Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tamron vs. Sigma vs. Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Vad är det egentligen för skillnad på tex Tamron och Sigma mot Nikons orginal objektiv. Jag såg ett objektiv på expert, något i stil med 55-200mm, kostade 1499:- för ett Sigma och 2499:- för ett orginal från Nikon. Vad är den stora skillnaden??

Det är likadant med blixtar, blixt från Sigma fås under 2000:- medan SB-600 kostar ca. 2500:-

Det går inte att säga generellt att nikons objektiv skulle vara bättre än dito från sigma och därför motivera det högre priset. Man blir tvungen att jämföra de olika objektiven man tycker verkar intressant, ofta finns det ju recensioner här på fotosidan och på andra fotorelaterade sidor. När det gäller blixtar så är det viktigt att blixten är fullt kompatibel med nikons digitalkameror, köper man en Nikon SB600 eller SB800 så är man alldeles säker på att den är optimerad för bästa prestanda med din nikonkamera. Naturligtvis finns t ex Sigma och Metz blixtar som är prisvärda, men SB600 och SB800 är erkänt riktigt bra blixtar.

abbeman skrev:
Det går inte att säga generellt att nikons objektiv skulle vara bättre än dito från sigma och därför motivera det högre priset. Man blir tvungen att jämföra de olika objektiven man tycker verkar intressant, ofta finns det ju recensioner här på fotosidan och på andra fotorelaterade sidor. När det gäller blixtar så är det viktigt att blixten är fullt kompatibel med nikons digitalkameror, köper man en Nikon SB600 eller SB800 så är man alldeles säker på att den är optimerad för bästa prestanda med din nikonkamera. Naturligtvis finns t ex Sigma och Metz blixtar som är prisvärda, men SB600 och SB800 är erkänt riktigt bra blixtar.
Jag håller helt och fullt med. På objektivsidan så är nog skillnaderna små i de lägre prisklasserna (under 3000 kr). Vad gäller blixtar tjänar man på att hålla sig till original, vilket många seriösa detaljister framhåller. Det innebär inte att piraternas blixtar behöver vara dåliga, men sett till procent så krånglar de mer och har fler garantiärenden än originalblixtarna. Jag tycker att just SB800 är den mest prisvärda blixten på marknaden idag.

Så det kvittar egentligen om man köper ett Sigma eller Nikon obj.? ingen skillnad på kvallite??

Precis som jag sa så är det inte så enkelt. Vissa nikon objektiv är bra andra dåliga, samma sak är det med sigma och tamron. Du måste ta reda på vad du vill ha för typ av objektiv. Tele, normal, vidvinkel osv. När du vet det så kan du börja jämföra de olika tillverkarnas alternativ. Till detta är ju t ex fotosidans recensioner bra.

Albwah skrev:
Så det kvittar egentligen om man köper ett Sigma eller Nikon obj.? ingen skillnad på kvallite??

Nej, absolut inte. JO, det är skillnad.

Men är den värd att betala för?
Det kan du egentligen bara svara på för dig själv.

Byggkvalitén är ju det som är den stora skillnaden. Oftast. sedan kommer skärpan.

Exempel det går 2 mamiya på 1 hasselblad.

Jag valde tex Tokina 12-24/4 istället för nikon 12/24 därför att den lilla skillnad i skärpa på visa mm och ca var inte värd 5000kr extra för mig.

Ett filter och datorn fixar det ändå. MEN ett självklart tips är att kolla tester 2x så noga på en piratglugg.

ANNONS
Götaplatsens Foto