Annons

Spegellös Pentax K-01

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ska bli spännande att se hur fokus peaking-funktionen fungerar. Den kan kanske bli ett intressant alternativ för de som vill använda sina manuella gamla linser.

Jag står över denna och hoppas att man inte anlitar Marc Newson nästa gång. Använd ett M-serie hus nästa gång.
 
Fula ankungen

Fulare DSLR finns knappast i dag, fattar inte att Pentax gör sån ful kamera ner de hade små jättefina SLR kameror i mitten av 90 talet som jag funderade på att köpa men var fast i Canon systemet.
 
Jag tror att denna kamera är den som fått mest negativ kritik om utseéndet vid en lansering, känns som att det är bara 1 av 10 som inte tycker att den är skitful. Detsamma gäller andra forum där dom diskuterar den, stackars han som designade den =P
 
Ja, det stämmer. Om kameratillverkaren prioriterar videofunktion så måste stillbildskvalitet stryka på foten.
Nej.

(Möjligen då att man lägger ekonomiska resurser på att förbättra områden man hade kunnat skita i att satsa på om man bara fokuserade på det fotografiska. Men i priset på kameran/tillverkningskostnad/.. lär det ju vara begränsat. Snackar vi dessutom spegellöst och EVF med kontrastdetekterande autofokus så är det ju i princip ingen som helst skillnad på video och foto.)
NEX har inte bildstabilisering inbyggd i kamerahusen. Sony har istället placerat bildstabilisering i (en del) NEX-objektiv, och dessa är ju rätt stora också.
Ok, hade jag ingen aning om. Antog att det var som på de andra kamerorna.
NEX har sin egen fattning, E-mount. Inte samma fattning som Sonys Alpha-fattning (som är samma som Minoltas fattning för analog 24x36 småbild). E-mount har kortare avstånd mellan sensorn och fattningen och då kan du göra den tunn. En till faktor i sammanhanget är batterierna. Med en analog filmkamera räcker ett mindre batteri, med digitalkameror blir det större batterier (för de använder mer ström) och därmed också större kameror.
Båda delar som i SR och vad det nu mer var som diskuterades. Display tror jag.

Mot rangefinder/film talar vi i det senare fallet antar jag. Uppfattat. Å andra sidan krävde ju de gamla plats för filmrullen med ...

E-mount ser jag inget problem med. Fujis och Samsung går ju också bra. Men varför kan inte de och Pentax samsas om ett istället för fyra olika om nu pentax skulle gjort ett eget? Galenskap. Det fanns ju alla möjligheter att göra rätt nu när det blev teknikskifte.




----

Avsaknad av OVF ser jag personligen inte som ett jätteproblem. Finns ju fördelar med EVF med.

Fuji har ju en bra lösning där dock, optisk sökare men inte genom objektivet + överlagd information om man vill det eller EVF om man vill det.

Uj. Ingen EVF på den nya. Lite udda. Men de som går över från kompaktkameror bryr sig väl inte så mycket.

Blir intressant hur många adaptrar med insjunken adapter de lyckas göra. Lite udda lösning imho men de slipper ju göra en ny uppsättning objektiv iofs, sälja någon annans är de väl inte så sugna på så en bra lösning för Pentax om inte annat får man anta. Smart.
 
Senast ändrad:
Fulare DSLR finns knappast i dag, fattar inte att Pentax gör sån ful kamera ner de hade små jättefina SLR kameror i mitten av 90 talet som jag funderade på att köpa men var fast i Canon systemet.

Hur något ser ut är ju subjektivt så det är inte mycket att diskutera. Men storleken går ju som bekant att mäta. Om det hade varit en DSLR så hade det varit ett konststycke att få till en kamera med de här måtten.
Men man kan ju jämföra K-01 med en Mx som väl fortfarande väl är en av de minsta SLR:er som tillverkats (går ner i fickan med 40/2,8). K-01 har måtten 122x79x58 Mx har måtten 135,8x82,5x49,3. Jag är inte så förtjust i de här kreditkortsstora kamerorna. Jag vill ha något att hålla i.

Micke.
 
Utan sökare!

Jag tror att denna kamera är den som fått mest negativ kritik om utseéndet vid en lansering, känns som att det är bara 1 av 10 som inte tycker att den är skitful. Detsamma gäller andra forum där dom diskuterar den, stackars han som designade den =P

Helt märkligt hur man i dag bygger en kamera kompatibel, med samtliga pentax objektiv, utan sökare!
Dessutom ser den ut som Brioleksak. Oj !!
 
