Annons

svensk manual till 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

yuccaweb

Medlem
Jag har nyligen köpt en 300d på Gran Canaria och fick med en engelsk manual, vilket i och för sig inte är nåt större problem med, men jag är lite undrande över de manuella inställningsknapparna:p, TV, AV, M och A-dep
Finns det någon tipssida för dessa funktioner, det vore kul att få lite tips så här i början så att man kommer igång.

Grattis till köpet!

Hoppas du blir nöjd med köpet. Lite kortfattat om de olika lägena:

P-Programautomatik. Kan man använda i många situationer. Funkar lite som "gröna rutan" dvs kameran ställer själv in exponeringsnivån. Dock kan du själv göra en del andra inställningar som ISO-värde, vitbalans, exponeringskompensation osv (gäller alla dessa lägen). Dessutom måste du själv fälla upp blixten om du vill använda den. Du kan också göra automatikförskjutning, dvs manuellt ändra värde för bländare/slutartid och kameran behåller ändå exponeringsnivån.

Tv- Bländarautomatik. Du ställer in en önskad slutartid och kameran ställer automatiskt in bländarvärde.

Av- Slutarautomatik. Du ställer in önskad bländare och kameran ger slutartiden.

M-Manuellt läge. Du ställer själv in önskade värde slutartid och bländare.

A-dep. Skärpedjupsautomatik. Kameran ställer automatiskt in värden för ett stort skärpedjup. Bra om man har motiv på olika avstånd som t.ex. gruppfoton.

Det finns ju mycket mer att säga om de olika lägena, men detta var lite kort. Kan också säga att dessa lägen brukar kallas för de kreativa lägena (kreativa området mm)

(Om du får några översättningsproblem får du gärna höra av dig med ett mail så kan jag se i min svenska manual.)

Jag är imponerad!!

Vilket forum det här är!
Tack för alla snabba svaren!
Jag är ny medlem här och tar mina första stapplande steg in i bländarsnacket.

Lite om knapparna:

- Uppåt: Ändra ISO
- Neråt: Ändra vitbalansering
- Knappen på ovansidan: Ändra seriebildstagning/Enbildstagning/Självutlösare
- Förstoringsglas +: Ändra fokuseringspunkt
- Förstoringsglas -: Automatiklås
- Skärpedjupskontroll (på framsidan): Aktiverar vald bländare så att man ser vilket skärpedjup man kommer att få (sökarbilden blir också mörkare).

De fem knapparna på vänster sida behöver nog inte förklaras.

Grattis till köpet också! Får man fråga vad den kostade där nere?

/A\

Re: Jag är imponerad!!

yuccaweb skrev:
Vilket forum det här är!
Tack för alla snabba svaren!
Jag är ny medlem här och tar mina första stapplande steg in i bländarsnacket.

Jaa, ser det nu.:) Du har ju bara varit medlem i drygt en timme. Välkommen, hoppas du kommer att trivas här, själv tycker jag det är en kanonsite.

Bra pris

Det verkar ju vara ett bra pris, tycker jag. 780 Euro blir väl i runda tal 7000 SEK. Tror att motsvarande kit skulle gå på närmare 10 000 här hemma. Cyberphoto tar 9650 för hus + standardglugg.

Re: Bra pris

Arne S skrev:
Det verkar ju vara ett bra pris, tycker jag. 780 Euro blir väl i runda tal 7000 SEK. Tror att motsvarande kit skulle gå på närmare 10 000 här hemma. Cyberphoto tar 9650 för hus + standardglugg. [/Mycket kamera för pengarna, om man tänker att min gamla digitalkamera (Sony Mavica)kostade när jag köpte den 1999 närmare 11000 kr.

bra pris... sug på den här:

tappar tråden (svensk manual till 300D) jag vet men kan inte hålla mig...

EOS Digital Rebel/300D
+ std optik 18-55mm
+ Lovepro Top Load Zoom 1
+ Lexar 1 GB 80x Pro AW
+ Power2000 ACD-674 (piratbatteri på 1500mAh)
+ Canon linsrengöringskit (ej för sensorn antar jag)

6.897,75

gött...

Senast ändrad:
No loser...

Tycker att ni båda är vinnare. Jag köpte min 300D för ett år sedan. Det priset är inte i samma division som era.

Arne

Som konsument kan man vänta ihjäl sig på det bästa tillfället. Det kommer aldrig. Förr eller senare måste man ta ett beslut att köpa. Och samtidigt som man går ut genom dörren sjunker priset på prylen. Den prylen som i verkligheten är gammal redan när den kommer ut eftersom utvecklingen av nästa modell då i stort sett är klar. O s v, o s v...

Jag var snabbare att köpa 300D än vad ni var. Därför fick jag betala mer. That´s it. Bara att bita ihop. :( Men jag haft kul ett år längre också... :) :)

ANNONS