Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt...

Produkter
(logga in för att koppla)

GrAcK

Aktiv medlem
Usch, nu är det svårt. Har gått o suktat efter 300D ett tag nu, men så kommer D70 och ställer till det. Den kommer väl kosta ungefär lika mkt och har vissa fördelar, som t.ex. USB 2.0, 3 FPS upptill 12 bilder m.m.

Så frågan är 300D eller D70? Canon eller Nikon?

Canon eller Nikon? Expressen eller Aftonbladet? Alperna eller Kanarieöarna? Desicions, desicions desicions... ;o)

Jag förstår ditt dilemma, och det är inte enkelt! Jag är på sätt och vis glad att jag redan "var fast" i ett system. Det är en myt att valfrihet förenklar för konsumenten. Det är en pina!

Men OK, här är min syn på det (notera att jag är Canon-snubbe sedan många år...).

Om vi bara pratar om kamerahusen Canon EOS 300D gentemot Nikon D70, så får vi utgå från tekniska specar på papperet. Inte många (om ens någon) i det här forumet har väl ens sett en D70 på riktigt, än minder hållit i och hanterat den. Men på papperet tycker jag att det ser ut som "Nikon-Canon 1-0". Men det är ju inte hela sanningen.

Vad är viktigt för dig?
Snabb överföring direkt från kameran? Nikon vinner.

Vertikalt handgrepp? Canon vinner.

Mer inställningsmöjligheter? Nikon vinner (åtminstone som jag kan tolka det).

Så många pixlar som möjligt? Canon vinner.

o s v.

Kamerahuset är ju bara en komponent av många att ta hänsyn till när du skall fotografera. Jag tror att man lugnt kan hävda att Nikon och Canon är lika bra i det större perspektivet. Hade jag stått på ruta ett idag så hade det inte varit självklart att det hade blivit Canon igen. Jag hade tittat grundligt på Nikon också. Fast jag hade antagligen fallit för Canon i slutänden, för att jag gillar roliga tekniska prylar, och jag tycker att Canon utstrålar mer framtidsvision än Nikon, men det är bara en känsla.

Och det är där vi får svaret på frågan. Eller, egentligen inte, där får vi själva frågan. Gå på känslan; se till att hålla i ett gäng kameror (fast inte samtidigt), prova att trycka på knappar, navigera i menyer, ställ in bländare och slutartider, tryck på avtryckaren, lyssna på kameran. Vilken känns bäst för dig? Beslutet finns där, inom dig.

Eller som de säger: "You can, Canon". "Köp den på känslan, det är OK, det är en Nikon".

Eller så.

alcedo skrev:
Så många pixlar som möjligt? Canon vinner.

Verkligen ett dilemma. Jag kan hålla med om allt utom citatet ovan. Jag kan inte tänka mig att någon kan uppfatta den skillnaden i slutändan (6,3 vs 6,1). Dpreview räknar t ex båda som 6.

Kolla här om du vill se en jämförelse av specifikationerna mellan Nikon D70, D100 och Canon 300D:

http://www.dpreview.com/articles/nikond70/

(Grönt är bra, rött är dåligt)

felle skrev:
Verkligen ett dilemma. Jag kan hålla med om allt utom citatet ovan. Jag kan inte tänka mig att någon kan uppfatta den skillnaden i slutändan (6,3 vs 6,1). Dpreview räknar t ex båda som 6.
Jo, jag håller med. Skillnaden mellan 6.3 eller 6.1 är så liten så den kan man rakt av bortse ifrån. Poängen med mitt inlägg var snarare att det spelar ingen större roll vilken man väljer av flera skäl:

- Kamerorna är relativt lika, det är detaljer (i vissa fall obetydliga) som skiljer dem åt.

- Optik och kringutrustning av olika slag kommer sannolikt att leva längre än kameran.

Därför bör beslutet inte baseras på 300D vs. D70, utan just på Canon vs. Nikon (eller Pentax eller Olympus). Och då återstår bara känslan; inget av systemen är dåligt.

felle skrev:

Kolla här om du vill se en jämförelse av specifikationerna mellan Nikon D70, D100 och Canon 300D:

http://www.dpreview.com/articles/nikond70/

(Grönt är bra, rött är dåligt)

Jo, jag har sett den jämförelsen. Det var lite den som gjorde mig så kulven...

Jag gillar Canon. Har en Digital IXUS nu och tycker den är jätte bra. Och precis som Fredrik skrev så utstrålar Canon mer framtidsvision. Innan så tänkte jag; "Jag väntar till D70 kommer för då pressar den förhoppningsvis ner priset på 300D". Men när jag tittade på jämförelsen så såg jag ju att D70 faktiskt är bättre på en del punkter som dessutom kan vara bra att ha.

Jag är även lite kluven eftersom jag inte vet hur det kommer att bli med mitt fotograferade framöver. Tänk om jag inte fotograferar så mycket som jag nu skulle vilja göra? Då kanske jag om ett halv år kommer vara glad att jag inte köpte en D70 med lite fler funktioner och lite dyrare, utan nöjde mig med 300D. Eller tänk om jag fotograferar ännu mer än jag tänker mig nu? Då kanske jag om ett halvår tänker; "Fan, varför köpte jag inte en kamera med fler funktioner/möjligheter?".

Just nu lutar det åt 300D/Canon. Förmodligen lär jag ju inte bli besviken på den, men det är jobbigt när man måste välja mellan två. Och tyvärr så har jag ett tag till på mig att fundera...

GrAcK skrev:
Så frågan är 300D eller D70? Canon eller Nikon?

Skulle jag välja mellan kamerorna (och inte märket) så skulle det bli D70 utan tvekan.

Fast egentligen borde man se en test på D70 innan man skulle vara helt säker.

Men på pappret är D70 flera klasser bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto