Annons

Ta bort betygsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ivarsson

Aktiv medlem
Jag tycker inte betygssystemet på fotosidan.se fyller sin funktion. Det är nästan bara fyror och femmor som delas ut. Enligt betygsdefinitionerna så ska en femma ges ut när bilden uppfyller kraven: "Den här bilden kunde knappast ha gjorts bättre (även om man aldrig ska säga "aldrig") och hör till fotosidans bästa i sin genre." Bilden ska även platsa hos de flesta bildbyråer. Ändå duggar femmorna tätt. Visst är fotosidan.se:s medlemmar duktiga men knappast så konsekvent utomordentliga. Jag har bara fått fyror och femmor vilket jag tror de flesta medlemmar fått. Visst är för det mesta nöjd med de bilder jag lägger ut men jag tror inte jag tävlar med professionella fotografer.

Ettor och tvåor delas nästan aldrig ut, förmodligen för att det känns elakt. Inte heller jag delar ut dem även om jag tycker det finns väldigt många ointressanta bilder bland de som läggs upp för bildkritik.

Jag föreslår att betygen helt tas bort, kanske tvingas man då ge bättre (mer konstruktiv) kritik av bilderna.

Som substitut för betyg skulle man kunna införa ett system med guld & silverstjärnor eller motsvarande. Jag tänker mig att varje medlem får exempelvis fem guldstjärnor och tio silverstjärnor att dela ut till andras bilder som man anser verkligen är något extra. När man delat ut stjärnorna får man ta bort sin stjärna från en gammal bild om den nya man vill uppmärksamma verkligen är bättre.

Håller ni med eller är betygsystemet bra som det är?
 
Som jag sagt i andra trådar så tycker jag inte heller att betygssystemet fungerar särskilt bra som det är nu. Dock tycker jag inte att det ska tas bort utan istället utvecklas. Jag ser hellre att man kan ge flera delbetyg, istället för som nu, endast ett betyg som då ska spegla bilden i helhet. Jag kan ju till exempel vilja ge bra betyg för komposition, men ett lägre betyg för ljussättning. Well, en tanke iaf...
 
Vi körde ett uppdelat betygsystem, ungefär uppbyggt så som du föreslår, vid starten, men utan framgång. Det upplevdes som komplicerat. Men tanken är god!
 
Ok har ni provat så vet ni om det inte fungerar, men det vore väl tråkigt att ta bort betygssystemet helt? Det finns trots allt en hel del som använder sig av det. Iofs måste jag nog erkänna att jag själv inte ger poäng på bilder, men det är nog av just ovan nämnda anledning - att jag har svårt att ge ett enda helhetsbetyg på en bild.
 
Vad används det till? Hade det fungerat som det var tänkt och man statistiskt fick en klockkurva med flest treor så ser jag nyttan men inte som som det är nu.
 
Jag lägger en röst för Fredriks förslag.

Hellre ett sånt stjärnsystem, fast inte med att man skulle få plocka bort dem för att placera om. Snarare tror jag på att man tjänar nya stjänor på att ge och få kommentarer/stjärnor. För varje stjärna man får på en bild får man en ny att dela ut t e x ..

Förstår inte heller vad betygen fyller för funktion. Särskilt inte då inte alla använder dem och då det ges ganska mycket "kompisbetyg". Tidigare inbillade jag mig att de fyllde en funktion vid sökning av bilder men nu tycker jag inte det heller....
 
Senast ändrad:
Jo, det är tråkigt att ta bort dem helt. Det är bara det att, ett av de tyngre anledningarna är att jag, ibland blir så trött på att vara dagispolis över folk som hämnas gnm att sätta låga betyg.. Sanslöst tråkig administration som tyvärr händer alltför ofta..
 
elmfeldt skrev:
Det är bara det att, ett av de tyngre anledningarna är att jag, ibland blir så trött på att vara dagispolis över folk som hämnas gnm att sätta låga betyg.. Sanslöst tråkig administration som tyvärr händer alltför ofta..
Jo, det kan ju inte vara kul. Tror du att det skulle bli lika med t e x ett stjärnsystem? Stjärnsystemet skulle ju även kunna fylla lite av den funktionen många andra önskat i tidigare trådar med att tjäna på att ge kommentarer. Efter ett visst antal kommentarer får man även någon ny stjärna att dela ut typ..
 
Vet inte om jag personligen är så sugen på ett stjärnsystem heller. Om jag ska ge en stjärna till nån så vill jag att det ska vara en av de bästa bilderna jag sett (om jag nu har ett begränsat antal stjärnor tillhanda) - och då blir det nog till att leta bland alla gamla bilder så fort det kommer upp en bra ny, för att hela tiden kolla att det inte redan finns nån liknande bild som är bättre.

Om man nu skulle premieras med fler stjärnor efter ett visst antal kommentarer så måste ju detta även fungera retroaktivt då det finns många medlemmar som både fått och gett tusentals kommentarer.

