Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tacksam för lite hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

joss81

Medlem
Hej!
Är lite smått förvirrad och total nybörjare så nu måste jag fråga igen... Har köpt en Nikon D3000 idag. Men alltså, när jag ska fotografera, måste jag då titta i själva titt-hålet på kameran? Jag trodde att man även kunde hålla kameran på lite avstånd och se själva motivet i stora bildskärmen men där syns bara en blå bakgrund och text... Förstår ni min fråga? Alltså som vanliga kompakta digitalkameror, att man tittar på stora skärmen när man ska fota.

/Hälsn. Jossan

Hej!
Jag trodde att man även kunde hålla kameran på lite avstånd och se själva motivet i stora bildskärmen men där syns bara en blå bakgrund och text... Förstår ni min fråga? Alltså som vanliga kompakta digitalkameror, att man tittar på stora skärmen när man ska fota.

/Hälsn. Jossan

Den möjligheten (kallad Live View eller skärmsökare) finns INTE på D3000. Det finns däremot på t.ex. efterföljaren D3100.

Det borde butiken ha upplyst dig om, tycker jag.

Aha.. då förstår jag vad Live View är. När jag jämförde massor av kameror inför mitt köp så såg jag att vissa hade Live View men jag förstor aldrig riktigt vad det var. Men nu vet jag :) Beställde kameran via Internet så jag får skylla mig själv, men det går nog fint att titta i titt-hålet oxå. Tack för era snabba svar!!

Hej!
Är lite smått förvirrad och total nybörjare så nu måste jag fråga igen... Har köpt en Nikon D3000 idag. Men alltså, när jag ska fotografera, måste jag då titta i själva titt-hålet på kameran? Jag trodde att man även kunde hålla kameran på lite avstånd och se själva motivet i stora bildskärmen men där syns bara en blå bakgrund och text... Förstår ni min fråga? Alltså som vanliga kompakta digitalkameror, att man tittar på stora skärmen när man ska fota.

/Hälsn. Jossan

Försök att lära dig titta i sökaren (titt-hålet). Det är mycket smidigare, snabbare att komponera bilder,och bättre att se än på skärmen. När du har lärt dig kommer du inte sakna att använda bildskärmen.

ANNONS