Annons

Stabiliseringsfunktion mm

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
AS i kamerahuset fungerar från vidvinkel till tele av omkring 400 mm, utan minsta problem, alltså för merparten av de flesta användare,

Det låter bra, och talar för Minoltan då. I övrigt låter det vettigt det du tar upp, och det tar nog ett bra tag innan det blir standard med AS-funktion så det är nog ingen idé att gå och vänta på "bättre tider" för Canon.

Att sökaren är fjuttigt liten, låter ju som en nackdel dock. Har inte undersökt dom närmre ännu.

/Karin

Kajsas skrev:
Nu är det inte aktuellt för mig att köpa nya Canon-objektiv så det lutar nog åt att börja med en Dynax 5D ändå. (Eller så tar jag en vända till, om nån mer parameter dyker upp.) Fick just veta att objektivet jag kan få är på 28-200 mm, och vad jag förstår så blir det då i digitalt mått ca 300 mm. Kanske då AS-funktionen inte riktigt funkar på största telet, men jag har ju ändå stativen kvar i såna fall.

/Karin

Skulle jag också gjort om jag nu inte behövde en del av de tillbehör Canon har. Och m a p sökare, den närmaste klart bättre sökare på dslr är väl EOS 5 D, och den kostar 5-6 ggr mer en D5D. Och fjuttigt och fjuttigt, många lever lyckligt med 1,6 cropsökaren, inte är den så usel. Inte typ 25 000 SEK usel i varje fall, vilekt är vad det skulle kosta dig att få en markant bättre sökare.

mvh

Bent

--------------------------------------------------
Bent Christensen skrev:
Skulle jag också gjort om jag nu inte behövde en del av de tillbehör Canon har. Och m a p sökare, den närmaste klart bättre sökare på dslr är väl EOS 5 D, och den kostar 5-6 ggr mer en D5D. Och fjuttigt och fjuttigt, många lever lyckligt med 1,6 cropsökaren, inte är den så usel. Inte typ 25 000 SEK usel i varje fall, vilekt är vad det skulle kosta dig att få en markant bättre sökare.

- Javisst, prisskillnaden är hög nu, motiverar inte en fullformats kamera, jag bara påpekade den stora fördelen praktiskt, idag är säkert APS-C bildsensorn ett mera förnuftigt köp på en D-SLR.
Men, när priset på fullformat blir mycket lägre än i dag, då skulle inte jag tveka en ända sekund ...
Det dalar säkert ...

Re: Re: Stabiliseringsfunktion mm

Kajsas skrev:

Att sökaren är fjuttigt liten, låter ju som en nackdel dock. Har inte undersökt dom närmre ännu.

/Karin

Det är den inte på KM. Tillsammans med Pentax så har KM klart större sökare än Nikon & Canon, inte alls så långt ifrån en bra sökare på en gammal analog systemkamera.

//Larsa

larsborg skrev:

Men, när priset på fullformat blir mycket lägre än i dag, då skulle inte jag tveka en ända sekund ...
Det dalar säkert ...

Här är vi väldigt överens!! Ingen tvekan alls.

mvh

Bent

Tack för alla kloka svar!

Har surfat runt lite på tester och D5D verkar utklassa åtminstone EOS 350D, så det enda som kan tala emot Dynaxen är att den känns helt fel i handen.

Är ju inte favoritmärket utseendemässigt direkt..men bättre med en "budgetvariant" till att börja med så får man uppgradera när man blir rik eller när priset dalat ordentligt.

/Karin

Minolta har möjligen patent på implementationen av AS som den är i D7D och 5D, osv. Men idén som sådan lär de inte ha patent på. Med båda teknikerna finns fördelar och nackdelar. Jag gjorde rätt bra med research och intervjuvade både Canon, Nikon och Minolta när jag skrev en artikel om bildstabilisering tidigare. Något som framkom var bland annat att Minolta anser att AS inte riktigt kan kompensera lika mycket som IS/VR(Nikons version av bilstabilisering). Andra fördelar är så att du kan optimera stabiliseringen för varje brännvidd lättare medans AS'en blir något mer generellt. Dessutom så stabilisering ju inte AS sökarbilden vilket IS/VR gör. En mycket trevlig sak i vissa situationer. Något som Minolta inte stödjer är panorering, även om det inte skulle vara svårt för dem att lägga till.

larsborg skrev:
Javisst, prisskillnaden är hög nu, motiverar inte en fullformats kamera, jag bara påpekade den stora fördelen praktiskt, idag är säkert APS-C bildsensorn ett mera förnuftigt köp på en D-SLR.
Det dalar säkert ...
Bara ett problem, i regel droppar inte priset på sikt så mycket så länge kiselplattan bibehåller storleken. Därimot brukar du få ökat komplexitet för samma pengar. Fullformats sensorer är och kommer förbli relativt dyra. Huset i 5D kostar i sig självt inte speciellt mycket mer än huset till 20D, men det som sitter innuti i form av sensor och lite sånt.

