Annons

Stjärnhimmel runt Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Om man kollar på lightpullotion så är Sätila närmsta plats för bra natt foton. Var där förra månaden och fotade.
Bra tips! Ligger lite dumt till för mig bara, men jag kollade närmare på kartan där och det verkar som i skogarna väster om Anten är ganska bra också, man får åka långt för att få en "blå" zoon, men där finns det åtminstone grön/blå med ljusvärde >21.5 det borde duga tänker jag.
Fast å andra sidan, sitter man en halvtimme till i bilen kommer man till blått område med 21.8 i värde (vid Bullaresjön). Kanske lika bra om man ändå ska satsa :)
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Det slutade med att jag åkte till Brobacka naturreservat (vid Anten), ligger hyffsat nära och det är rätt bra värden däromkring.
Har inte hunnit fixa till bilderna, det är något problem med min dator :( Men jag tror det blev ok (dvs, bättre än förra gången iaf :) ..)
Men så får man denna bild vid inloggning på Windows, är det inte grymt provocerande! :)
_9220390.jpg
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Nuså! Har fixat med bilden hela kvällen. Det tog inte så lång tid i DSS, en kvart ca, filen blev 118 Mb. Så det var inte så farligt ju. Det jobbiga var ju sedan att klämma fram något vettigt ur den stackade filen. Följde faktiskt hans guide i videon där, på alla sätt, med StarNet och allt. Kände redan från början att jag inte hade lika mycket omfång som i hans rådata. Men det blev ändå ganska ok i slutändan måste jag ju säga ändå.

Andromeda Galaxy Brobacka.jpg

Fotat med ekvivalent 200mm brännvidd på f/2.8 på min Olympus E-M5 Mk III. (100+30+30+30 frames). Använde time lapse-funktionen, väldigt smidigt, bara ställa in antal bilder och sedan gå och fika. Använde sedan t-shirt och surfplattan för att få flat frames. Såhär såg det ut då:

IMG_20200922_224430.jpg
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Nuså! Har fixat med bilden hela kvällen. Det tog inte så lång tid i DSS, en kvart ca, filen blev 118 Mb. Så det var inte så farligt ju. Det jobbiga var ju sedan att klämma fram något vettigt ur den stackade filen. Följde faktiskt hans guide i videon där, på alla sätt, med StarNet och allt. Kände redan från början att jag inte hade lika mycket omfång som i hans rådata. Men det blev ändå ganska ok i slutändan måste jag ju säga ändå.

Visa bilaga 151119

Fotat med ekvivalent 200mm brännvidd på f/2.8 på min Olympus E-M5 Mk III. (100+30+30+30 frames). Använde time lapse-funktionen, väldigt smidigt, bara ställa in antal bilder och sedan gå och fika. Använde sedan t-shirt och surfplattan för att få flat frames. Såhär såg det ut då:

Visa bilaga 151118
Imponerande, jag har inte lyckats få ut något bra från DSS, det blir en svart bild som det sedan är svårt att göra något åt. Nu har jag enbart kört DSS standardinställningar, ska titta i videon om det finns något vettigt trick. Jag satte ihop en blogg där jag jämförde Sequator och DSS, i slutet ser man Andromedagalaxen med DSS

 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Testade stacka med Sequator istället, fast ett set med ISO10000-foton (100st, samt 30 black frames). Det blev faktiskt riktigt bra det med. Använde StarNet här med och lite samma tillvägagångssätt fast lite mer på mitt sätt :) det blev riktigt bra måste jag säga. Såpass att jag ska nog ge mig på detta igen med min längre ljussvagare telezoom (4 ggr brännvidden mot denna bild! borde ju bli kul). På återseende... :)

Andromeda Galaxy Brobacka Rev B.jpg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Daniel, det blev ju bra det också. Konstigt att du ska upp i 10000 i ISO, du kanske exponerar bilder mer än mig eller så har du ingen stegmotor utan kör på kortare tid. Mina ligger i den mörka sidan i exponeringen, tänker att det kan vara en risk att överexponera ljusa partier annars? Skickar med två jpgbilder, direkt ut ur kameran. Bild 7792 är utan stegmotor, 3 sekunder f/2, ISO2000 135mm. Bild 9576 är med stegmotor, 45 sekunder, f/3,2, ISO 320 och med 135mm

Glömde fråga vad StarNet är för något?
 

Bilagor

Senast ändrad:

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Daniel, det blev ju bra det också. Konstigt att du ska upp i 10000 i ISO, du kanske exponerar bilder mer än mig eller så har du ingen stegmotor utan kör på kortare tid. Mina ligger i den mörka sidan i exponeringen, tänker att det kan vara en risk att överexponera ljusa partier annars? Skickar med två jpgbilder, direkt ut ur kameran. Bild 7792 är utan stegmotor, 3 sekunder f/2, ISO2000 135mm. Bild 9576 är med stegmotor, 45 sekunder, f/3,2, ISO 320 och med 135mm

Glömde fråga vad StarNet är för något?
Snyggt, mina råfiler ser ut ungefär sådär också, ingen risk för överexponering.
Vad är stegmotor?
StarNet++ är ett program som tar bort stjärnorna ur bilden så man kan behandla rymdobjektet separat (för att sedan lägga på dem igen med originalbilden)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Snyggt, mina råfiler ser ut ungefär sådär också, ingen risk för överexponering.
Vad är stegmotor?
StarNet++ är ett program som tar bort stjärnorna ur bilden så man kan behandla rymdobjektet separat (för att sedan lägga på dem igen med originalbilden)
Ok får läsa på om StarNet. Med stegmotor menar jag en startracker, som gör att man kan använda mycket längre tider än utan, har kört tele upp till 150 sekunder.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ni som har kameror med nya bra sensorer behöver inte ligga uppe mot 10.000.
Bättre lägga sig mycket lägre och sedan boosta upp det i efterhand.

/Stefan
 

ViewFinder

Medlem
Jag har varit ute i skärgården, längst ut på de västraste kobbarna man kan komma på Hönö. Färjan går en gång i timmen även på natten, så man sitter inte fast där ute. Så länge man inte vrider optiken mot öster (Göteborg) så är det OK, speciellt om man riktar kameran lite mera uppåt.
Men ljusföroreningarna kommer man inte undan ändå. :(
Letat, men inte hittat CLP filter att montera i kamerahuset (Z6).
Har länge funderat på att åka upp till Säfle och därifrån ner så långt man kan komma i Värmlandsnäs. (Landtunga som går ner i Vänern)
Där hittar man andra nivån blå på Darksitefinder. Två timmars restid en väg, det tar jag alla dagar i veckan om man kan få det riktigt mörkt på himlen. ;)
Skulle vara kul om någon ville vara med, planera bra dag, vad gäller tid på året, vädret osv...

Bilden nedan tagen på Klädesholmen. Också OK plats, men ljusen söderifrån (Stenungsund o Kungälv) lyser upp o förstör.
"https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2604924939530618&set=pb.100000394133790.-2207520000..&type=3"
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fin bild Kristian, tycker inte ljuset förstör direkt, visar att det fortfarande finns liv. Har du provat Näsbokrok utanför Åsa? Har själv inte fotograferat astro där, utan mer solnedgång, det har level 6 vilket inte är så dåligt längs västkusten. Det är lätt att komma till vattnet från parkeringen vilket är en fördel i astro
 

pdahlen

Aktiv medlem
Snyggt, mina råfiler ser ut ungefär sådär också, ingen risk för överexponering.
Vad är stegmotor?
StarNet++ är ett program som tar bort stjärnorna ur bilden så man kan behandla rymdobjektet separat (för att sedan lägga på dem igen med originalbilden)
Har börjat använda StarNet där jag blandar lagren med opacitet men stjärnorna blir missfärgade pga färgat lager under, har du någon lösning att blanda lagren på ett annat sätt?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Färgat lager? Visa hur du menar, har inte varit med om det.

/Stefan
Nordamerikanska nebulosa, från typ Bild 1 så har jag fått Bild 2 i StarNet och sedan har jag tagit in dessa i PS där jag lagt bild 1 över bild 2 och satt opacitet till 60% men stjärnorna i Bild 3 som ska vara slutresultatet får då rödstick från bild 2
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Nordamerikanska nebulosa, från typ Bild 1 så har jag fått Bild 2 i StarNet och sedan har jag tagit in dessa i PS där jag lagt bild 1 över bild 2 och satt opacitet till 60% men stjärnorna i Bild 3 som ska vara slutresultatet får då rödstick från bild 2
För det första så har Starnet++ svårt att ta bort en bild med så många stjärnor. I svåra fall (nästan alltid) så måste man klona bort halon som uppstår där feta stjärnor varit.
Det andra är att testa att göra ett lager med bara stjärnor. Finns olika sätta med ett är att köra differens i ena lagret.
Sen redigerar du du stjärnorna för sig och den stjärnlösa bilden för sig.

Testa även detta nya plugin. Bättre än Starnet++ men kostar https://www.rc-astro.com/resources/StarXTerminator/

/Stefan
 
ANNONS