Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Taskig skärpa med 300d:n ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Dikkeman

Aktiv medlem
Tänkte höra med er (förhoppningsvis lyckliga ägare av 300d:n)

Jag har studerat alla bilder som ligger på
www.pbase.com, typ 1000 ggr och jag upplever att det är många bilder med taskig skärpa, speciellt landskaps bilder, är kameran inte bättre än så eller är det taskiga fotografer ???

hoppas ni kan dementera detta !

det är nog optiken i såna fall... Då det gäller bildkvaliten som själva huset producerar så ska 300D vara praktiskt taget identisk med 10D.

Det finns inga oskarpa kameror, däremot oskarpa objektiv...
För övrigt så har jag svin-skarp optik till min 10D, men det är >extremt< svårt att få perfekt skärpa, även med liten bländare. Det beror främst på två saker:

1) Det finns egentligen inget 'skärpedjup' alls, bara ett enda skärpeplan (noll millimeter i princip) och att man accepterar en viss oskärpa som ser 'skarp' ut vid normal förstoring

2) Bakom datorskärm och med 200ggr förstoring ser man obönhörligen om inte skärpan är 110% perfekt. Om den inte är det sågar man bilden direkt. 'oskarp' helt enkelt...

Skalar man 'ned' bilderna från 300D till mer sansad storlek ser de ur-skarpa ut, åtminstone med bra optik. Tro mig...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto