Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

testa studioblixtens effekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Om man ska köpa begagnat och vill testa att blixtarna håller det antal Ws (wattsekunder) som säljaren/tillverkaren säger, hur gör man då?

Jag testade nyss ett par blixtar som är på 600 Ws och de gav f32,2 vid drygt en meter (kanske 1,2) och med en standardreflektor.

Verkar det vettigt för 600 Ws-blixtar?

verkar rimligt

(jag utgår från att du mäter på iso100)

Om man skulle räkna ut ledtalet efter dina uppgifter så skulle det bli sådär en 38

kaffebrus 300ws blixtar säger sig vara ledtal 58
(det är säker tillverkaren som säger så, inget ont om kaffebrus)

men

jag mätte nyss mina 100ws (kaffebrus) blixtar
drygt f11 på 1,2 meter
räknar man på det har du 3 bländarsteg upp
och då skulle dina blixtar vara 800ws

Jag skulle bedömma det som helt rimligt att de är på 600ws

mina 100ws blixtar ska ha ledtalet 28
men när jag mäter kommer jag aldrig upp till det värdet. Det ska väl i så fall vara en vacker sommardag med medvind och kritvita väggar/golv/tak

Tack Jaan!

Det var bra info.

Jag kollade på elinchroms hemsida (plus en del andra tillverkare) och de påstår att deras 400FX ger f 64 vid iso 100, 1 meter och 48° reflektor. Nu hade jag på en med vidvinklig reflektor (ca 70°) och det ger ju mindre ljus på en liten yta.

Det kan ju vara elinchrom som överdriver lite. Det är inte ovanligt...

ANNONS