Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timelapse

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Haj!

Tänkte höra med er som kan angående timelapse, hade en gång en kontroll till min 600D med timelapse funktion, men hann sälja kameran innan jag ens fick testa det.

Tänkte köpa mig en lika dan sån kontroll och testa. Men tänkte höra med er vad/hur man ska göra för att få så bra bild men ändå så LÅNG som möjligt (video dvs).

Hur gör ni? :)

Du ska inte behöva en extra kontroll för det. Nu kan jag inte canon så bra men timelapse finner du nog i dina menyer ändå.
Förövrigt hålla sig på en ganska liten bländare och kanske nd-filter därtill om du vill ha långa slutartider. Skjut helt manuellt är mitt tips och med det menar jag även manuell vitbalans.

Det är en av ytterst få gånger jag skjuter till jpeg eftersom det blir så mycket bilder, då ska kameran vara korrekt inställd.

Sent from my MK16i

Du ska inte behöva en extra kontroll för det. Nu kan jag inte canon så bra men timelapse finner du nog i dina menyer ändå.
Förövrigt hålla sig på en ganska liten bländare och kanske nd-filter därtill om du vill ha långa slutartider. Skjut helt manuellt är mitt tips och med det menar jag även manuell vitbalans.

Det är en av ytterst få gånger jag skjuter till jpeg eftersom det blir så mycket bilder, då ska kameran vara korrekt inställd.

Sent from my MK16i

Vet inte om du läste allt nu, har alltså inte kvar min kamera. Som jag skrev så sålde jag den.

Och man behöver väl en kontroll? Ska man stå där annars och ta alla de 700 korten själv? ^^

http://vimeo.com/70941277

En av som senaste jag gjort, jag använder dock bara kamerans timelapsefunktion. Jag tar en bild manuellt och är jag nöjd stänger jag av AF:n och kör...liite svårt när ljuset ändras över tiden dock :)

Nikon har timelapse funktion inbyggd. Canon har inte det. Det räcker med en enkel trådutlösare med bulbfunktion för att lösa dina problem. Kostar typ 99 kr.

/stefan

Vet inte om du läste allt nu, har alltså inte kvar min kamera. Som jag skrev så sålde jag den.

Och man behöver väl en kontroll? Ska man stå där annars och ta alla de 700 korten själv? ^^

Ah sorry missade det, läste bara att det var "kontrollen" som var såld :)
Nej en kontroll behövs normalt inte, du ställer in kameran på tidsintervall generellt, och låter den gå.
Ska jag ta tidsintervall så ställer jag kameran till jpeg och helt manuellt (tid/bländare/iso/vitbalans)

Nikon har timelapse funktion inbyggd. Canon har inte det. Det räcker med en enkel trådutlösare med bulbfunktion för att lösa dina problem. Kostar typ 99 kr.

/stefan

Canon skickar i alla fall med ett Windowsprogram som via USB kan få en Canonkamera att ta Timelapsefilmer. Har tagit många timelapsefilmer med en Canon 20D. Nikon har det bara på nyare kameror.

/Karl

Ah sorry missade det, läste bara att det var "kontrollen" som var såld :)
Nej en kontroll behövs normalt inte, du ställer in kameran på tidsintervall generellt, och låter den gå.
Ska jag ta tidsintervall så ställer jag kameran till jpeg och helt manuellt (tid/bländare/iso/vitbalans)

Skall man ta en film som sträcker sig över en längre tid är oftast manuellt inte att föredra, då gör automatiken oftast ett bättre jobb.

/Karl

700 bilder blir inte en speciellt lång film. Det blir 28sek i 25fps eller 23sek i 30fps. Lägre fps än 25 rekommenderar jag inte.

Det brukar lätt bli 2000-3000 bilder i en timelapse.

Timelapse filmer presenterar man ofta i FullHD, dvs en ganska låg upplösning. Ska du göra filmen dagtid så klarar faktiskt dagens mobilkameror saken bra och Timelapse programvaror finns till alla system. Jag använder fortfarande min SonyEricsson C905 flitigt till timelapse med en app, den används numera bara till Timelapse och har inte ens ett SIM-kort i sig.

/Karl

/stefan

Oj, visste jag inte. Har alla de eller vissa? Hur är det med D7100? Och vad exakt behöver jag göra med en sån trådutlösare? :)

Alla Nikons systemkameror vad jag vet har det. Kanske inte de riktigt gamla dock.

Annar väljer man programläge i kameran. Exempelvis så om man kör timelapse där ljuset är relativ konstant (ex enbart på dagen eller enbart på natten) så kan man ju sätta kameran på M-läget.
N'r man valt parametrerna så låser man trådutlösaren och så kommer kameran fotografera med dom inställningarna till du stänger den.
Kör du skymning eller, natt eller där det skiftar ex växlande molninghet så låt kameran välja exonering åt dig antingen via Av eller Tvläget eller M-läget fast med AutoISO.

/stefan

Canon skickar i alla fall med ett Windowsprogram som via USB kan få en Canonkamera att ta Timelapsefilmer. Har tagit många timelapsefilmer med en Canon 20D. Nikon har det bara på nyare kameror.
Kul att behöva släpa runt en dator (som dessutom kör windows) för att göra en timelapse... not. Min gamla Nikon D200 från 2006 hade timelapse iaf, minns inte hur de var på ännu äldre, men kanppast intressant i frågan.

700 bilder blir inte en speciellt lång film. Det blir 28sek i 25fps eller 23sek i 30fps. Lägre fps än 25 rekommenderar jag inte.

Det brukar lätt bli 2000-3000 bilder i en timelapse.
Frågan gällde väl timelapse generellt, inte nödvändigtvis all-in-one-take, annars kan jag tänka mig att 700 bilder bara var taget ur luften som "en mängd bilder"? Inte många (kompletta) timelapses jag tycker är så intressanta som är i en enda tagning iaf.

Skall man ta en film som sträcker sig över en längre tid är oftast manuellt inte att föredra, då gör automatiken oftast ett bättre jobb.
Kanske det, men alla gör inte timelapse på samma plats i så många timmar för den sakens skull, det kan likaväl vara 1sekunds exponering var 5'e sekund för att sedan flytta kameran efter 20 minuter kanske, eller vad man känner för och då föredrar jag att bortse från automatik iaf.
Menar bara att timelapse inte nödvändigtvis betyder att plåta stjärnorna från solnedgång till soluppgång...

Alla Nikons systemkameror vad jag vet har det. Kanske inte de riktigt gamla dock.

Annar väljer man programläge i kameran. Exempelvis så om man kör timelapse där ljuset är relativ konstant (ex enbart på dagen eller enbart på natten) så kan man ju sätta kameran på M-läget.
N'r man valt parametrerna så låser man trådutlösaren och så kommer kameran fotografera med dom inställningarna till du stänger den.
Kör du skymning eller, natt eller där det skiftar ex växlande molninghet så låt kameran välja exonering åt dig antingen via Av eller Tvläget eller M-läget fast med AutoISO.

/stefan

Har alltid velat ta timelapse bilder under natten, se alla stjärnor och moln och sånt, helst över havet kanske. Det lockar mest.

Den absolut enklaste timelapsekameran jag har är en videokamera...
Bara att välja hur ofta det skall tas bilder och sen får man ut en färdig film i full hd.

Sen blir det ju naturligtvis inte lika bra bilder som om man kör med en 5D3 eller D800 men som sagt, det är sällan man kör film i högre upplösning än 1920x1080.

När det gäller timelapse vid lite svårare ljusförhållanden är en videokamera inte så bra att använda.

/stefan

Den absolut enklaste timelapsekameran jag har är en videokamera...
Bara att välja hur ofta det skall tas bilder och sen får man ut en färdig film i full hd.

Sen blir det ju naturligtvis inte lika bra bilder som om man kör med en 5D3 eller D800 men som sagt, det är sällan man kör film i högre upplösning än 1920x1080.

Precis, därför jag personligen tycker att det är bättre att köra med en spegellös kamera som levererar grymma bilder i den upplösningen. Samt med fördel slipper slita ut sin slutare på sin dyra dslr.

ANNONS
Götaplatsens Foto