Annons

textremsa

Produkter
(logga in för att koppla)

perhel

Aktiv medlem
Saken är den att jag hjälper min gamle far med att bränna in inscannade dia för att kunna ses som bildspel på dvd. Nu vill han ha text med på de flesta bilderna när han sparar dom i P.S. Dessvärre blir det ofta svårt att se p.g.a bakgrundsfärgen i bilden. Har testat att göra en svart textremsa i nederkant på bilden för att sedan skriva med vitt. Detta syns tydligt, men eftersom han inte är någon hejare på P.S tycker han detta är väldigt omständigt. Nu undrar jag om det är någon som känner till ett textsnitt eller program
som fixar det här med automatik ?
Tack på förhand / Per :)

perhel skrev:
Saken är den att jag hjälper min gamle far med att bränna in inscannade dia för att kunna ses som bildspel på dvd. Nu vill han ha text med på de flesta bilderna när han sparar dom i P.S. Dessvärre blir det ofta svårt att se p.g.a bakgrundsfärgen i bilden. Har testat att göra en svart textremsa i nederkant på bilden för att sedan skriva med vitt. Detta syns tydligt, men eftersom han inte är någon hejare på P.S tycker han detta är väldigt omständigt. Nu undrar jag om det är någon som känner till ett textsnitt eller program
som fixar det här med automatik ?
Tack på förhand / Per :)

Titta på hur man gör macron i PS, dom kallas visst "Actions". Dvs du gör operationen en gång och sen kan du med en knapptryckning upprepa det när som helst på vilken bild som helst.

Tips: Skriv inte på bilden utan lägg till lite under bilden istället så slipper du förstöra bildinnehållet.

Sen går du in och ändrar textinnehållet manuellt för bilden.

Kan man verkligen göra den här operationen som ett macro ?
Har testat hit och dit men lyckas inte få kläm på det !
Något proffs i P.S som kan ???

perhel skrev:
Kan man verkligen göra den här operationen som ett macro ?
Har testat hit och dit men lyckas inte få kläm på det !
Något proffs i P.S som kan ???

Det går, kolla i hjälpen. Titta under "Actions" eller "Automate" om du har engelsk PS.

Men om du inte gillar manualer, klicka på Create New (ikonen närmast papperskorgen) nere i Actionsverktygslådan.

har provat den varianten..men får det ej att funka. Någon som kan guida mig steg för steg ?

ANNONS
Götaplatsens Foto