Jag ser nog hellre att betygssystemet skrotas helt än att det byts ut mot ett stjärnsystem.

Jag har full förståelse för dig David som måste sitta och rensa upp i skiten... så skrota det om det inte används på tänkta sätt.
 
Fredrik pekar på ett stort problem. - Att folk inte vill/vågar/orkar sätta låga betyg/ge negativ (men konstruktiv) kritik.

Jag tror att det här hör samman med (ligger till grund för) problemet med för få kommentarer på alla de bilder som kommer in varje dag.
Kvaliteten på de bilder som kommer in idag (även om jag tycker att just "idag" var en rätt ljus dag) är generellt inte mycket att hurra för.
Kan detta vara förklaringen till att så många bilder blir okommenterade? Att det helt enkelt är för svårt att bedöma och ge meningsfull kritik till bilder som man inte ser någon som helst vits med?

Sen vad man ska göra åt detta, det vete fåglarna...
 
Som sagt i någon annan av alla dessa trådar:

Varför ta bort betygen?

Man behöver varken få eller ge betyg om man själv inte vill..

Jag har också förståelse för David, men om man tillåter folk att sätta betyg på sina bilder så kanske man får beredd på lite "missbruk"...Och kanske inte ta det så väldans allvarligt, vad vet jag..

Jag tycker iaf att betygen ska vara kvar!

Jesper
 
Senast ändrad:
Jesper K skrev:
Som sagt i någon annan av alla dessa trådar:

Varför ta bort betygen?

Man behöver varken få eller ge betyg om man själv inte vill..

What's the problem?

Jesper
fattar inte jag heller...vill man inte ha betyg så slipper man...vill man inte ge betyg så slipper man...alla borde vara nöjda!
 
tyvärr är myntets baksida att medlemmar frekvent hämnas låga betyg gnm att ge låga betyg, och då händer det ofta att jag måste medla i sandlådan, och det börjar jag bli trött på.

Det andra problemet är att medlemmar kan bli fullkomligt upptagna av betygen och manipulera så att dess bilder få höga betyg.

Det tredje är att betygen förmodligen inte betyder så mycket. Många följer fotosidans framarbetade betygsdefinition, men ännu fler inte.

Sammantaget detta, så gjorde vi en kompromiss gnm att behålla betygen, ta bort topplistor, och låta medlemmen bestämma huruvida bilden skall kunna betygsättas.
 
elmfeldt skrev:

Sammantaget detta, så gjorde vi en kompromiss gnm att behålla betygen, ta bort topplistor, och låta medlemmen bestämma huruvida bilden skall kunna betygsättas.

Jag tycker det blev en mycket bra lösning.
 
Jag måste erkänna att jag tycker det är väldigt trevligt att få ett högt betyg på en bild, men samtidigt måste jag nog bekänna att jag själv inte ger betyg åt andra. Jag kommenterar bilder, men har väldigt svårt att betygssätta bilder efter nu gällande betygssystem. Det som betyder egentligen något för mig är kommentaren - inte betyget.
Som jag sagt i andra trådar: TA BORT ELLER UTVECKLA.
Som betygssystemet är idag så fyller det inte nån större funktion då 90% av alla utdelade betyg är 4+.
 
elmfeldt skrev:
tyvärr är myntets baksida att medlemmar frekvent hämnas låga betyg gnm att ge låga betyg, och då händer det ofta att jag måste medla i sandlådan, och det börjar jag bli trött på.

Men det problemet borde väl vara lätt löst genom att utse fler forumvärdar, motsv. som kan minska trycket mot er på redaktionen?

Örjan: Ett mer kreativt sätt att reda ut problemet än att propagera för systemets slopande är ju att själv sätta sig ner och försöka ge kritik och låga betyg åt de bilder som ska ha det. Naturligtvis konstruktiv kritik också så att man slipper ge samma omdöme och sätta samma låga betyg nästa gång.

Om tillräckligt många tar sig lite tid och kommer igång med mer konstruktiv kritik till bilder i betygsklasser 1, 2 och 3 så kanske det till sist blir en attitydförändring här på FS så att folk i gemen börjar ge kritik till andra bilder än de de tycker är mycket bra eller superba (4 och 5).

Mitt minne av Fotosidan som den var när jag först kom hit är att de låga betygen dominerade. Det vore nog önskvärt att motverka betygsinflationen och få tillbaka lite av den mer konstruktiva anda som fanns då. Visserligen var jag mer grön då och fick själv lägre omdömen på de inledningsvis rätt kassa bilder jag laddade upp men jag tror ändå att det inte bara var mina bilder som sågades... ;-)

Iaf. för min del så innebar den ibland ganska vassa kritik man fick att man skärpte sig (eller iaf. försökte). För att säga som folkpartiet: "Att ställa krav är att bry sig".

Det är kanske dags för en liten gräsrotskampanj med slagorden:
Våga såga!!!
 
ANNONS