Annons

Test av Canon EOS 1Ds MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Tilläggsbeställning.

Janne H skrev:
Vill passa på och beställa en liiite mer snabbfocuserad 85/1,2!

Tycker att det vore bättre med en 85/1,4 L
1,2 blir för tungt. FD-varianten var lagom på 650g men i EF-version blir det för mycket. Nikons 85/1,4 är väldigt lagom.

17/2 24/1,4 35/1,4 50/1,2 85/1,4 och 135/2 skulle sitta perfekt i min kameraväska... :)

Re: Re: Tilläggsbeställning.

froderberg skrev:
17/2 24/1,4 35/1,4 50/1,2 85/1,4 och 135/2 skulle sitta perfekt i min kameraväska... :)
Väldans tungt, bara..! För övrigt saknar jag min gamla manuella 85/1.4...Visserligen en Nikon, hoppas ni ursäktar, men ändå. Underbar optik.

Janne, hur snabb är 1Ds MarkII? Buffer, skriva på kort osv. Hur upplever du batteritiden?

Re: Re: Re: Tilläggsbeställning.

Calle S skrev:
Väldans tungt, bara..! För övrigt saknar jag min gamla manuella 85/1.4...Visserligen en Nikon, hoppas ni ursäktar, men ändå. Underbar optik.

Janne, hur snabb är 1Ds MarkII? Buffer, skriva på kort osv. Hur upplever du batteritiden?

Nikkor 85/1,4 är härlig inget snack om det!

Lite snabbare o bättre än gamla kameran på allt.
Bättre Zoom på displayen, batteritiden ca dubbel gamla kameran. Men det gäller att skaffa ett snabbt kort till kameran, Sandisk Ultra II 2GB är väl det mest optimala i nuläget.

Re: Re: Re: Re: Tilläggsbeställning.

Janne H skrev:
Lite snabbare o bättre än gamla kameran på allt.
Bättre Zoom på displayen, batteritiden ca dubbel gamla kameran. Men det gäller att skaffa ett snabbt kort till kameran, Sandisk Ultra II 2GB är väl det mest optimala i nuläget.
Om man redan nu skulle försöka se framåt i tiden, vilka tänkbara förbättringar skulle man då finna på nästa 1Ds? Behövs t ex bättre upplösning än detta - någon sa att 50 MB tiff-filer är någon slags gräns för när digitalfoto kan accepteras för publikation av bilder (lite grovt uttryckt)?

Re: Re: Re: Re: Re: Tilläggsbeställning.

niklasl skrev:
Om man redan nu skulle försöka se framåt i tiden, vilka tänkbara förbättringar skulle man då finna på nästa 1Ds? Behövs t ex bättre upplösning än detta - någon sa att 50 MB tiff-filer är någon slags gräns för när digitalfoto kan accepteras för publikation av bilder (lite grovt uttryckt)?

Även om bildfilen är knappa 50 MB så är ¨informationsmängden¨i filen bara 16,7 MB resten av info i bildfilen är interpolerad. 2/3 av informationen i bildfilen är en gissning! Visserligen en intelligent sådan.
Jag har gjort några 50x70 utskrifter från både 1DS och ett Imaconbakstycke, samma antal MB...man ser en viss skillnad :) minst sagt.(Imacon bakstycket kan på stilleben köra 4 exp på ett motiv och sedan lägga ihop dem till en ointerpolerad fil, varenda MB är riktig information!!)

/Janne

Är det Imacons 22 MP-bakstycke? Häftigt med denna typ av foto... Synd bara att ni som sysslar med detta inte syns och hörs mera på FS.

Ska jag tolka det som att upplösningen på 1Ds mk II kan förbättras? ;-) Vitbalansen lär iaf kunna bli bättre till nästa modell (känns oviktigt för mig, ställer vid råkonverteringen).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tilläggsbeställning.

