Annons

Svartvitt från digitalt - Crimson?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har för mig att Crimson för några månader sedan annonserade på sin hemsida om att de hade "äkta" svartvitt papper för att göra bilder från digitalt media?

Tänkte beställa på matt papper genom deras Prefix-tjänst men hittar bara "Matt Fotopapper Färg".

Hur har ni gjort?

Resultat?

Vill helst ha den typen som exponeras med laser och framkallas i RA-4 -process. Måste jag välja annan metod (utskrift) för att få ett schysst papper för svartvitt?

Just nu har de tydligen problem med pappersleveranser.

Men i alla fall. Jag har gjort samma svartvita bild på färgpapper och det svartvita pappret. Det svartvita är vad jag förstår inte ett RA4 papper utan framkallas i en vanlig svartvitprocess.

Jag tycker färgpappret funkar bra till svartvita bilder och använder oftast det då det är lite billigare. Men jag märkte att det svartvita är lite mer neutralt i tonen när jag jämförde sida vid sida. Det känns inte som ett stick i färgpappret, bara som att det är något varmare. Jag skulle nästan lika gärna kalla färgpappret neutralt och det svartvita något kallt.

Ska man få riktigt toppresultat från digital fil känns det ändå som att det är bläckstråle som gäller. Det lär också finnas en maskin av lambdatyp i frankrike, som kör med fiberpapper. Verkar dock svindyrt.

Tack! Det var värdefull info.

Vad hette pappersvalet i fallet med "äkta" svartvitt? Fanns det med i menyn för Prefix-tjänsten men är tillfälligt borttaget nu kanske?

Tar nog och provar en gång på färgpapperet så länge då. En aning varmare ton känns bara bra. Det är kalla toner med lila eller grönt jag är livrädd för!

Som du säger, utskrift med bläckstråle kanske är det allra bästa för svartvitt just nu. Men verkar ca 2-3 ggr dyrare där jag kikat på priser. Lite nyfiken på Proformats utskrift på Baryt-papper..! Tjockt, matt, varm bas och med god svärta enligt deras utsago.

ANNONS
Götaplatsens Foto