Godox men andra fototillbehör är viktigare just nu eftersom jag har vanliga studioblixtar och många tillbehör inomhus. V1 tillför inte så mycket för mig. Det som lockar är smidigheten med gel men samtidigt saknas det adaptrar för tex bowens/Elinchrom och för mig är det inte aktuellt att bara forma med ljuset från rundhuvudet. V1 är dock perfekt som mingelblixt så att äga en vore trevligt 😃.

Bra lösningar för gel är nästa del för tillverkarna. Det eländiga klippandet och mina dåliga egna lösningar för att täcka blixtrören skulle vara skönt att slippa. Denna box jag länkar till är dyr men har en bra lösning för gel. Hoppas fler tar efter. Jag avvaktar lite billigare varianter.

https://www.photax.se/product/aputure-light-dome-ii

Denna verkar ju onekligen en trevlig ljusformare också, har sett en hel del positivt om den. har du eller någon annan någon erfarenhet av denna? eller annan "lantern"
https://www.photax.se/product/aputure-lantern-270-bowens

Angående V1, ja jag prioriterar den inte nu, MEN har tänkt precis samma som dig, vore väldigt trevlig att ha som en event blixt att gå runt med. Ser supersmidig ut...så When in Rome ;)
 

gamleJ

Aktiv medlem
ja men det låter som jag är inne på ett bra spår med vad jag ska skaffa till slut då. den aperture Dome har jag sett många använda, den ser riktigt bra ut faktiskt. Den påminner lite om den Magbox varianten( fast den är mindre än den du länkade till) som är väldigt smart med just plats för filter som du kan köpa med som ett helt kit, och även faktiskt plats för att klämma fast 2 Ad200 i en ring med magneter, du kanske har sett den i olika klipp också? men den är dock något liten tycker jag, men den är också ganska dyr, ligger på ungefär samma pris som den du visade.

2 stripboxar verkar vara en bra lösning faktiskt. Just för att få en bra lösning för trim lights något jag funderat på tidigare men aldrig skaffat faktiskt. Så ska kolla lite på det om det finns några prisvärda.
Nej Magbox har jag missat. Tack för tipset. Håller dock med dig om att den gärna fått vara lite större. Bra att fler börjar tänka på smidiga lösningar för gel och inte minst att använda och sätta upp boxen.
 

törnan

Aktiv medlem
De saker jag känner att jag "behöver" är en eller två Godox blixtar till, kanske 1 Ad200 och en V860ii för att kunna köra trim light och som upplättning på andra sidan. Möjligtvis en sådan Godox V1 när jag har de andra blixtarna först. den läns bra men som komplement till det jag har känns den mest udda av det jag behöver just nu .
Vill minnas att du skrivit att du har ett par Nikon Speedlights och då kan du köpa Godox mottagare till dom och få full funktionalitet och möjlighet att styra styrkan på dom från din Godox sändare (ink TTL om du skulle vilja det).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Denna verkar ju onekligen en trevlig ljusformare också, har sett en hel del positivt om den. har du eller någon annan någon erfarenhet av denna? eller annan "lantern"
https://www.photax.se/product/aputure-lantern-270-bowens

Angående V1, ja jag prioriterar den inte nu, MEN har tänkt precis samma som dig, vore väldigt trevlig att ha som en event blixt att gå runt med. Ser supersmidig ut...så When in Rome ;)
Har sett den men inte provat. Jag har hittills inte varit i en situation där inte ett eller två paraply räckt till för allmänljus. För mig personligen så är den långt ner på listan.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vill minnas att du skrivit att du har ett par Nikon Speedlights och då kan du köpa Godox mottagare till dom och få full funktionalitet och möjlighet att styra styrkan på dom från din Godox sändare (ink TTL om du skulle vilja det).
Ah TTL också ? va bra, minns inte att någon skrev det också ber om ursäkt för det i sådant fall. men det är ju super. Då har jag iaf 2-3 Nikon blixtar extra där att ta av till Ad400 och den nya V860 när den kommit:) Super.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har sett den men inte provat. Jag har hittills inte varit i en situation där inte ett eller två paraply räckt till för allmänljus. För mig personligen så är den långt ner på listan.
Ok, nä den verkar ge ett väldigt makt och fint ljus men som sagt mer för att fylla ett rum eller sprida ljuset väldigt, och oftast vill man ha lite mer kontroll, dock får man något slags "kjol" med som tydligen ska vara ganska effektiv för det, men som du säger, finna ju flera andra trevliga softboxar som ger mer kontroll och också det andra man kanske behöver mer.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nej Magbox har jag missat. Tack för tipset. Håller dock med dig om att den gärna fått vara lite större. Bra att fler börjar tänka på smidiga lösningar för gel och inte minst att använda och sätta upp boxen.
Verkligen, uppsättningen är sjukt viktigt tycker jag, man vill inte stå och fiddla med det när man är ute hos någon utan bara få upp allt fort!
Apropå stripboxar kom jag att tänka på att de flesta bättre jag sett är med Bowens mount, så antingen behöver jag adapter där eller fler större blixtar, alternativt några som passar för mina speed lights , men de kanske inte är tillräckliga för en större strip box tex?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ok, nä den verkar ge ett väldigt makt och fint ljus men som sagt mer för att fylla ett rum eller sprida ljuset väldigt, och oftast vill man ha lite mer kontroll, dock får man något slags "kjol" med som tydligen ska vara ganska effektiv för det, men som du säger, finna ju flera andra trevliga softboxar som ger mer kontroll och också det andra man kanske behöver mer.
Väldigt individuellt och ibland behöver man testa själv om en idé kring användningsområde finns. Det känns dock som du har viktigare köp att göra först som du själv är inne på.