Senast ändrad:
Kajsas skrev:
Har surfat runt lite på tester och D5D verkar utklassa åtminstone EOS 350D, så det enda som kan tala emot Dynaxen är att den känns helt fel i handen.
/Karin

Utklassa var nog till att ta i. Skillnaderna är mycket små i denna klass & om det är så att du tycker att Dynaxen känns fel i handen (för stor då antar jag) jämfört med den nättare 350D så ska du välja den du känner för...

Ang. snygg eller ful så finns det i mina ögon inga snygga DSLR, Leica M rules & en DSLR är bara ett verktyg, ja även en Leica förstås men den är även snygg:)

//Larsa, som svävar ut & är lite gammaldags i sin syn på hur en snygg kamera ska se ut, Använder dock DSLR men inte för utseendets skull.

.Z. skrev:
Utklassa var nog till att ta i. Skillnaderna är mycket små i denna klass & om det är så att du tycker att Dynaxen känns fel i handen (för stor då antar jag) jämfört med den nättare 350D så ska du välja den du känner för...

Ang. snygg eller ful så finns det i mina ögon inga snygga DSLR, Leica M rules & en DSLR är bara ett verktyg, ja även en Leica förstås men den är även snygg:)

//Larsa, som svävar ut & är lite gammaldags i sin syn på hur en snygg kamera ska se ut, Använder dock DSLR men inte för utseendets skull.

Hmm, ja utklassa var verkligen att ta i. Det var mer för att övertyga mig själv att gå på en linje här nu. ;)
Sen har du ju rätt i att alla digitala systemkameror är fula, (och plastiga?) så det är nog bara själva märket kvar som kan gillas eller ogillas. Nu har jag inte tittat så noga men på nätet ser iaf Nikons varianter lite fräckare ut, men man får ju inte vara för fåfäng, och köpa sånt man inte behöver. Eller?!
Leica,ja ja, vill man värna om dom gamla kulturskatterna så...*skojar lite*

/Karin

.Z. skrev:

Är det inte så att 350D utklassar alla KM i bildkvalitet?

Karin, vad jämför du med för någonting? För att ha någonting att kunna fotografera med så tycker iaf. jag att t.ex. en 10D eller 20D är verkligen fina/sköna att se och känna på.

Peter Werner skrev:
Minolta har möjligen patent på implementationen av AS som den är i D7D och 5D, osv. Men idén som sådan lär de inte ha patent på. Med båda teknikerna finns fördelar och nackdelar. Jag gjorde rätt bra med research och intervjuvade både Canon, Nikon och Minolta när jag skrev en artikel om bildstabilisering tidigare. Något som framkom var bland annat att Minolta anser att AS inte riktigt kan kompensera lika mycket som IS/VR(Nikons version av bilstabilisering). Andra fördelar är så att du kan optimera stabiliseringen för varje brännvidd lättare medans AS'en blir något mer generellt. Dessutom så stabilisering ju inte AS sökarbilden vilket IS/VR gör. En mycket trevlig sak i vissa situationer. Något som Minolta inte stödjer är panorering, även om det inte skulle vara svårt för dem att lägga till.

Hur patentet är utformat, har jag ingen aning om, implementering/placering eller som konstruktion sett, hur som helst, stabiliseringsfunktionen i kamerahuset blev först lanserat i ett Konica-Minolta kamerahus, kanske någon idé redan fanns hos de andra tillverkarna.
Som en rolig jämförelse, 1985, kom Minolta med världens första autofocuskamera, Minolta 7000, men idén och konstruktionen låg oxå färdig hos Contax, de var lite tveksamma, om det skulle vara något för sina kunder, yrkesmännen, mycket riktigt de första åren, fortsatte alla yrkesmän med sina manuella objektiv, autofocus var för den bekväma amatören, bara en gimmic, vi vet hur det gick senare, ha-ha!

