Annons

Spegellös Pentax K-01

Produkter
(logga in för att koppla)
"De måste göra något nytt"

För min egen del är ju det största hindret med att köpa Pentax inte att kamerorna skulle vara dåliga eller så utan just att de har sin egen fattning och sina egna objektiv och jag vill inte ha dem. Jag vill kunna ha så mycket tredjepartsobjektiv som möjligt, jag vill hellre ha ljusstarka objektiv än pancakevarianter och skall vi jämföra med just Canon och Nikon så hade jag väl inte haft något emot iaf möjligheten att kunna köpa deras zoomar heller.

Det är ju bara trams med tusen och en fattning, men de vill väl sälja glas också.
 
Jag tror inte att skillnaden kommer att vara minimal (fast det beror förstås på vad man menar med minimal).
Vad blir skillnaden? Areaskillnad*ökning i risk att det är något fel (rimligtvis areaskillnaden där med?), bara area^2 för nya kostnaden?

Tillkommer ju iofs en faktor till i att man i ytterkanten av kiselplattan får en massa utrymme man inte kan använda, om man nu inte gör annat på den då.
 
Viktigt med avsaknad av eller jättedålig videofunktion med. Det är viktigt för seriösa fotografer har jag förstått. Helst ingen video alls såklart. Då är det proffs på riktigt!

Ja, det stämmer. Om kameratillverkaren prioriterar videofunktion så måste stillbildskvalitet stryka på foten.
 
Senast ändrad:
Vad blir skillnaden? Areaskillnad*ökning i risk att det är något fel (rimligtvis areaskillnaden där med?), bara area^2 för nya kostnaden?

Tillkommer ju iofs en faktor till i att man i ytterkanten av kiselplattan får en massa utrymme man inte kan använda, om man nu inte gör annat på den då.

Ja, den stora skillanden är att man får sämre yield med större sensorer. Både pga att substratet utnyttjas sämre och pga att kassationsgraden blir högre.
 
NEX har väl båda delar? Och de är ju rätt tunna.

NEX har sin egen fattning, E-mount. Inte samma fattning som Sonys Alpha-fattning (som är samma som Minoltas fattning för analog 24x36 småbild). E-mount har kortare avstånd mellan sensorn och fattningen och då kan du göra den tunn. En till faktor i sammanhanget är batterierna. Med en analog filmkamera räcker ett mindre batteri, med digitalkameror blir det större batterier (för de använder mer ström) och därmed också större kameror.
 
NEX har inte bildstabilisering inbyggd i kamerahusen. Sony har istället placerat bildstabilisering i (en del) NEX-objektiv, och dessa är ju rätt stora också.

Och i Pentax K-01 fall är det tvärt om....små objektiv(pankakorna) och ett stort/tjockt kamerahus så totalstorleken för en Pentax K-01 blir snabbt/lätt lika stor eller större än tex totalstorleken för en Nex-7.
Storleksmässigt ser den ut att vara så stor som en K-5hade blivit om man hade kapat bort prismahuset och greppet för att sedan sedan låtit Marc Newson gå loss när det gäller designen.
Personligen förstår jag inte riktigt vem denna kameran riktar sig till eller vitsen med den då den inte är mycket mindre än Pentax minsta DSLR...saknar sökare...är stor/tjock i jämförelse med konkurrenternas(undantaget är väl Fuji X-pro 1) kameror i det spegellösa kamerasegmentet...långt registeravstånd(samma som k-5?) gör att tex populära mf-objektiv med m-fattning inte kan användas via adapter.
 
6990:- För kamera + 40mm F2.8 Känns som ett bra pris för denna kamera. Tror dock jag skulle sakna en sökare på kameran om jag köpte den.
Uppdaterade K20D -> K-5 i veckan och känner mig tämligen nöjd :)
 
Och i Pentax K-01 fall är det tvärt om....små objektiv(pankakorna) och ett stort/tjockt kamerahus så totalstorleken för en Pentax K-01 blir snabbt/lätt lika stor eller större än tex totalstorleken för en Nex-7.
Storleksmässigt ser den ut att vara så stor som en K-5hade blivit om man hade kapat bort prismahuset och greppet för att sedan sedan låtit Marc Newson gå loss när det gäller designen.
Personligen förstår jag inte riktigt vem denna kameran riktar sig till eller vitsen med den då den inte är mycket mindre än Pentax minsta DSLR...saknar sökare...är stor/tjock i jämförelse med konkurrenternas(undantaget är väl Fuji X-pro 1) kameror i det spegellösa kamerasegmentet...långt registeravstånd(samma som k-5?) gör att tex populära mf-objektiv med m-fattning inte kan användas via adapter.

Ska jag vara ärlig så tror jag att de gjorde den åt mej. :) Det här var vad jag önskade mig i inlägg 7.
Synd att de glömde sökaren bara.

5000 för huset låter väl ok, synd att man nyligen har dränerat sitt utrustningskonto.


Micke.
 
Senast ändrad:
Produktbilder från Pentaximaging.com
 

Bilagor

  • 1328188085_K01_B&Y_a_large.jpg
    1328188085_K01_B&Y_a_large.jpg
    15.2 KB · Visningar: 300
  • 1328188089_K01_B&Y_f_large.jpg
    1328188089_K01_B&Y_f_large.jpg
    11.2 KB · Visningar: 302
  • 1328188085_K01_B&Y_b_large.jpg
    1328188085_K01_B&Y_b_large.jpg
    12.4 KB · Visningar: 306
  • 1328188089_K01_B&Y_flash_large.jpg
    1328188089_K01_B&Y_flash_large.jpg
    13.4 KB · Visningar: 305
  • 1328188091_K-01 Group01 HR_large.jpg
    1328188091_K-01 Group01 HR_large.jpg
    22.1 KB · Visningar: 302
Ska jag vara ärlig så tror jag att de gjorde den åt mej. :) Det här var vad jag önskade mig i inlägg 7.
Synd att de glömde sökaren bara.

5000 för huset låter väl ok, synd att man nyligen har dränerat sitt utrustningskonto.


Micke.

Med sökare så hade den i princip varit lika stor som en K-5 fast med mindre grepp....som sagt jag förstår personligen inte riktigt Pentax tankegång med denna kamera.
 
ANNONS