Annons

Ta bort betygsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vågar såga - och jag blir själv sågad... Men det har ju inte allt för mycket med betygssystemet att göra.
Iom att jag själv inte betygssätter andra foton (utan istället ger kommentarer) så kan jag givetvis leva med det faktum att andra inte ger betyg åt mig - det är trots allt kommentarerna jag läser och tar till mig.
 
Zporty skrev:

Iom att jag själv inte betygssätter andra foton (utan istället ger kommentarer)
varför inte göra både och? jag tycker de båda funktionerna kompleterar varandra på ett mycket bra sätt..en kommentar med ett betyg tycker iaf, jag ger mycket mer än "bara" en kommentar.
och i normalfallet (då jag vet vilket betyg jag vill ge/tycker är passande) ger jag både och, vilket jag både tror och hoppas ger mer än "bara" en kommentar.

ser heller inte någon som helst konflikt mellan att ge en bra kommentar och att ge ett betyg.
 
Betygen som sätts är ofta aningen för höga, speciellt gäller det toppbetyget 5. Men det är sällan att betygen är helt snurrigt satta (enligt mitt sätt att bedöma bilder i alla fall).

Personligen sätter jag inga betyg utan hoppas istället på att mina kommentarer ska vara så välformulerade och konstruktiva att fotografen själv kan avgöra var på skalan bilden ligger.

Jag tror inte på att förändra betygssystemet till något stjärnsystem. Jag kan tänka mig att ta bort betygen helt, men det är ju inte rättvist mot de som vill använda sig av betyg. Så...systemet vi har nu (där vi kan välja om vi vill använda betyg eller ej) borde vara det bästa för alla. Vi är ju fria att välja hur vi vill göra. Däremot kan man försöka ta betygen med en nypa salt och istället lägga mer vikt vid kommentarerna som skrivs.

Själv lägger jag betydligt mer vikt vid en konstruktiv kommentar där det inte satts något betyg än en icke konstruktiv kommentar med ett väldigt högt betyg. Betyget säger egentligen inte så mycket om betraktarens fotografiska/bildmässiga kunskaper som en konstruktiv kommentar gör.
 
Ett par veckor senare...

Nu har det gått en tid sedan jag deltog i denna tråd, och jag har ägnat tiden (delvis) till att kolla in hur betyg sätts. Det verkar som om väldigt många betygssättare inte alls läst informationen i "Gemensam betygsdefinition".
En 5:a som ska innebära "bilden kunde knappast ha gjorts bättre" ges allt för ofta tillsammans med en kommentar som "lite dåligt ljus", eller "taskigt skärpedjup"... Så fort man finner något man är missnöjd med i en bild så borde ju 5:an vara ute ur leken.
Vad kan man göra åt problemet då (med tanke på att många tycks vilja ha kvar systemet)? Jag vet faktiskt inte, men kanske pusha mer för att follk verkligen skall försöka sätta sig in i "Gemensam betygsdefinition" innan röster utdelas.
Läser man i definitionen och sen folks kommentarer skulle det nog oftare vara 2:eek:r än 5:eek:r, men de som ger 2:eek:r har det ju inte alltid så lätt...
Så till de som är tveksamma: LÄS BETYGSDEFINITIONEN!
 
ANNONS