Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

ta bort kornigheten?

Produkter
(logga in för att koppla)

lingultblad

Aktiv medlem
Hejsan,
tog ganska många inomhusbilder nyligen. Det var mörkt och jag använde iso800. Jag kunde använt 1200 men när jag tittar på bilderna efteråt så är jag glad att jag lär bli. De blev väldigt korniga och randiga.
Finns det något man kan göra i till exempel photoshop för att minska ner på det korniga och randiga intrycket?
Skulle ju helst vilja kunna göra något större bilder än vanliga småbilder men det kanske är omöjligt.
Tacksam för all hjälp!

tack..

Tack för svaret..
Det fungerar bra!
Och hur gör jag om jag vill göra om t.ex. 200 bilder med samma softning? Måste man ta en bild i taget?? (hoppas inte för det lär ta den lilla tid som jag inte har..)

Senast ändrad:
Jag vet inte hur det är med demoversionen, men köper du programmet så kan du köra hur stora batchar du vill. Du laddar altså in en bild och gö dina inställningar. Sen sparar du dom inställningarna, och kör en batch med samma inställningar på alla bilder

Personligen tycker jag inte att brus/korn blir speciellt märkbart i bilder man lämnar in på lab. Har testat ISO1600 (EOS 350D) och tryck större än A4.

Jag tycker även att Neat Image förstör för mycket av bilden och man förlorar mycket av detaljrikedomen.

Om jag vore du skulle jag göra ett test med samma bild i två versioner (brusreducerad/ej brusreducerad).

tack så mycket Christoffer för svaret! Ska kolla upp detta.. kanske finns med demo-versionene annars är dte väl bara att jobba då..

Joel, du har inte sett mina bilder!! Brus och ränder syns tydligt redan när de visas i FÖRMINSKAT läge. Kornigheten har jag i och för sig inte såå stort problem med.. men de gröna ränderna! usch..
Grejen är också att jag provade att "framkalla" (på lab) en annan inomhusbild helt nyligen tagen med iso 800. Den blev väldigt randig och det ser ut som om man kört den i en riktigt dålig skrivare:(
Men annars håller jag med dig. Gillar själv inte att "fixa" med bilder för mycket utan försöker alltid bevara orginalet som det är.

Hur gör man när man batchar då? Skulle bli glad över att veta hur det går till för jag förstår inte alls..
Trodde det var lätt eftersom det lät så lätt.. "spara inställningar (var? hur?) och sedan kör en batch (igen hur??)"

lingultblad skrev:
Hur gör man när man batchar då? Skulle bli glad över att veta hur det går till för jag förstår inte alls..
Trodde det var lätt eftersom det lät så lätt.. "spara inställningar (var? hur?) och sedan kör en batch (igen hur??)"

jag vet inte riktigt. Jag kör vanlig batch i photoshop,

Joel Höglund skrev:
Jag tycker även att Neat Image förstör för mycket av bilden och man förlorar mycket av detaljrikedomen.

Beror på hur man använder programmet, tycker jag. Du behöver inte förlora mycket detaljrikedom om du endast vill tvätta bort lite av bruset. Det gäller att vara försiktig med parametrarna och inte köra på programmets rekommenderade profil.

Men..
Nu kör jag ju inte programmet genom photoshop utan fristående. Men man kanske måste det? Hur gör man för att få in det i photoshop?

Förlåt, ingen behöver svara har kommit på det själv. Hittade det bara inte i photoshop först men såg sedan efter en stunds letande att det låg under filter.
Och tack för guiden till göra makron Magnus! Helt bra!

ANNONS
Götaplatsens Foto