Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart/vit digitalfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hur är det egentligen med möjligheterna att göra svartvita bilder med en digital systemkamera? Går det på något bra sätt att få fram fina gråtoner, eller blir det bara halvdana kompromisser? Kan man göra något under fototillfället eller är det i så fall bara efterbehandling som gäller?
Ända sen jag gick över till digitalt har jag saknat svart/vit som jag plåtade en hek det tidigare analogt...

/Måns

Det finns många här på FS som får fint sv/v resultat av sina digitalkameror! Jag hoppas de kan svara på din fråga! Själv lyckades jag inget vidare med min gamla 3 mp digitalkompaktkamera! Jag får jättefint resultat när jag skannar in 35mm sv/v neg (skanner då som färgneg och bara konventerar till gråskala sen i PS)! Men med digtalkameran blev det bara grådassigt liksom!

Fotografera alltid i färg.
Sedan styr du gråskalorna för varje färg i PS.
Funktionen är lite olika beroende på PS-version.
Jag har, som använder jpg, upptäckt att det blir bättre bilder om de är något underexponerade.
Kan också bero på att jag vill minimera min tid framför datorn och lägga mer tid på själva fotograferandet.

Programmet LightZone har bl.a. fina möjligheter för just svartvittkonvertering av foton. Prova-på-version finns på www.lightcrafts.com

Tyvärr är programmet ganska segt om man inte har en kraftfull dator och gott om minne.

Välkänd månadstidning?

Fin läsning för både analoga och digitala fotografer hittar man in Black & White Photography. Den säljs väl inte i varje ICA-affär, men Press Stop och andra välsorterade affärer har den.

Website http://www.bandwmag.com/

ANNONS
Götaplatsens Foto