Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor skillnad mellan dessa i olika sensorformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Byter snart upp mig till FF och har ännu en objektivfundering:

Har använt min mycket omtyckta 17-40 till min 30D. Gillar att vidvinkeln den ger vid 17mm inte är så pass extrem.

Om jag säljer 17-40 till förmån för en 24-70/2,8 L på FF bör jag ju få aningens mer vidvinkel än vad 17-40 idag motsvarar på min 30D (ca 27mm) men ändå täcka in bra mycket mer...

Tilltalas mer av 24-70 på FF än 24-105, förmodligen för ljusstyrkan.

24-70 på FF är ju klart mer mångsidig än mitt nuvarande 17-40 på 30D, både sett till ljusstyrkan och brännvidd. Är detta ett bra byte till ett mer "all around"-objektiv?

jag kör med ett 24-70 2.8L på en 5D. helt perfekt som allround.. motsvarar ca 15-44 på en APS sensor. mer zoom, bättre skärpa, bättre ljusstyrka, mindre vinjetering mm. än med en 17-40 på en tex 30D. självklart val om pengar inte har betydelse?

....
....
Tilltalas mer av 24-70 på FF än 24-105, förmodligen för ljusstyrkan.

24-70 på FF är ju klart mer mångsidig än mitt nuvarande 17-40 på 30D, både sett till ljusstyrkan och brännvidd. Är detta ett bra byte till ett mer "all around"-objektiv?

Ja, det tycker jag det är.

Personligen skulle jag dock föredra 24-105 tillsammans med en 50/1,4... 24-70L är för min del alldeles för klumpig och dessutom ändå inte "ljusstark nog" för många tillfällen. Men det är mina preferenser.

Mvh
Jerka

Nu räknar Du väl åt fel håll?
24-70 på ff ger ca 38-110 på en 1,6-kamera typ xxD.
/L

Det är jag som är lite otydlig bara.

Idag har jag 30D + 17-40.

Snart skaffar jag en FF-kamera och siktar förmodligen istället på 24-70.

Skillanden mellan 17-40 på en 30D och 24-70 på en FF - det är vad jag pratar om.

Min 17-40 tillsammans med 30D motsvarar ju 27-64 på FF, eller är jag ute och cyklar?

Det är jag som är lite otydlig bara.

Idag har jag 30D + 17-40.

Snart skaffar jag en FF-kamera och siktar förmodligen istället på 24-70.

Skillanden mellan 17-40 på en 30D och 24-70 på en FF - det är vad jag pratar om.

Min 17-40 tillsammans med 30D motsvarar ju 27-64 på FF, eller är jag ute och cyklar?

jo lite av en cykelsemester är du ute på. 17-40 är 17-40 på en FF.

jo lite av en cykelsemester är du ute på. 17-40 är 17-40 på en FF.

Det är ju solklart att det är så. Jag talar om den upplevda skillnaden mellan 17-40 på en kamera av typen 30D och 24-70 på en FF-kamera.

Två olika objektiv på två olika typer av kameror. Nåväl, nu lägger vi ner denna diskussion, tror det börjar klarna något i funderingarna :)

Edit: Ser att jag skrivit fel i förra inlägget och därför cykelsemester. Det ska vara "Ett 17-40-objektiv på en 30D ger en bildvinkel motsvarande 27-64".

Nej, du räknar alldeles rätt. Ett 17-40 mm-objektiv monterat på en APS-C kamera ger samma BILDVINKEL som ett 27-64 mm-objektiv monterat på en FF-kamera. Monterar du ett 24-70 mm på en FF-kamera får du således både mera vidvinkel och mera tele än vad 17-40 mm-objektivet ger dig på din APS-C kamera.

Ifall du monterar ditt 17-40 mm-objektiv på en FF-kamera, så är dock BRÄNNVIDDEN fortfarande 17-40 mm. :)

Det Leif (LeffeHP) talar om är f.ö. vad som händer ifall man skulle göra tvärtom, dvs att sätta ett 24-70 mm objektiv på en APS-C kamera. Även här är det BILDVINKELN som förändras, inte brännvidden i sig.

Edit: Medan jag skrev kom det in flera andra svar, men hur det hänger ihop bör väl vara klart vid det här laget, hoppas jag.

Tänkte att diskussionen skulle fortlöpa utan otydligheter eftersom detta med bildvinkel och fullformat i jämförelse med crop-kameror tagits upp otaliga gånger tidigare, men jag misslyckades ;)

Nåväl, tack för all input och alla svar. Det lutar åt en 24-70 helt klart.

ANNONS
Götaplatsens Foto