Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Testa skärpan på min 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej
Är en ny ägare av en 5D och känner att skärpan känns inte riktigt rätt på om bilder jag tar... Har förökt testa på lite olika sätt, men inte kommit fram till något bra. Eller tycker jag kan påvisa det, mer en känsla.
Är absolut inte något stort skärpe problem, men är det fel så är det.

Hur testar jag att skärpan ligger rätt?
Sätter på min 50mm kör största bländare och fotar på vad ? hur ?

MVH
Stefan

Det finns en hel del trådar här i forumet som handlar om back/fronfocus samt hur man testar. Ett enkelt test är att ta kort på en linjal eller tumstock liggandes på ett bord. Lägg en penna eller nål där du fokuserar så blir det tydligt när du tittar på bilderna sen i datorn.

Senast ändrad:
Tänk på att du med en fast 50:a med stor bländare har extremt kort skärpedjup - det är inte lätt för autofokusen att hitta just den punkten du vill ha skarp

Jag rekommenderar att du införskaffar mattskivan Ee-s om du har ljusstarka objektiv - med den ser man om skärpan ligger rätt, och det gör man inte med originalskivan.

Jag tänkte att det skulle bli mer precis med en glugg med stor bländare, då man lättare borde se om resultat.
Har efter lite tester med linjal och med min 50mm på största bländare konstaterat att jag inte har problem.. ligger kanske lite framför med någon mm på nära håll, men kan lika gärna vara jag som fokuserat där..
Ska göra lite fler tester, men tror inte jag har problem.

Varit ut och plåtat hela dagen, och dom bilderna jag fick idag känns helt perfekt, med alla gluggar.

Kan bara säga att jag är helt otroligt nöjd med min 5D och den ger mig resultat över förväntan.

Otroligt vad mycket man kan ändra på hur kameran ska bete sig..

Linjaltestet brukar inte ljuga

hade du haft problem hade du garanterat sett vid linjaltestet. Det brukar inte vara några problem att få skärpan att låsa på rätt ställe förutsatt att man bara använder mittsensorn (se manual) och använder ett stativ så att fokusering blir precis.

Stisse skrev:
Jag tänkte att det skulle bli mer precis med en glugg med stor bländare, då man lättare borde se om resultat.
Har efter lite tester med linjal och med min 50mm på största bländare konstaterat att jag inte har problem.. ligger kanske lite framför med någon mm på nära håll, men kan lika gärna vara jag som fokuserat där..
Ska göra lite fler tester, men tror inte jag har problem.

He he.. har du möjligen tittat på skärmen (72 PPI), ...nära? i 100%??
...då är det som att titta på en stor affisch 150 x 100 cm från 30 cm avstånd... Vem som helst kan bli "oskarp nojig" av det (en som vet..)

Sedan är 50mm inte så jätteskarp på full öppning. Om det är kamerans prestanda du vill se skall du blända ner till "sweet spot" vilken oftast är ca två-tre steg dvs typ 5.6.

Tibor skrev:
He he.. har du möjligen tittat på skärmen (72 PPI), ...nära? i 100%??
...då är det som att titta på en stor affisch 150 x 100 cm från 30 cm avstånd... Vem som helst kan bli "oskarp nojig" av det (en som vet..)

Sedan är 50mm inte så jätteskarp på full öppning. Om det är kamerans prestanda du vill se skall du blända ner till "sweet spot" vilken oftast är ca två-tre steg dvs typ 5.6.

Thanks,, ska genast testa med mindre bländare, men jag instämmer med det du skriver, är svårt att titta så nära och avgröra.
Kan inte hitta några större problem med vanliga bilder jag tar, så det är nog som du säger, man letar felen, och gör på fel sätt.

Mvh
Stefan

Jag vet.. höll själv på med att leta oskärpa på skärmen tills jag insåg vilka gigantiska format jag hade 30 cm framför näsan...

Tror att hälften av alla "felfokus trådar" i botten grunder sig på att "ingenting är skarpt i 100%" på en skärm framför näsan...

Sedan är det också ganska svårt att kolla upp skärpan utan ett "bauta stativ". Det räcker ju att flytta kameran lite efter att AF har låst, så ligger inte skärpan längre där man låste den.
Jag har börjat med kontinuerlig AF när jag kollar AF på objektiv/kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto