Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

System eller långzoom?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Britisch

Ny medlem
Är ute efter en kamera som passar för fotografering av främst barn, både porträtt o i farten :) men även naturbilder. Det ska vara en kamra som "hänger med" i vardagen....

Vilken typ av kamera är att rekomnedera för denna typ av fotografering för en nybörjarfotograf? Långzooms kamera eller systemkamera? Om det sistnämda vilka objektiv passar dessa fotosyften?

Har kollat lite på Nikon L100 alt. Canon eos 450... Någon som har råd eller förslag?

MVH//
Johanna

Har haft en långzoom tidigare , och har nu en system.

Varför jag bytte var att jag behövde en snabbare kamera (uppstart , tid från det att man trycker ner avtryckaren tills dess att kameran reagerar samt snabbare seriebildstagning ) och bättre ljuskänslighet.
fördelen med långzoomen är dess format, den slinker med oftare.
.
Jag fotar en hel del hundsport, sök skydd lydnad så det gäller att kameran hänger med. Barn är ju oxå snabba och springer inte alla gånger åt det håll som man förväntar sig.

Bara du själv kan säga vad som är viktigast för dig.
Lycka till

köp en system kamera och ett bra ljusstarkt objektiv så du kan få korta slutar tider även om ljuset inte är perfekt vet av egen erfarenhet att barnet inte sitter stilla speciellt länge så man kunna frysa rörelser med korta slutartider.

Systemkamerorna har överlägsen prestanda vad gäller autofokus och de är mycket bättre i dåligt ljus (både bildkvalitet och autofokus). Därtill är det, i mitt tycke, lättare att följa rörliga motiv med en optisk sökare som inte har nån eftersläpning och som är användbär även i lite sämre ljus.
Att systemkameran har kortare skärpedjup kan vara ett problem då fokus måste sitta mer exakt, vilket kan vara trixigt med rörliga motiv. Det kortare skärpedjupet är såklart istället en fördel vid lite mer "kontrollerade" porträtt.
Jag har nyligen skaffat en Panasonic TZ7, dels för att det är smidigt att ha en kompaktare kamera ibland och dels för att den ger möjlighet att filma (med rätt bra kvalitet dessutom), men skulle jag välja mellan den och min D300 (eller för den delen min gamla D70) för fotograferandet, utan tanke på storleken så skulle jag välja systemkameran utan att blinka.
Kollar man dessutom på en kamera som Nikon L100, som inte är särskilt kompakt eg så finns ju inte den fördelen heller.

Ang, objektiv skulle jag säga att du kommer rätt långt med en ljusstark normalzoom, tex Sigma 18-50/2.8. Den kan vid behov kompletteras med en telezoom, typ Canons 55-250.

Systemkamerorna har överlägsen prestanda vad gäller autofokus och de är mycket bättre i dåligt ljus (både bildkvalitet och autofokus). Därtill är det, i mitt tycke, lättare att följa rörliga motiv med en optisk sökare som inte har nån eftersläpning och som är användbär även i lite sämre ljus.
Att systemkameran har kortare skärpedjup kan vara ett problem då fokus måste sitta mer exakt, vilket kan vara trixigt med rörliga motiv. Det kortare skärpedjupet är såklart istället en fördel vid lite mer "kontrollerade" porträtt.
Jag har nyligen skaffat en Panasonic TZ7, dels för att det är smidigt att ha en kompaktare kamera ibland och dels för att den ger möjlighet att filma (med rätt bra kvalitet dessutom), men skulle jag välja mellan den och min D300 (eller för den delen min gamla D70) för fotograferandet, utan tanke på storleken så skulle jag välja systemkameran utan att blinka.
Kollar man dessutom på en kamera som Nikon L100, som inte är särskilt kompakt eg så finns ju inte den fördelen heller.

Ang, objektiv skulle jag säga att du kommer rätt långt med en ljusstark normalzoom, tex Sigma 18-50/2.8. Den kan vid behov kompletteras med en telezoom, typ Canons 55-250.

Men om det nu blir så att det blir en systemkamera ( vilket det mest lutar åt... ) Är det ett ok objektiv det som oftast följer med ex Canon EOS 450D + 18-55 IS? Eller är det bättre att köpa ett kamerahus plus det objektivet du nämer (Sigma 18-50/2.8.)? Gissar att det är en smakfråga men
- Vilken systemkamera har isf de bästa fotoegenskaperna", Canon EOS 450D eller Nikon D5000 ? Andra förslag på systemkameror i ca 6000-9000 kroners klassen???

Nikon D5000 har bättre bildkvalitet på höga ISO-tal, annars är de, utan att leta fram specarna, ganska lika.

18-55:an kostar ju knappt något extra jämfört med att köpa huset löst (om det inte ändrat sig den senare tiden), så det är väl en bra start eg. Har du råd kan du ju köpa ett ljusstarkare objektiv med en gång och eventuellt sälja 18-55:an. 18-55 med IS/VR är ju ganska bra och allround, men när moitven rör sig är det ljusstyrka som behövs.

D90 ligger åxå i klassen under 9kkr, lite beroende på val av objektiv... Den är klart bättre än både 450D och D5000 (inte bättre än D5000 vad gäller just bildkvalitet dock).

både eos 500D och 550d går under 9000 jag skulle nog föreslå att gå upp till 500D den är pris mässigt och prestanda jämförbar med Nikon D5000 och eos 550d något bättre .
jag skulle föreslå att köpa 18-55 is paketet du får objektivet så billigt tillsammans med huset att det är dumt att inte nappa på det .Sedan kan du köpa ett ljustarkt objektiv om du tycker att det inte räcker .
tex tamron 17-50 2.8 eller sigmas motsvarande .
http://www.rajalacamera.se har många olika paket att välja på till ok priser

ANNONS
Götaplatsens Foto