Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bilder med min Canon G11

Produkter
(logga in för att koppla)

Rawaz

Ny medlem
Det enda jag kan är att trycka på "Ta bild" knappen. Ingenting annat!
Någon som orkar lära mig lite funktioner och smått och gått med G11. Kan absolut ingenting så lär mig preciiiiis vad som helst.

Finns inte så mycket annat att säga förutom att jag behöver hjälp.

Med vänlig hälsning
 

Frolicc

Aktiv medlem
Grundläggande kunskaper om fotografering? Alltså, läs valfri bok, wikipedia, kvällskurs etc.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Om du vill veta mer hur din kamera fungerar är det en bra start att öppna manualen.
Där brukar även finnas generella tips om vilka inställningar som fungerar bästa vid olika situationer.
 
Senast ändrad:

bengt-re

Aktiv medlem
Systematiskt testande är också en bra och rolig metod att lära sig nya saker - och en del som gör så kommer fram med nya idéer - det är inte fel att följa råd och tips, men risken/problemet är att många blir som homegena - det blir lätt tråkigt om ALLA göra på samma sätt, har samma bedömmningsgrund över vad som är en bra bild och redigerar på samma sätt. Men självklart - grundteknik är ju alltid bra att lära sig, men det finns en risk med för många måsten - det finns ju i praktiken inga måsten alls - en kamera som används för fritt fotografi är ett medel för konsten på samma sätt som en pensel för målaren. Visst om man pratar om teknisk fotografering, porträttbilder av en VD eller produktfotografering för skruv och mutter kataloger - jo, då finns det regler som absolut bör följas, men inte hur man tar en bild som är är för bildens egen skull.

Nåväl - wikipedia är en bra om än något torr källa till fototips, fotoskolan på fotosidan är inte heller så kul, men lite mer strukturerad. http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm
Finns oändligt med böcker dessutom, testa om du kan hitta någon gammal bok då det är lite roligare eftersom man då själv måste tänka efter vad som fortfarande gäller idag - större risk att göra "fel", men dödar inte kreativitet lika mycket som vissa i mitt tycke extremt diktatoriska böcker som getts ut på senare tid av författare med lite väl stora egon och lite för trånsynta, fast vill du bara ta vanliga bilder som "alla" andra så är det kanske bra med någon sådan nyare "drygpelle" bok - där står ju exakt hur man skall göra och tänka - precis som det säkert gjorde i Tyska armén fotoreglemente 1938 också... Ingen likhet i övrigt dock (tack och lov) ;)
 

F1n

Aktiv medlem
Det enda jag kan är att trycka på "Ta bild" knappen. Ingenting annat!
Någon som orkar lära mig lite funktioner och smått och gått med G11. Kan absolut ingenting så lär mig preciiiiis vad som helst.

Finns inte så mycket annat att säga förutom att jag behöver hjälp.

Med vänlig hälsning
Hur tröttdum får man vara ??
Läs bruksen snälle vän.....:)
Om du inte orkar...sälj kameran till någon som behöver den bättre.
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Hur tröttdum får man vara ??
Läs bruksen snälle vän.....:)
Om du inte orkar...sälj kameran till någon som behöver den bättre.
Kunde inte sagt det bättre själv. Varför köpa en dyr kamera om man inte vill lägga ner tiden till att lära sig själv? Allt blir inte serverat
 

larsborg

Aktiv medlem
Vilket töntigt inlägg!
Trådskaparen vill framstå som en total "nolla", dessutom hittar han bara "ta bild knappen"!
Vaa?

Är det sådan skit som skall in på Fotosidan?
 

Per

Aktiv medlem
Om nu trådskaparen är ett troll så tyckar jag han sätter tummen på ett väldigt påtagligt fenomen, som översvämmar och utarmar alla internetforum som befolkas av hjälpsamma entusiaster, utan att ha ordentlig styrnig och aktiva moderatorer.

"jagvillvetanåtochvillattniskriversvaretdirektmedminstamöjligainsatsfrånmigsjälvförjagorkarintespenderaensfemsekunderpåattsökagemigbaravadjagvillha"

Bra!
 

dajli

Aktiv medlem
"jagvillvetanåtochvillattniskriversvaretdirektmedminstamöjligainsatsfrånmigsjälvförjagorkarintespenderaensfemsekunderpåattsökagemigbaravadjagvillha"
Bra!
Plus att de ibland blir irriterade när man inte läser deras tankar och skriver just det de vill veta. :) Såg exempel på det i en tråd igår.
 

Jan L

Avslutat medlemskap
Men nu verkar trådskaparens medlemskap vara vilande så vi kanske kan sätta punkt här och nu...

/Jan L
 

Fredrik_and

Avslutat medlemskap
Köpte min G11 för inte så länge sen. Självklart så älskar jag denna kamera men min vän köpte nya Lumix TZ10, vetifan om jag borde gjort det också. Lumixen ger otroligt skarpa bilder.

opinions?
 
ANNONS