Janne H skrev:
Även om bildfilen är knappa 50 MB så är ¨informationsmängden¨i filen bara 16,7 MB resten av info i bildfilen är interpolerad. 2/3 av informationen i bildfilen är en gissning! Visserligen en intelligent sådan.
Jag har gjort några 50x70 utskrifter från både 1DS och ett Imaconbakstycke, samma antal MB...man ser en viss skillnad :) minst sagt.(Imacon bakstycket kan på stilleben köra 4 exp på ett motiv och sedan lägga ihop dem till en ointerpolerad fil, varenda MB är riktig information!!)

/Janne

Eh, det där har du nog fått om bakfoten, megabyte och megapixel är inte samma sak. Intepolerad, nej inte alls. Varenda pixel är äkta och detaljåtergivande. Däremot gissar alla digitala system på färgen, men det är en helt annan femma.

Sen e det ytterligare en annan femma att köra multiexponeringar per grundfärg, och det kan du faktiskt göra med 1Ds osså, även om det kräver en del.

Sen skulle jag bara ödmjuk säga att jag är inte alls så imponerad av bakstycken. otympiga, oflexibla och med betydligt mindre upplevd kvalitetsnivå än förväntat. I nästan alla "normala" situationer är den inte märkbar i det vanligaste proffesionella sammanhanget, dvs tryck! Sen tycker jag faktiskt att Imacon är lite knepiga, Sinars värsting däremot imponerar, kyld och kristllklar, går osså att köra fyrskott med..

MVH

UGE

Inom något år kommer Canon att komma med en nya arkitektur till sina kamerahus, alltså en helt ny generation. Den nuvarande hade premiär i Eos 3 1998. Samma batteri går att använda i Eos 3 och 1D mark II...

Sedan 1998 har mycket hänt på batterifronten. Nikon D2-modellerna har modernare och lättare batteri. Så framtida Eos 1:eek:r kommer säkert bli mindre och effektivare tack vare bättre batterier.

En ambition hos Canon är också att autofokuspunkter ska finnas över hela sökarbilden.

Exponeringsmätning är också från 98 även om programvaran som utnyttjar mätaren har finputsats. Så bättre exponering lär komma.

Upplösningen är nu så bra att objektiven är ett hinder för bildkvaliteten. Här måste det hända saker. Givetvis kan ännu högre upplösning vara trevligt, men inte med dagens objektiv.

Inbyggd wlan och bluetooth kan säkert också komma.

uge skrev:
Eh, det där har du nog fått om bakfoten, megabyte och megapixel är inte samma sak.
Fast nästan. Janne missade faktorn 1,5 (12 jmf 8 bitar/pixel), dvs. 16,6 MP * 1,5 / 1,024 / 1,024 = 23,7 MB.

Intepolerad, nej inte alls. Varenda pixel är äkta och detaljåtergivande.
Jo, visst finns alla pixlar i kameran. Men om man tänker sig att färgfiltret som sitter framför varje pixel perfekt väljer ut en del av ljusets spektrum så försvinner väl skiftningar som ligger utanför detta.

Däremot gissar alla digitala system på färgen, men det är en helt annan femma.
Även de som tar en exponering per färg?

Sen e det ytterligare en annan femma att köra multiexponeringar per grundfärg, och det kan du faktiskt göra med 1Ds osså, även om det kräver en del.
Hur skulle det gå till? Färgfiltret som gör det möjligt att ta en färgbild med bara en exponering går ju inte att ta bort.

Tja..

.. det går ju såklart att sätta färgfilter utanför huset osså, på linsen. sen blir det ett himla jämkande för att kompensera mot det befintliga filtret, lite som hederliga tidens jämsebysepareing inom repro. Så där rätt ut i mörkret tror jag nio skott med tre olika filter i olika kombinationer skulle fixa det.
Men jag har haft fel för, sent nu dessutom...
nej förresten 8 skott tre filter, 3exp3-1 ger binärt 0 till 8, alltså en försvinner analogt!?

