Med budgettak på 15.000:- faller ju Nikon D600 naturligt till hands. Pris i Sverige 15.500:- eller en tusenlapp billigare hos Pixmania - alltså under taket. Då får man bra autofokus tillsammans med bra bildkvalitet och stor sökare. Objektiv till FX/FF behöver inte vara dyrare än till DX/crop. Anledningen att jag tvekar till Canons konkurrent 6D är att autofokusen är mycket enklare så D600 blir mer allround. Hade man räknat ihop ett FF/FX hus med objektiv och köpt dessa samtidigt och kunnat acceptera ca 20.000:- initialt så har Canon den fördelen att 6D med 24-105/4 L IS USM säljs i paket väldigt förmånligt. Nikons 24-85/3,5-4,5 VR är inte riktigt jämförbar med Canongluggen som håller högre klass mekaniskt och även optiskt - även om Nikons glugg inte är kass för de pengarna.
Skall man ha crophus så bör man titta på Nikon D7100, Canon 7D, Sony A77 (väldigt prisvärd i paket med 16-50/2,8 nämligen) eller Pentax K5/K5II.
Eftersom det låter som om du vill investera en del pengar i systemet kan det vara idé att i huvudsak hålla sig till originalobjektiv för att garantera framtida kompatibilitet och med tanke på prisläget och utbudet av avancerade objektiv hos Nikon och Canon skulle jag föreslå att man håller sig till dessa märken, om jag förstått situationen rätt - köper man kamerahus för 15.000:- kan man tänka sig objektiv i 10.000:- klassen.