Jag har köpt en del ljusformare som mest blivit liggande till en början, men så plötsligt vill jag göra något jag inte testat innan och se där. Plötsligt åker det gamla dåliga köpet fram och räddar dagen :).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Verkligen, uppsättningen är sjukt viktigt tycker jag, man vill inte stå och fiddla med det när man är ute hos någon utan bara få upp allt fort!
Apropå stripboxar kom jag att tänka på att de flesta bättre jag sett är med Bowens mount, så antingen behöver jag adapter där eller fler större blixtar, alternativt några som passar för mina speed lights , men de kanske inte är tillräckliga för en större strip box tex?
Photax speedlighthållare för Elinchrom fixar mina 130x50 så inga problem där. De för Bowens är nog minst lika bra.
 

törnan

Aktiv medlem
Ah TTL också ? va bra, minns inte att någon skrev det också ber om ursäkt för det i sådant fall. men det är ju super. Då har jag iaf 2-3 Nikon blixtar extra där att ta av till Ad400 och den nya V860 när den kommit:) Super.

Yes, vill du testa innan köp har jag två mottagare i Stockholm.
 

Third eye

Aktiv medlem
Den här tråden har fått mig att "pausa" mitt köp av 2 st ad200pro faktiskt, det var lixom klart i huvudet. Men det är bra, det är allas era övriga tankar jag vill ta in köp...och trots att blixtfoto är en av mina intressen så har jag på intet sätt full kunskap eller erfarenhet. Kan liksom inte stå i en miljö och se framför mig vilka settings jag skall ha, därav min kärlek till tcm-funktionen i vissa triggers. Sessionen är alltid manuell men inskjutningen görs med ttl och tcm.

Jag tänker alltid 2 likadana blixtar i en bas, som toppas i mitt fall med några tt685. Och jag har redan en bas i form av 2st ad600/ttl. Kommer inte att byta ut dem mot ad600pro. Så tanken var att 2st ad200pro blir en ny superlätt liten bas som jag faktiskt kan trycka ner i ryggsäcken ihop med några tt685, 2 paralella system som jag utan problem kan lyfta in i ad600-basen...speciellt med dubbelhuvudet som finns till ad200.

Men så finns ju ad400 som flera av er lyfter fram, den är ju också smidig och effektiv, men då tappar jag det kompakta ryggsäcktänket.

Lyxproblem egentligen, och tanken kring ad200pro och toppa det med deras tillbehörskit leder i tankarna.

Kommer fortsätta följa era diskutioner och peta in mina noob-frågor då och då...får se om tanken klarna :)
 

JohanB2

Medlem
Den här tråden har fått mig att "pausa" mitt köp av 2 st ad200pro faktiskt, det var lixom klart i huvudet. Men det är bra, det är allas era övriga tankar jag vill ta in köp...och trots att blixtfoto är en av mina intressen så har jag på intet sätt full kunskap eller erfarenhet. Kan liksom inte stå i en miljö och se framför mig vilka settings jag skall ha, därav min kärlek till tcm-funktionen i vissa triggers. Sessionen är alltid manuell men inskjutningen görs med ttl och tcm.

Jag tänker alltid 2 likadana blixtar i en bas, som toppas i mitt fall med några tt685. Och jag har redan en bas i form av 2st ad600/ttl. Kommer inte att byta ut dem mot ad600pro. Så tanken var att 2st ad200pro blir en ny superlätt liten bas som jag faktiskt kan trycka ner i ryggsäcken ihop med några tt685, 2 paralella system som jag utan problem kan lyfta in i ad600-basen...speciellt med dubbelhuvudet som finns till ad200.