Kul tanke. Fast jag har lite svårt förstå hur ett filter på objektivet kan göra att filtret framför pixeln plötsligt släpper igenom det spektrum det normalt filtrerar bort ;-)

Skulle väl kräva att filtret på objektivet ändrade ljusets frekvens?

Smidigt ??

uge skrev:
.. det går ju såklart att sätta färgfilter utanför huset osså, på linsen. sen blir det ett himla jämkande för att kompensera mot det befintliga filtret, lite som hederliga tidens jämsebysepareing inom repro. Så där rätt ut i mörkret tror jag nio skott med tre olika filter i olika kombinationer skulle fixa det.
Men jag har haft fel för, sent nu dessutom...
nej förresten 8 skott tre filter, 3exp3-1 ger binärt 0 till 8, alltså en försvinner analogt!?

Och du tycker bakstycken är otympliga, oflexibla ...;-)

kaw skrev:

Däremot gissar alla digitala system på färgen, men det är en helt annan femma.

Även de som tar en exponering per färg?

Nej, en kamera med Foveon-sensor (t.ex. Sigmas digitala ESR-kameror) har en tre ljuskänsliga celler per bildpunkt, en för varje färg, och behöver inte "gissa".

Alla kameror med bayer-array "gissar" vilken färg en bildpunkt ska ha, eftersom den bara har en ljuskänslig cell per bildpunkt. Att säga att den gissar är dock lite förenklat eftersom den inte gissar godtyckligt utan interpolerar fram färginformationen för varje bildpunkt på grundval av vilka färger omgivande celler har registrerat.

PD

Jag fick 1Ds MarkII:an för några dagar sedan och har bara skjutit några provskott. Jag behöver inte invänta några tester för att inse att det här är en sagolikt bra kamera, som äntligen räcker till. Upptäckte i förra veckan när jag var på tryckeriet för att kolla vad mina bilder med den snabba men mindre pixedlrika 1D Mark II räckte till i den bok jag arbetar med, och att den inte räckte riktigt till för helsidor på 31 cm i höjd (nu trycker just det tryckeriet med något kring 200 linjers raster och vill därför ha 320 pixlar eller helst 350 per t), möjligen kunde jag dra upp actionbilder till helsidor kändes det som, toleransen känns större i actionbilder med fåglar än i porträttbilder.
Mitt problem är inte om kameran räcker till, utan om jag hinner få in slantarna till dess att fakturan förfaller om något mindre än 30 dagar.
Med den nya 1DsMarkII-modellen är det nog det största problemet (förlåt: uppgiften) att lösa för oss fotografer.

Re: Kör bara med fasta gluggar!!

Janne H skrev:
Redan på ¨gamla¨ kameran så tyckte jag det var lite taskigt så jag har inga korta zoomar kvar.
Kör numera med 20/2,8 och 24 TSE som kortaste gluggar, men en 35/1,4 är på ingång :) (28/1,8 håller inte riktigt)

Då jag jobbar med vidvinklar så har jag nästan alltid kameran på stativ och då är det lätt att ta två bilder med TSE gluggen och slå ihop dem i CS.
Motsvarar ca 14-17 mm och det räcker för min del.

/janne
Varför valde du TS-E 24? Var det för förställningsmöjligheterna? Eller är den bättre än övriga fasta 24? 3,3 på Photodo mot 3,9 för 24/2.8, men det är kanske inte det väsentliga i sammanhanget? Upplys en amatör! ;-)

Re: Re: Kör bara med fasta gluggar!!

niklasl skrev:
Varför valde du TS-E 24? Var det för förställningsmöjligheterna? Eller är den bättre än övriga fasta 24? 3,3 på Photodo mot 3,9 för 24/2.8, men det är kanske inte det väsentliga i sammanhanget? Upplys en amatör! ;-)

Enbart förställningsmöjligheterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto