Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

systemkamera i 10 000-15 000kr klassen vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

strawtown

Ny medlem
Hej!

Är sugen på en system kamera som man både kan filma med och ta bra kort med. kommer förmodligen köpa till extra utrustning som blixt obejctiv etc. Har gått fotografisk bild A och B men det var 6 år sedan och har inte använt en systemkamera sedan dess. Antar att det har förändrats något?

vilka finns att rekommendera?

Pentax

Då jag personligen har ett antal Pentaxhus själv och uppskattar märket, kan jag rekommendera Pentax K5IIs. Nu vet jag inte hur väl den presterar gällande film, men för stillbilder är det ett gott val.

Vilka objektiv vill du ha inkluderat i priset? Eller är det 10 000 - 15 000 för huset (med ev kitobjektiv) du menar?

Hej!

Antar att det har förändrats något?

vilka finns att rekommendera?

Inte mycket, kamerorna har mognat som tex
med bättre högisoegenskaper, större skärm osv.
Så tekniken är densamma fast finnesser har tillkommit som livewiev.

Eftersom jag använder Pentax så säger jag K5II,
den har allt jag behöver förutom ljudinspelning och kanske blåtandsöverföring till mobil.
Kompletera med tex Sigma 17-70/2,8-4makro HSM som är lite universal,
bra pris, lite makro och har fått bra betyg.
Men du kanske är ute efter en spegellös kamera?

Det är ju tyvärr lite för lite pengar för att du ska få in fullformat i vart fall om du vill köpa nytt, men även nya APS-C kameror som Nikon D7100 ger bra bildkvalitet. Har du riktig tur kanske du kan hitta någon begagnad Nikon D600 inom prisramen. D600 har inte lika snabb autofokus som D7100, men ger mindre brus i svagt ljus tack vara sin större sensor. Tänker du fotografera fågel eller sport kan även Canon 7D vara intressant. 7D har både snabb autofokus, snabb bildhastighet och rejäl buffert. Tyvärr är sensorn lite väl gammal och lågljusegenskaper och dynamiskt omfång är inte de bästa.

Jag tror du får bättre vägledning om följande frågor kan besvaras:
1. Är 10.000-15.000:- för enbart kamerahus. Om inte, vad skall ingå i priset?
2. Hur van är du med att filma - räcker manuell fokus vid filmning eller behövs en i praktiken fungerande autofokus?
3. Vad skall du fota - porträtt, natur, sport, inomhussport, fågel t ex?
4. Kommer du nöja dig med zoom eller lär du vilja ha fasta brännvidder?
5. Har någon vän eller familjemedlem en systemkamera så ni kan dela objektiv?
6. Finns behov av vädertålighet - fota i kraftigt regn?

Tänkte först och främst fota lite av varje men mest skateboard. Pris bilden är ju mellan
10 000-15 000kr utan extra tillbehör utan bara själva kameran. Vill att kamerans prestanda ska hålla i sig ett tag så att man slipper köpa nytt. Kommer resa mycket i år så vill ju att kameran funkar i både dåligt o bra ljus. Kanske för mycket begärt?

Med budgettak på 15.000:- faller ju Nikon D600 naturligt till hands. Pris i Sverige 15.500:- eller en tusenlapp billigare hos Pixmania - alltså under taket. Då får man bra autofokus tillsammans med bra bildkvalitet och stor sökare. Objektiv till FX/FF behöver inte vara dyrare än till DX/crop. Anledningen att jag tvekar till Canons konkurrent 6D är att autofokusen är mycket enklare så D600 blir mer allround. Hade man räknat ihop ett FF/FX hus med objektiv och köpt dessa samtidigt och kunnat acceptera ca 20.000:- initialt så har Canon den fördelen att 6D med 24-105/4 L IS USM säljs i paket väldigt förmånligt. Nikons 24-85/3,5-4,5 VR är inte riktigt jämförbar med Canongluggen som håller högre klass mekaniskt och även optiskt - även om Nikons glugg inte är kass för de pengarna.

Skall man ha crophus så bör man titta på Nikon D7100, Canon 7D, Sony A77 (väldigt prisvärd i paket med 16-50/2,8 nämligen) eller Pentax K5/K5II.

Eftersom det låter som om du vill investera en del pengar i systemet kan det vara idé att i huvudsak hålla sig till originalobjektiv för att garantera framtida kompatibilitet och med tanke på prisläget och utbudet av avancerade objektiv hos Nikon och Canon skulle jag föreslå att man håller sig till dessa märken, om jag förstått situationen rätt - köper man kamerahus för 15.000:- kan man tänka sig objektiv i 10.000:- klassen.

ANNONS
Götaplatsens Foto