Men så finns ju ad400 som flera av er lyfter fram, den är ju också smidig och effektiv, men då tappar jag det kompakta ryggsäcktänket.

Lyxproblem egentligen, och tanken kring ad200pro och toppa det med deras tillbehörskit leder i tankarna.

Kommer fortsätta följa era diskutioner och peta in mina noob-frågor då och då...får se om tanken klarna :)
Det jag saknar mest med AD200 (förutom kraft) är inställningsljus. Det jag älskar är formfaktorn och priset...
 

Third eye

Aktiv medlem
Det jag saknar mest med AD200 (förutom kraft) är inställningsljus. Det jag älskar är formfaktorn och priset...
Ja formfaktorn är en av mina points.
Skulle du säga att du ofta saknar kraft? Är det vid några speciella tillfällen i sådana fall?
För egen del är motljusbilder utomhus något jag tänkt använda dem till, då bara baserat på att de är drygt 2,5 ggr starkare än tex v860.
Förstår ju att de inte kan mäta sig med mina stora ad600, men jag kommer använda dem lite på samma sätt och försöker bilda mig en uppfattning på hur mycket jag kompromissar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja formfaktorn är en av mina points.
Skulle du säga att du ofta saknar kraft? Är det vid några speciella tillfällen i sådana fall?
För egen del är motljusbilder utomhus något jag tänkt använda dem till, då bara baserat på att de är drygt 2,5 ggr starkare än tex v860.
Förstår ju att de inte kan mäta sig med mina stora ad600, men jag kommer använda dem lite på samma sätt och försöker bilda mig en uppfattning på hur mycket jag kompromissar.
Som du säkert vet kompromissar du antingen 1.5 steg eller 0.5 gentemot ad600 beroende på om du använder en eller två ad200. Med stor box en bit ifrån objektet och med hss så kan det definitivt bli det som avgör. Inte ens en ad600 fixar alla situationer. Visst skulle det vara nice med en ad600 som har en formfaktor likt ad200 men där är vi inte. Du söker smidigheten och i de lägena får du kanske ibland ta bilden lite annorlunda men ha ryggen i behåll :). Det du förlorar framförallt med ad200 är ju tidigare nämnda fotograferingstempo. Vill du kunna skjuta snabba sekvenser fast med lite mindre vikt än dina ad600 så är det ad400 som är bäst., men ska det bli riktigt smidigt så är det ad200:eek:r som gäller. Ständigt dessa kompromisser. Fast för förfotonördar är detta lite tjusningen ;). Iallafall för nörden som skriver dessa rader.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Den här tråden har fått mig att "pausa" mitt köp av 2 st ad200pro faktiskt, det var lixom klart i huvudet. Men det är bra, det är allas era övriga tankar jag vill ta in köp...och trots att blixtfoto är en av mina intressen så har jag på intet sätt full kunskap eller erfarenhet. Kan liksom inte stå i en miljö och se framför mig vilka settings jag skall ha, därav min kärlek till tcm-funktionen i vissa triggers. Sessionen är alltid manuell men inskjutningen görs med ttl och tcm.

Jag tänker alltid 2 likadana blixtar i en bas, som toppas i mitt fall med några tt685. Och jag har redan en bas i form av 2st ad600/ttl. Kommer inte att byta ut dem mot ad600pro. Så tanken var att 2st ad200pro blir en ny superlätt liten bas som jag faktiskt kan trycka ner i ryggsäcken ihop med några tt685, 2 paralella system som jag utan problem kan lyfta in i ad600-basen...speciellt med dubbelhuvudet som finns till ad200.

Men så finns ju ad400 som flera av er lyfter fram, den är ju också smidig och effektiv, men då tappar jag det kompakta ryggsäcktänket.

Lyxproblem egentligen, och tanken kring ad200pro och toppa det med deras tillbehörskit leder i tankarna.

Kommer fortsätta följa era diskutioner och peta in mina noob-frågor då och då...får se om tanken klarna :)
hehe ja så kan det blir när man är med i likande trådar ) men som du säger, det är ju rätt positivt så man hinner tänka till en eller två gånger innan man bestämmer sig och kanske spar en krona i processen :D
Och förhoppningsvis inte skaffar sig något onödigt utan optimerar det man behöver direkt istället.
Jag beställde just en ny bakgrund och ett nytt stativ till min Ad400, så behöver fortfarande en Ad200 i framtiden. Eeeeeeller något annat likande ;)
 
ANNONS