Jag har inte behövt göra en intervju eller en omständig research, sånt har jag inte tid med, men vad du nämner är helt rätt, IS i optiken är effektivare vid stora brännvidder, än AS i kamerahuset.
Logisk, mekanisk förståelse räcker, för att förstå skillnaden, mellan stabilisering i kamerahuset och i optiken.
AS, i kamerahuset, ger en precis koll på hur mycket det vibbar, här vibbar det mest, vid bildsensorn, vid stora brännvidder, t.ex. 500-1000 mm, hinner inte AS med att kompensera helt, men vid lägre brännvidder vidvinkel till tele av 400 mm, är reaktionen tillräckligt snabb i AS,
utgå från att 50 mm ger normalt utsnitt, inga extra vibbar, då ger tele 400 mm hela 8 ggr förstorade vibbar, 400 / 50 = 8.
Jämför en pendel, vid roten av pendeln svänger det minst, här optiken, i yttre delen av pendeln svänger det mest, här kamerahuset.
IS, i optiken, behöver inte kompensera lika mycket vid vibbarna/svängningarna, behöver inte vara lika snabb, som AS, men att ha stabiliseringen i varje optik kostar extra, för varje inköp av optik, AS i kamerahuset, bör bli mycket mera intressant för de allra flesta fotografer.

AS, stabiliseringsfunktionen, hindrar visst att sökarbilden vibbar, till en gräns, sedan kan den inte hinna med, där är IS/VR bättre, men då har du säkert skakat kameran riktigt ordentligt.

Priset på ett fullformats kamerahus är redan på väg ner, Canon 5D, är säkert bara en början på en mängd andra alternativ från konkurrenterna, de närmaste åren ...

Leica M-serien, ja de är snygga och harmoniska i layouten, men det är även andra kameror från den tiden, Spotmatic, Ftb, OM-serien, F-serien, det finns hur många som helst ...

Jern skrev:
Är det inte så att 350D utklassar alla KM i bildkvalitet?

Nu har jag ju inte tittat så noga, så jag får skylla mig själv som sitter här och svamlar med insatta...men visst har 350D bättre skräpa per pixel. Det är en sak som talar för Canon. Har letat efter test som jämför bilder mellan dessa kameror men inte funnit nåt. Jag har ju ingen aning om hur stor skillnaden är i praktiken och om det gör nån skillnad i mitt val.

Vet nån ett sånt test så länka gärna.

/Karin

Jern skrev:
Karin, vad jämför du med för någonting? För att ha någonting att kunna fotografera med så tycker iaf. jag att t.ex. en 10D eller 20D är verkligen fina/sköna att se och känna på.

Alltså, jag har mest bara tittat på Minolta och Canons modeller eftersom jag har objektiv till dessa. Dom du nämner vet jag inte vad det är, är det Nikon?

Jag blev intresserad av AS-funktionen (som fö denna tråd startade med) och att få slippa kånka runt på stativ. HELST hade jag velat byta ut till ett Canonhus med AS, men eftersom det inte existerar så blir det till att överge min (iofs väldigt utnötta) canonoptik.Funktionen (lättanvändlighet, praktisk) går alltså före känsla/utseende, även fast jag i sista inläggen svamlat om detta.

Har väl en begynnande separationsångest från min gamlka utrustning även fast den bara legat och samlat damm under två års tid.

/Karin

Kajsas skrev:
Nu har jag ju inte tittat så noga, så jag får skylla mig själv som sitter här och svamlar med insatta...men visst har 350D bättre skräpa per pixel. Det är en sak som talar för Canon. Har letat efter test som jämför bilder mellan dessa kameror men inte funnit nåt. Jag har ju ingen aning om hur stor skillnaden är i praktiken och om det gör nån skillnad i mitt val.

Vet nån ett sånt test så länka gärna.

