Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamrons eller Sigmas vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrdan

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp i val av vidvinkel... Sitter med ett halvtaskigt 28-80mm som bästa vidvinkel idag och så kan de inte fortsätta! Funderar på mestadels på två objektiv idag och jag ville höra om de är någon som har någon erfarenhet av dom? Har tittat bland recensionerna, men minst ett av de tre är inte ens upplagt som produkt ännu...

De tre är:

Tamron AF DI 17-35/2,8-4,0 SP
Sigma 18-50/2,8 EX DC
Sigma 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Tips? Tankar? Bättre förslag? 10-20 når precis min smärtgräns vad gäller priset, så de får INTE va dyrare än så.

Ett vettigare alternativ än 17-35 är Tamron 17-50/2,8. Om du nu ändå ska ha den på ett hus med liten sensor.

Ett 10-20mm är ett riktigt roligt objektiv men inte så värst allround... Ska du byta ut ditt 28-80mm så skulle jag satsa på en 17-50mm glugg. Eller om du känner att du klarar dig fint med 28mm som största vidvinkel så kanske ett Tamron 28-75mm skulle passa, har fått fin kritik och kostar 3500:- på cyberphoto. Vill du ha mer vidvinkel men inte offra något på tele-sidan så kanske Sigma 17-70 skulle passa?! Kostar 3000:- även det på cyberphoto.

Tack för svaren!

Egentligne var väl inte min grundtanke att jag skulle byta ut 28-80:an helt och hållet. Den har tagit bra bilder så den kommer få fortsätta följa med ut... Däremot kommer den här nya troligen bli den som sitter på som standard.. kanske skulle skrivit de lite tydligare. :p

Tokina måste jag kolla upp också ja, för att se om de ha något vettigt jag kan få tag på genom nån leverantör. Tror till och med att de är så pass väl att jag känner en kille som jobbar för en av deras grossister...

Sigmas nya 18-50 tror jag är en helt ok glugg. Föregångaren fick mycket fin kritik och den nya är nog minst lika bra, fast med bättre närgräns.

ANNONS
Götaplatsens Foto