Annons

Tamron SP 150-600mm VC

enzodiac

Ny medlem
Jag beställde i april på scandinavian photo och dom sa att det kunde dröja länge innan jag får ett objektiv. Så jag köpte ett från england på ebay. Något överpris men jag vill gärna inte missa denna sommarens fototillfällen.

Har testat det ytterst lite ikväll på min D3s och det verkar vara ett riktigt bra objektiv för pengarna! Det går absolut att köra handhållet om man låter kameran hänga i sele när man inte skjuter. Perfekt start på semestern! :)
 

lenabratt

Medlem
Jag beställde i april på scandinavian photo och dom sa att det kunde dröja länge innan jag får ett objektiv. Så jag köpte ett från england på ebay. Något överpris men jag vill gärna inte missa denna sommarens fototillfällen.

Har testat det ytterst lite ikväll på min D3s och det verkar vara ett riktigt bra objektiv för pengarna! Det går absolut att köra handhållet om man låter kameran hänga i sele när man inte skjuter. Perfekt start på semestern! :)
Jag funderade på enbensstativ men sele kanske är ett bättre alternativ ? Kan du rekomendera en bra sådan och var köper man den ?
 

snabb kamera

Aktiv medlem
Tamron - toppnotch i mina ögon!

Säga vad man vill om Tamron:

men de tillverkar sjukt bra objektiv över lag, och då menar jag i såväl deras vidvinkel, tele- som macroskikt utbud i stort.

De är till exempel betydligt jämnare i kvalitet i SNITT än bland annatl både Sigma, Tokina med flera stora så kallade " piratobjektiv tillverkare " - där man kan få allt ifrån riktigt bra grejor till minst sagt " junk " ibland, allt beroende på vilka av de sistnämndas objektiv man kommer över i sammanhanget.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Säga vad man vill om Tamron:

men de tillverkar sjukt bra objektiv över lag, och då menar jag i såväl deras vidvinkel, tele- som macroskikt utbud i stort.

De är till exempel betydligt jämnare i kvalitet i SNITT än bland annatl både Sigma, Tokina med flera stora så kallade " piratobjektiv tillverkare " - där man kan få allt ifrån riktigt bra grejor till minst sagt " junk " ibland, allt beroende på vilka av de sistnämndas objektiv man kommer över i sammanhanget.
Vad bygger du det på?
 

lenabratt

Medlem
Testbilder !

Igår hämtade jag då mitt objektiv ! Var ute mellan regnskurarna och testade lite. Hann tyvärr inte ta så många bilder. Inte de bästa ljusförhållanden eftersom det åskade och det var ett konstigt sken ute. Men kul att se hur långt man egentligen kan zooma. Är glatt överraskad av skärpan vid full zoom.

Åh om det kunde sluta regna snart !


http://lenabratt.blogspot.se/2014/06/zoooooooom.html
 

enzodiac

Ny medlem
Jag vet inte om enbensstativ och sele har samma funktion riktigt. Jag gillar inte att ha ett enbensstativ hängandes under kameran hela tiden. Jag vill kunna fota uppåt, neråt, sätta mig ner osv. Därför kör jag handhållet och selen fungerar ju endast som en skönare rem i princip.

Jag köpte min sele på ebay. Caden quick rapid kan ni söka på. Under 100:- med frakt och den har fungerat i 2 år snart iaf :)



Jag funderade på enbensstativ men sele kanske är ett bättre alternativ ? Kan du rekomendera en bra sådan och var köper man den ?
 

J O Härnström

Aktiv medlem

TmF

Aktiv medlem
Är det någon som har testat objektivet med canons lite äldre kameran? Funderar då främst på om följande fokus fungerar bra på en Canon 50D.
 

MangeNikon

Aktiv medlem
Nej nu har jag tröttnat på Tamron. Skitdåligt av dem helt enkelt. Avbeställer mitt objektiv och kommer aldrig köpa Tamron mer. Tog kontakt med Dustin och de hade ingen aning om när det kommer in till dem. Ruttet av Tamron att inte kunna ge något som helst besked. Blir nog ett Sigma 150-500 mm. Är det någon som har erfarenhet av det objektivet till Nikon? Är det ett bra köp? Ligger på runt 7000-8000 har jag för mig.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Nej nu har jag tröttnat på Tamron. Skitdåligt av dem helt enkelt. Avbeställer mitt objektiv och kommer aldrig köpa Tamron mer. Tog kontakt med Dustin och de hade ingen aning om när det kommer in till dem. Ruttet av Tamron att inte kunna ge något som helst besked. Blir nog ett Sigma 150-500 mm. Är det någon som har erfarenhet av det objektivet till Nikon? Är det ett bra köp? Ligger på runt 7000-8000 har jag för mig.
Känns som ja kan glömma att få tag på ett ex innan semestern. Jag va aldrig missnöjd med mitt sigma med tanke på priset det finns väl begagnat för en bra peng.
 

eskil23

Aktiv medlem
Blir nog ett Sigma 150-500 mm. Är det någon som har erfarenhet av det objektivet till Nikon? Är det ett bra köp? Ligger på runt 7000-8000 har jag för mig.
Ja, jag har ett Sigma 150-500 mm till min Nikon. Jag tycker att det fungerar bra. Framför allt AF och stabiliseringen är mycket bra. Enda nackdelarna är vikten och att hörnen kan bli lite mjuka på 500 mm.

Du kan få köpa mitt. Jag tänker skaffa nya Nikon 80-400 mm i stället.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Nej nu har jag tröttnat på Tamron. Skitdåligt av dem helt enkelt. Avbeställer mitt objektiv och kommer aldrig köpa Tamron mer. Tog kontakt med Dustin och de hade ingen aning om när det kommer in till dem. Ruttet av Tamron att inte kunna ge något som helst besked. Blir nog ett Sigma 150-500 mm. Är det någon som har erfarenhet av det objektivet till Nikon? Är det ett bra köp? Ligger på runt 7000-8000 har jag för mig.
Bra köp om man orkar konka på det ;) :D Det enda jag kan störa mig på är en något högljudd VR även om den är effektiv. Handstående har jag fått skarpa bilder ner mot 1/100 i slutartid med D90an dvs 750mm brännvidd. Skarpt nog är det också för de pengarna.

https://www.flickr.com/photos/54640351@N03/7536044338/in/set-72157628427385853
https://www.flickr.com/photos/54640351@N03/6613931537/in/set-72157628427385853
https://www.flickr.com/photos/54640351@N03/7537393698/in/set-72157628427385853
 

jukkas

Aktiv medlem
Någonstans i denna tråd har jag sett nån fotograf som fotat med kombon..6D + 150-600: an...hittar inte igen dessa inlägg..någon som kommer ihåg eller vet??
Tar tacksamt emot erfarenheter med denna kombo..eller tester....har funderat på att införskaffa en FF och då ev eos 6D
 

TmF

Aktiv medlem
En recension där man visar upp motiv i rörelse på 100% crop.
Tack för länken. Där verkar ju tamronzoomen prestera oerhört bra. Skärpan var ju på topp även men d7000.

Vissa bilder jag sett tagen med zoomen ser inge vidare ut alls om man ser till skärpa och kontrast. Sen om det är handhavande fel eller om vissa exemplar är dåliga kan jag inte svara på.

Men jag blir helt klart mer och mer sugen på detta objektiv. Frågan är bara om följande fokus fungerar bra med min 50D.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har nog bestämt mig för att köpa ett ex, ser inte någon på prisjakt som har den hemma, har leveranserna kommit igång såpass nu att den snart lagerförs hos någon? Är det realistiskt att hoppas på det?
 
ANNONS