/Karin

Jag vet inte tester och tester, men en tidning som jag har så testas 350D, KM 5D, Nikon D50 och Pentax *ist DL. Slutsatsen löd så här "det handlar i slutändan om bildkvalitet, och i de avseendet kan ingen av konkurrenterna mäta sig med EOS 350D"

Ingen kan se skillnad mellan bilder tagna med K-M 5D, Canon 350D eller någon annan kamera inom segmentet konsument D-SLR.
Jämföra i känsla, som någon nämde, med en Canon 20D, gör gärna det oxå, där har du en riktig "skolåda" att kånga på, bättre kamera, men bättre för dig?
Hemsk, min egen åsikt!
Har man redan optik från Canon eller Nikon, kanske bäst att fortsätta inom det märket, men har man minolta optik redan, alternativt ingen optik alls, då ligger K-M 5D, nära idealet, visst titta även på K-M 7D, den är större, tyngre, samma bildsensor, samma verktyg m.a.o.

Kolla på dessa tester, säger mycket om K-M 5D

http://www.steves-digicams.com/

http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_824.shtml

larsborg skrev:

AS, stabiliseringsfunktionen, hindrar visst att sökarbilden vibbar, till en gräns, sedan kan den inte hinna med, där är IS/VR bättre, men då har du säkert skakat kameran riktigt ordentligt.
...

AS i en DSLR som i KM D5D kan knappast påverka sökarbilden! Inte alls, eftersom stabiliseringen sker vid skakning av sensorn, och när sensorn nås av ljuset, är spegeln uppe, vilket innebär att sökaren är svart. Och när spegeln är nere når inget ljus sensorn, och sökarbilden kan inte stabiliseras då heller.

mvh

Bent

Edit: detta gäller givetvis inte för kompakter med AS, där kan bilden på displayen stabiliseras.

Bent C. skrev:
Nu får man väl inte helt samma effekt av AS i huset som IS i objektivet, åtminstone inte på längre brännvidder. Jag jämförde D5D vid 200 mm o AS med EOS 20D och 200mm IS (EF 70/200 2,8 L IS). Resultatet var att KM D5D fixade ett steg längre slutartid vid 200mm med AS jämfört med utan AS, medan generation 3 IS (Canons, den som sitter i EF 70- 200 IS)) fixar tre steg.

Däremot verkar AS i D5D fungera ypperligt för kortare brännvidder, men där har jag ingen jämförelse (jag har inga korta EF IS-objektiv och vet inte hur många steg de fixar). D5D verkar dock oerhört prisvärt, man får ett helt D5D-hus inklusive AS för samma pris som IS-et i ett 70-200/2,8 (skillnaden i pris på ett 70-200/2,8 med och utan IS motsvarar ungefär ett D5D!).

mvh

Bent

Jag har testat med mitt 70-200 längst ute i 200 mm läget med min 7D och tycker at det funkar väldigt bra även för en så pass lång brännvidd. Det det handlar om är att AS kan kompensera i X och Y led men inte i Z-led, så utmaningen är att inte cirkla runt med obejktivänden i för stora cirklar i Z-led. Det kan hjälpa att försöka "låsa" på någon väldefinierad detalj i motivet när man fokuserar.

Beträffande Canon och Nikon och om de kommer att kontra med nån egen variant av AS så är det verkligen en intressant fråga. Jag tror att de är oerhört tagna på sängen av det som KM gjort för det är verkligen innovativt att någon bara skulle komma på tanken att försöka sig på något dylikt. KM har fått oerhört mycket utrymme i pressen "bara" p.g.a. AS.

Förmodligen har KM tidigt fattat att denna innovation måste skyddad hårt av patent, vilket skulle tala mot att tekniken dyker upp i den form KM valt i några konkurrenters produkter nära i tiden. Men allt har ett pris så konkurenterna kanske kan licensiera tekniken, något som KM förmodligen skulle tjäna stora pengar på med konkurrenternas stora volymer i åtanke. Intressant uppgift om Sony i tråden kring detta tycker jag.

AS är verkligen ett tekniskt språng och och ett paradigmskifte och nånting som mycket väl kan visa sig vara en vattendelare för hur man framöver kommer att bygga avancerade digitala systemkameror. Det är få som skulle tacka nej till något som AS om det skulle erbjudas dem från den tillverkare de valt, så det är verkligen en formidabel konkurrensfördel KM har, som jag skulle bli förvånad om de inte kommer att utnyttja till fullo. AS är i mycket KM:s möjlighet till come back som viktig leverantör i dessa produktsegment.

Det är väl frågan om inte KM faktiskt klättrat upp som kameraindustrins mest innovativa företag under de senarste åren. Annars har det ju varit ganska tunnsått med riktigt stora genombrott länge nu i en tid som länge präglats av "mer och mer av samma sak".

Senast ändrad:
ANNONS