Hur något ser ut är ju subjektivt så det är inte mycket att diskutera. Men storleken går ju som bekant att mäta. Om det hade varit en DSLR så hade det varit ett konststycke att få till en kamera med de här måtten.
Men man kan ju jämföra K-01 med en Mx som väl fortfarande väl är en av de minsta SLR:er som tillverkats (går ner i fickan med 40/2,8). K-01 har måtten 122x79x58 Mx har måtten 135,8x82,5x49,3. Jag är inte så förtjust i de här kreditkortsstora kamerorna. Jag vill ha något att hålla i.

Micke.

http://1.s.img-dpreview.com/files/news/4846894009/side-by-side.jpg?v=1322

http://1.s.img-dpreview.com/files/news/4846894009/side-by-sideRr.jpg?v=1322

K-01 har måtten 122x79x58
K-5 har måtten 131x97x73

Med tanke på K-01 mått så kunde dom lika väl ha stoppat in en EVF....då den endast hade blivit något större o hamnat i storlek likt K-x som har måtten 125mm x 97mm x 68mm
 
Så jäkla ful tycker jag den inte är. Jag tycker den ser rätt häftig ut faktiskt.
Kan nog tänka mig att skaffa en sådan här, och ta fram mina gamla SMC-M Pentax objektiv. Det vore skoj.

Det värsta i fulhet som har kommit på senare tid är Nikon V1, tycker jag.
 
Så jäkla ful tycker jag den inte är. Jag tycker den ser rätt häftig ut faktiskt.
Kan nog tänka mig att skaffa en sådan här, och ta fram mina gamla SMC-M Pentax objektiv. Det vore skoj.

Det värsta i fulhet som har kommit på senare tid är Nikon V1, tycker jag.

Ja Nikon V1 är också ful men inte lika ful som K-01 och den har en EVF i alla fall.
Måste vara jobbigt att fota med ett zoom som 70-300 med K-01 ner man har bara en display att titta på så länge man inte använder stativ...
 
Ja Nikon V1 är också ful men inte lika ful som K-01 och den har en EVF i alla fall.
Måste vara jobbigt att fota med ett zoom som 70-300 med K-01 ner man har bara en display att titta på så länge man inte använder stativ...

Snyggt eller fult. Det är en smaksak vilken som är värst.
Jag har en del små fina fasta Pentax objektiv liggande sen tidiga 80-talet. Som tex 35/2,8, 40/2,8 och den lilla fina zommen 24-35/3,5 och några till. Vore kul att använda dom igen.
 
Wow! Den här gillar jag. Och alla mina objektiv passar! Yippie! Tack Pentax för att ni vågar vara annorlunda. Alla gnällspikar kan köpa nåt annat som dom blir nöjda med? ;-)
 
Jag tycker den ser ut som en vattenkamera, alltså en sådan man sprutar vatten med. Man fyller på i den stora korken upptill.
 
Wow! Den här gillar jag. Och alla mina objektiv passar! Yippie! Tack Pentax för att ni vågar vara annorlunda. Alla gnällspikar kan köpa nåt annat som dom blir nöjda med? ;-)

Frågan är väl bara hur bra AF:en blir med befintliga K-objektiv....troligtvis blir AF:en rätt långsam då objektiv som är konstruerade för fasdetekt-AF fungerar dåligt ihop med kontrast-AF...i bästa fall blir AF:en med befintliga K-objektiv något bättre än vad AF:en blir med K-5an i liveview-läget.
 
Oj, och jag som tyckte deras Q var gräslig. Den här är i mina ögon så otroligt ful att jag saknar ord. Gillar dock tanken med kameran.
 
Jag tycker det är ett smart drag att behålla skakreduceringen
och K bajonetten. Visst blir kameran tjock, inte så fickvänlig,
men det blir nog ett bättre grepp om kameran.
Olympus har behållit skakreduceringen och NEX är tunna,
men det finns inte så många nya objektiv till dom.
Åtminstone en del av pannkakorna till tex Panasonic har så kraftig
distorsion att tex 14/2,5 har 5% och 20/1,7 har 3,2%.
Det finns korrigering, men det ger sämre skärpa och ger motsvarande
längre brännvidd. Gissar att dom har haft bråttom att få ut objektiven.
Visst blir kamerorna tunnare, men då sticker objektivet ut mer istället

Dom kommande? nya Pentax XS objktiven kanske oxå får samma
problem, men att utnyttja utrymmet som spegel annars tar upp
ger ju en smidig kamera med objektiv. Man kan gissa på
att DA15, 21, 35, och 70mm modifieras till XS.

Däremot tycker jag att det är dumt med en avancerad kamera
utan sökare, spegellös utan sökare passar bäst som instegskamera.
Själv tycker jag att kameran ser maffig ut, åtminstone den svarta.
 
ANNONS