Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av Canon EOS 1Ds MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Han oroar sig för hur optiken ska klara 16mp på en 1.0x sensor..då kan man ju fundera på hur optiken ska klara 12mp på en 1.5x sensor.

Ja,precis...där kan man tala om att ställa höga krav på objektiven.
En fördel kan ju dock vara att en liten sensor bara använder mitten-delen.

Nikon

sagan skrev:
Han oroar sig för hur optiken ska klara 16mp på en 1.0x sensor..då kan man ju fundera på hur optiken ska klara 12mp på en 1.5x sensor.

Dessutom är det ju Nikonoptik så det är ju inget vi behöver oroa oss för, eller hur Kim?

/Janne

ASK skrev:
Ja,precis...där kan man tala om att ställa höga krav på objektiven.
En fördel kan ju dock vara att en liten sensor bara använder mitten-delen.
Japp, iaf så länge det inte handlar om specialgjorda objektiv för de mindre sensorerna.

Re: Nikon

Janne H skrev:
Dessutom är det ju Nikonoptik så det är ju inget vi behöver oroa oss för, eller hur Kim?

/Janne
Ja, just nu så, men det kommer inte dröja allt för länge innan det kommer 12mp kameror från andra tillverkare oxå, med 1.5x-1.6x sensorer.

De kommer säkert pressa in ännu fler så småningom..14-16-18-20mp..vem vet var(om) det slutar nånstans.

Re: Re: Nikon

sagan skrev:
Ja, just nu så, men det kommer inte dröja allt för länge innan det kommer 12mp kameror från andra tillverkare oxå, med 1.5x-1.6x sensorer.

De kommer säkert pressa in ännu fler så småningom..14-16-18-20mp..vem vet var(om) det slutar nånstans.

Faktiskt rätt lätt att veta var det slutar: du kan inte göra en diod mindre än våglängden(i kvadrat) för det synliga ljuset. Så det är bara att ta fram räknesticka för fulformat, 1.3x och 1.5-1.6x så får du den praktiska gränsen..

PS! Klar du kan göra dioder mindre än största våglängden för ljuset, men kan inte registrera nåt som är användbart. Rent statistiskt kan det alltid dimpa ner en och annan foton då ljusvåglängden inte är nåt annat än en sannolikvåg. Men som sagt det blir ingen bild av det..

Bara för att det finns en teoretisk gräns så betyder det ju inte att tillverkarna slutar precis vid den, eller hur...de kan sluta långt tidigare :D

Sen kan man ju lägga lager-på-lager, som med feveonsensorerna....det finns alltid lösningar att komma förbi "lagar".

sagan skrev:
Bara för att det finns en teoretisk gräns så betyder det ju inte att tillverkarna slutar precis vid den, eller hur...de kan sluta långt tidigare :D

Sen kan man ju lägga lager-på-lager, som med feveonsensorerna....det finns alltid lösningar att komma förbi "lagar".

Tja, du bryter ju knappast mot just dessa lagar med en foevon-lösning, du får ju inte in mera ljus per area bara för att du packar den i lager, eller hur? Däremot kan du få bättre dynamik, men det ju en anna femma..

Hm..feveonsensorn lyckas iaf få ut högre upplösning per "outputpixel" än vanliga sensorer, som inte lagrar i flera lager.

Kim, du blandar ihop begreppen. Foveon ger hög upplösning genom att man slipper färginterpolering. Det har överhuvudtaget ingenting att göra med att packa in många pixlar på en liten yta. Foveonkonceptet lär ju tvärtemot vara sämre på att packa pixlar, eftersom de övre pixlarna måste sitta glest för att släppa igenom ljus till de undre.

Ja, nu blir det snart å känna sparpengarna ryka,,,

Nu börjar det närma sig en Dslr för min egen del, längtar!

Mvh Nicals,

Niclasfoto skrev:
Ja, nu blir det snart å känna sparpengarna ryka,,,

Nu börjar det närma sig en Dslr för min egen del, längtar!

Mvh Nicals,
Äntligen någon som reagerar med lite känsla inför årets kamera! En höjdarkamera med mellanformatkvalitet och hög dräggelfaktor som på sin höjd tycks ha genererat en gäspning eller två och en märklig pixeldiskussion?! Eller sitter alla och biter sig i tungan p g a den feta prislappen och hittar på ursäkter för varför den inte är bra?

Vilket könummer har du? ;-)

Klart den är bra, t.o.m. bästa D-SLR:en som gjorts hittills, helt ointressant för min del dock.

Japp..det är väl en liten gäspning för min del iaf, jag har redan den kameran jag behöver.

Men det är väl bara så att den är precis som alla redan förväntat sig, ingen som är det minsta förvånade helt enkelt :D

Senast ändrad:
niklasl skrev:
Äntligen någon som reagerar med lite känsla inför årets kamera! En höjdarkamera med mellanformatkvalitet och hög dräggelfaktor som på sin höjd tycks ha genererat en gäspning eller två och en märklig pixeldiskussion?! Eller sitter alla och biter sig i tungan p g a den feta prislappen och hittar på ursäkter för varför den inte är bra?

Vilket könummer har du? ;-)

Huff,,, nej ännu så befinner jag mig inte i ngn kö, tyvärr;)
Jag sparar pengarna på lång sikt, på så vis så SKALL den kännas "billig" när jag köper den,,,
Tvivlar på att det blir denna jag köper. Men visst kliar det i fingrarna;)!

För mitt fotande hade det huset varit ett lyfft, helt klart.

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto