Annons

Stor variation på priser på filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Suss

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett par filter, tänkte ha ett polfilter samt ett gråfilter. När jag sitter och letar efter dessa filter så varierar priserna ENORMT mellan olika websidor.

Är det någon som kan hjälpa mig med råd om vad jag ska tänka på när jag köper dessa filter?
Är det dyrast är bäst eller funkar det lika bra med de billiga filtren??
Är inte heller så haj på vad alla bokstavsförkortningar betyder i namnen på filtren så där får ni också gärna upplysa mig.

Tack på förhand!

Hej, jag har några olika filter i klassen måttligt dyra (t.ex. Hoya HMC) till dyra (B+W) och har inte sett några signifikanta skillnader. Jag har dock inte testat några riktigt billiga filter (mest för att jag fått för mig att då börjar man märka skillnader). Jag gissar att det är med filter ungefär som med mycket annat: När man går från de riktigt billiga grejerna till de halvdyra så får man faktiskt mer för pengarna. Men när man går från de halvdyra till de svindyra så får man kanske inte så mycket extra per krona. Sen kan det vara värt att betala lite extra exempelvis om man behöver ett filter med så tunn filterring som möjligt (vilket en del objektiv kan behöva).

Ett par allmänna köptips i övrigt:

- Fundera över vilka objektiv du vill kunna använda filtret på, och köp efter objektivet med störst gänga. Till andra objektiv kompletterar du med betydligt billigare stepringar.

- Priser varierar inte bara från filter till filter, utan skillnaden för exakt samma filter kan vara stor mellan olika handlare. Är du bekväm med e-bay så är det i mitt tycke det enklaste sättet att hitta sitt filter till bra pris.

- Du nämner att ett gråfilter står på önskelistan. Nu vet jag ju inte vad ditt primära användningsområde blir för det, men man måste ju bestämma hur mörkt det ska vara. Handlar det bara om att komma över blixtsynktiden i dagsljus eller vill du ha flera sekunders exponering i solgass? Kolla igenom några av dina befintliga bilder som du tror är typiska kandidater för att ta om med gråfilter. Kolla vad du haft för slutartid på dem och jämför med vilken slutartid du egentligen hade velat ha. Då får du en känsla för hur mörkt filter som kan vara lagom.

Lycka till!

Claes har gett ett bra svar allmänt, jag vill bara lyfta fram något jag tycker han formulerar mycket väl:

Jag gissar att det är med filter ungefär som med mycket annat: När man går från de riktigt billiga grejerna till de halvdyra så får man faktiskt mer för pengarna. Men när man går från de halvdyra till de svindyra så får man kanske inte så mycket extra per krona.

Det här är en bra svensk översättning av det engelska uttrycket "diminishing returns" :)

Tittar man noga på objektiv, blixtar, filter, stativ, ryggsäckar ... Kort sagt tillbehör och prylar, så framträder ofta just det här mönstret: Att gå från billigaste varianten till nästa prisnivå ger ofta en ganska stor och tydlig fördel. Att hoppa upp lika mycket till i prisnivå ger en mindre fördel. Att hoppa ytterligare ett snäpp i pris ger en ännu mindre fördel, osv, osv. Till sist hamnar man på nivåer där man i praktiken betalar rätt mycket för ytterst små fördelar. Diminishing returns som sagt.

Tack för bra information!

Gråfiltret hade jag tänkt att använda för att kunna få kort skärpedjup utomhus mitt på dagen (ev med solljus), men visst att jobba med blixten är ju också en tanke i framtiden när jag lärt mig mer om blixtfotografering. Jag hade en tanke på att skaffa ett ND4 i så fall som känns väldigt mångsidigt.

Det här är en bra svensk översättning av det engelska uttrycket "diminishing returns" :)

För att gå hyfsat off topic har jag alltid trott att det heter "lagen om minskande avkastning" på svenska, men när jag googlar det får jag bara träffar från samhällets skuggsida. =(

Gråfiltret hade jag tänkt att använda för att kunna få kort skärpedjup utomhus mitt på dagen .
Om du verkligen menar det du skriver så har du tänkt fel.
Ett gråfilter använder man för att förlänga tiderna så att rörelser suddas ut.
Absolut inte för att få kort skärpedjup.

Om du verkligen menar det du skriver så har du tänkt fel.
Ett gråfilter använder man för att förlänga tiderna så att rörelser suddas ut.
Absolut inte för att få kort skärpedjup.

Jodå, visst kan man det.
För att få kortare skärpedjup så väljer man större bländare. Om det är för ljust ute så behöver man då kortare slutartid än vad kameran klarar av (oftast 1/8000 eller 1/4000). För att komma runt det problemet använder man gråfilter.

Råkade själv ut för det problemet i måndags då jag ville fota körsbärsblommor i strålande solsken med kort skärpedjup. Kunde inte använda större bländare än f/2,8 utan att överexponera bilden. Tyvärr hade jag inget gråfilter med mig så f/2,8 och 1/6400 fick duga.

Om jag väljer största bländaren på mina många av mina obktiv så kommer jag upp i 1/8000 varje dag som det är sol ute

Fotbollsmatch i solljus förra helgen: 1/1250 bl 4,8 men då är ISO uppskrämt till 500.
2,8 skulle då ge ca 1/4000 men ISO är fortfarande 500. o iso vill jag hålla ner.

Eftersom jag råkade ha en bild bland de mossövervuxna i albumen så:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2417472.htm?set=mp

Se EXIF-data till höger. Nu hade det ju förvisso gått att öppna upp ett steg till med en kamera med bas-ISO 100 istället för 200 som D700 har.

Har 6D och den har kortaste slutartid på 1/4000 vilket absolut blir begränsande med 85/1.2 om man vill köra på största bländaröppning.

Och om man tex vill köra på långa slutartider för att få vatten "flytande" och inte fryst.

Men tillbaks till Topic.

Använder själv ytterst sällan filter om det inte är dammigt, smutsigt, stänkigt där jag fotograferar.
Men tidigare hade jag alltid filter.

Upptäckte sällan skillnad mellan tex bra Hoya och B+W vad gäller optiskt. Billigare kunde i synnerhet ge fler reflexer i motljus.

Däremot tyckte jag att B+W var överlägset lättast att hålla rena och få bort smuts/kladd ifrån. Så jag tyckte det var värt att lägga extra pengar på B+W.

Fotbollsmatch i solljus förra helgen: 1/1250 bl 4,8 men då är ISO uppskrämt till 500.
2,8 skulle då ge ca 1/4000 men ISO är fortfarande 500. o iso vill jag hålla ner.

Jag kallar inte bländare f/4,8 eller f/2,8 för särskilt stora bländare heller. De flesta av mina objektiv har bländare mellan f/1,2 och f/1,8 som största bländare. Och då räcker inte 1/8000 i sol.
Vill man använda filtret för att kunna få kort skärpedjup utomhus mitt på dagen i sol, då får man anta hon använder bländare som ger kort skärpedjup också. När jag vill göra så använder jag alltid f/1,2 eller f/1,4

Ja jag har en Nikon d600 med bl.a ett fast objektiv 50/1,4 och där brukar jag vilja ta bilder med skärpedjup 1,4-1,8 för en bra effekt. I dagsljus och/eller solljus så blir det överexponerade bilder.

Tack för bra svar på min fråga! :)

Har 6D och den har kortaste slutartid på 1/4000 vilket absolut blir begränsande med 85/1.2 om man vill köra på största bländaröppning.

Och om man tex vill köra på långa slutartider för att få vatten "flytande" och inte fryst.

Men tillbaks till Topic.

Använder själv ytterst sällan filter om det inte är dammigt, smutsigt, stänkigt där jag fotograferar.
Men tidigare hade jag alltid filter.

Upptäckte sällan skillnad mellan tex bra Hoya och B+W vad gäller optiskt. Billigare kunde i synnerhet ge fler reflexer i motljus.

Däremot tyckte jag att B+W var överlägset lättast att hålla rena och få bort smuts/kladd ifrån. Så jag tyckte det var värt att lägga extra pengar på B+W.

ANNONS
Götaplatsens Foto