Annons

Testa flaskhals hos datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

john.persson

Aktiv medlem
Hej!

Finns det någon sida/program där man kan knappla in datorkomponenter för att se om någon flaskhals är uppenbar? Syftet gäller inköp av datordelar för ihopplock...

Hej!

Finns det någon sida/program där man kan knappla in datorkomponenter för att se om någon flaskhals är uppenbar? Syftet gäller inköp av datordelar för ihopplock...

Har man ingen koll på prylarna så är bästa rådet att köp en färdig dator.

Vill man slippa problem så skaffa dig en Mac.

öh?

Har man ingen koll på prylarna så är bästa rådet att köp en färdig dator.

Vill man slippa problem så skaffa dig en Mac.

Vad var det där för svar? Det svarar inte på frågan! Jag har en ganska god uppfattning om vilka datorkomponenter jag ska skaffa, men skulle vilja testa lite olika uppsättningar för att se hur de påverkar varandra. Kanske uttryckte mig lite otydligt...

Jag känner inte till någon sådan sida eller program. Men de uppenbara flaskhalsarna vid bildredigering brukar vara minne, cpu och lagring.
Grafikkort är trevligt om det har OpenGL eftersom CS4 har stöd för accelerering så man kan zooma och vrida mycke snabbare.

Minne är billigt så köp massor och så snabbt som moderkortet klarar eftersom man säkert ändå inte kommer byta ut det.

CPU kanske man vill ha en med många kärnor.

Någon raidad disk för att få upp hastigheten lite när man ska läsa stora filer osv.

Sen kan man möjlightvis välja en extra liten disk att lagra swap och temparea på för att den ska kunna läsa lite separat.

Så om du har lite koll. Plocka ihop lite delar och kanske kolla lite recensioner så blir det nog bra.

Om du är riktigt seriös/brydd kan du testa att registrera dig på www.sweclockers.com och starta en tråd i forumet för köpråd/stationära datorer. Där kan du få mycket hjälp (och precis som här, en hel del inte fullt så goda råd). Var bara noga med att specifiera vad du skall använda datorn till och din budget, skicka gärna med ett inköpsförslag och ställ frågan om något kan förbättras.

Annars tycker jag många råd här redan har varit bra och du borde klara dig långt på dem, grundregeln är iaf att du kan inte ha för mycket minne!

Glöm därför ett 32bitars system, ska du köra Vista så kör 64-bitars, se också då till att kunna uppgradera till Win7 senare som faktiskt verkar dra mycket större nytta av hårdvaran.

Personligen så bytte jag till mac för ett par år sedan och skulle inte drömma om att köra något annat privat, dock kan det vara värt att inte smaska i allt minne direkt när man beställer sin mac utan köpa den från tredje part för att spara några kronor.

Vill du sen maxa prestandan så får du läsa vidare på sweclockers om olika raidningar, minneskonfigurationer och annat.

Lycka till!

kan hålla med ovanstående talar och deras rekomendationer om att prioritera minne, cpu o gkort, men glöm inte att köpa ett vettigt moderkort som har bra hastighet på komponenterna! Har du ett skit-moderkort så hanterar det ju inte trafiken lika bra, då har du din flaskhals där!.

ANNONS
Götaplatsens Foto