Annons

Storlek på Galleri FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Vet inte om frågan dryftats innan, men jag tycker det är bökigt att klicka omkring i galleriet pga storleken. Skulle gärna vilja att det tex gick att köra slideshow med bilderna i storlek som är anpassad efter skärmen. Någon som håller med?

Håller med. Jag gillar bilderna i galleriet men tycker formatet och bildspel/framåt-funtionerna etc är skumma och känns som lite taffligt hemmasnickeri utan något riktigt användarfokus. Dessutom är det då och då små bilder som passerar nålsögat, knappt värdiga standardskärmar av idag. Jag tycker bilder som hamnar där ska vara högupplösta (för att säga något så tex minimum 1980 horisontellt så att hyffsat vanliga skärmar kan fyllas - tänk att få ett mail: "din bild är så bra att du kan publiceras i Galleri FS - men FS vill då ha en variant minimum XXX x YYY px") så att man inte bara kan bedöma/titta på estetiken utan också hantverket som sådant. Bilderna är ofta så bra att dom är värda det. Jag tror dom fokuserar rätt mkt på sin trevliga tidning nuförtiden.

Forumens gräns på 400px/100kb är pinsam 2010, och f.ö. också avsaknad av länkmöjligheter till embedded files. Så mkt bilder postas inte, och fler läsare kommer till bara det blir lite fart och fläkt och inte så mycket 2005 och slå-i-taket hela tiden. Kanske är det bara jag, men jag tycker forumen tappat i intensitet, folk söker sig till andra ställen verkar det som. Det är synd. Man brukar ståta med 100.000+ reggade medlemmar tror jag, men aktiviteten känns låg då dessa 100.000+ postar ca 10 inlägg i timmen en lördagkväll. Några bloggar här mer eller mindre obegripligt, här kostar det pengar. "Ute där" finns hur mycket gratis som helst - blogspot, wordpress osv. Stora, bra, featurerika, 1000+ templates osv - alldeles gratis.

100 kr är inte mycket för ett medlemsskap. Men Flickr, Devianart och andra ställen lockar - mer gränslöst men man tappar det lokala. Alla har vi olika fokus och det är klart man inte kan uppfylla alla önskningar. Men det börjar kännas som Fragzone. Ngn på Fotosidan förstår nog vad det betyder.

Mina cent.

Vet inte om frågan dryftats innan, men jag tycker det är bökigt att klicka omkring i galleriet pga storleken. Skulle gärna vilja att det tex gick att köra slideshow med bilderna i storlek som är anpassad efter skärmen. Någon som håller med?
Vilken upplösning kör du med Peter?

Jag tror många uppskattar att kunna bläddra så stora bilder - bilder gör sig ju bäst i stor storlek - men det kanske skulle finnas ett alternativ då för dem med mindre skärm att istället bläddra de bilder som är max 640px och förstora när man känner för det (som i vanliga album).

Bildspelet har funktion för att förminska bilderna i storlek, men vi har inte aktiverat det då vi inte tyckte det gav tillräckligt bra kvalitet. Men man kan ju tänka sig ett bildspel som snurrar 640-bilderna istället, som alternativ.

(Fn vet jag om att GFS är aningen bredare än den övriga Fotosidan-layouten, det skall vi justera.)

Håller med. Jag gillar bilderna i galleriet men tycker formatet och bildspel/framåt-funtionerna etc är skumma och känns som lite taffligt hemmasnickeri utan något riktigt användarfokus. Dessutom är det då och då små bilder som passerar nålsögat, knappt värdiga standardskärmar av idag.
Men synpunkten var ju att bilderna visade för stora - du vill snarare se dem större?

Den vanligaste skärmstorleken för en Fotosidan-besökare är faktiskt fortfarande 1280x800 och närliggande storlekar, så än kan man tyvärr inte lyxa till det med riktigt stora bilder. Vår breddning av sajten till 1280-bredd nyligen emottogs ju inte positivt av alla tex. Sedan finns ju där en annan faktor - alla vill inte heller publicera såpass stora bilder även om det gick, för risken att de laddas ner etc och används på otillåtet sätt. Fn har Galleri FS inget krav på att bilderna skall ha en viss storlek, men det kan man förstås fundera runt.

Nu när vi breddat sajten har vi plats för en breddning av formuminläggen så det kan vi kika på. Embed-koder har vi inget generellt problem med, speciellt nu när Internet Explorer 6 är på väg bort, så det kan man ju slå på. Det var länge sedan jag hörde det önskemålet så det har inte fått någon prio. (Problemet med att bädda in bilder från annan sajt är att de måste hålla sig inom designen, drar man tex in en 1024x1024-bild så skjuts allt iväg. Vi kan inte styra dem med annat än CSS, och I IE6 kan man inte sätta en maxbredd på bilder).

Ang forumens intensitet - jag kikade på statistik nu och det ser likadant ut nu som för ett år sedan. Däremot har det avmattats från tex januari - och så ser det ut under åren bakåt också. Det är väl helt enkelt så att när ljuset och värmen återvänder så gör svensken annat än häcka vid datorn.

Jag kanske missförstod inlägget, jag trodde huvudönskan bestod i att kunna anpassa till skärm, vilket jag gärna skulle vilja ha också. 1600-skärmar är rätt vanliga och 1920 blir allt vanligare i denna HD värld. Speciellt bland folk som är grafiskt intresserade - men jag begriper att mindre skärmar är vanliga ett tag till. Men glädjande ni tänker på det (och annat) iaf, rendering av bild till olika storlekar förstår jag är en utmaning.

ANNONS
Götaplatsens Foto