Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit sköljning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjucke

Aktiv medlem
Det blir lätt torkfläckar på mina sv/v negfilm efter sköljning och jag vill helst inte använda gummiskrapa för att undvika repor.
Hur gör ni för att slippa torkfläckar? Vätmedel, diskmedel, maskindiskmedel eller koltetraklorid?

ett par droppar vät- eller diskmedel gör susen.
annars kan man försiktigt torka av redan intorkade fläckar på ovansidan med ett smått fuktigt sämskskinn.

Använder vätmedel men det blir fläckar ändå så jag torkar av mina fläckar med fiberduk innan jag sätter dom i negativfickor men ibland så fuskar jag och då blir det inte förän jag ska kopiera bilden.

Ett negativ är förvånansvärt okänslig för yttre påverkan efter att negativet har blivit framkallat och torkat.

Jag har alltid kört med Photoflo men blev inte av med mina torkfläckar innan jag dessutom började köra med destillerat vatten i slutsköljen. Skakar man dessutom av spiralen ordentligt innan man sänker ner den i slutsköljen och låter den ligga några minuter istället för Kodaks rekommenderade minut så är man i princip helt säker.

ANNONS
Götaplatsens Foto