Annons

Tips om EXIF-info-program

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej,

Har sett att flertalet av er lätt får fram en massa information om div. bilder som ni tagit/hittat. Hur får ni fram det? Finns det något smidigt litet program eller är det PS som används?

Eftersom att jag har ett framkallningsabonnemang (för digitalfoto) så tänkte jag framkalla bilder som jag är nöjd med, sätta in dem i ett album och skriva info om bilderna såsom kamerainställningar, slutare etc. Bl.a för att kunna se min utveckling som amatörhobbyfotograf...

/Karin

Allra enklast kan du se en del info genom att helt enkelt i Windows utforskare högerklicka på en bild, välja Egenskaper och sedan Sammanfattning och sedan Avancerat.

Eller så hämtar du ett litet tilläggsprogram till Windows som heter EXIF Info ToolTip. Med det installerat räcker det om du bara låter muspekaren vila över en bildfil så får du upp en liten inforuta med lite EXIF-info.

Sen finns det förstås en uppsjö andra program som visar dig informationen. Gå till www.download.com och sök på EXIF så hittar du mer än du behöver.

Och slutligen har ju bildredigeringsprogram som t.ex. Photoshop inbyggda funktioner för att visa EXIF och annan meta-data.

Det finns ett annat program som heter ViewExif, som efter installation finns tillgängligt direkt om man högerklickar (sorry Mac:are) på en bild. Mycket smidigt, kan rekommenderas.
Senaste versionen fungerar även i FireFox.

Finns att ladda ner från:
http://ak.no-ip.com/EXIF/index_en.htm

hils/Mats

Total Commander

För alla er som använder Total Commander / Windows Commander så har det kommit ny version (Totcmd 6.5) som bla kan integrera EXIF information och sortera efter det man önskar

Tanka hem Total Commander 6.5 på http://www.ghisler.com

Ja... schysch nu... ;)

Iallafall, av någon anledning fick jag inte ViewExif att fungera. Är nog för trött. Installerade programmet, men det dyker inte upp när jag högerklickar. Behöver jag starta om datorn? Orkade inte göra det... kanske var klantigt... ;)

PS Jag kör XP.

Nej, men möjligen att du behöver starta om Internet Explorer.
Du ska få upp en konfigurationsruta med en parameterlista på vad du vill för slags EXIF-info, välj vad du vill ha och inte ha och stäng sedan denna. Detta bheöver du bara göra försa gången. Därefter ska det dyka upp ViewEXIF i menyn (ganska långt ned) om du högerklickar på en bild.
Jag kör också XP.

sov gott!

h/mats

ANNONS
Götaplatsens Foto