Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips på bra enbenare?
- Trådstartare Speedy
- Start datum
Stadan
Aktiv medlem
Gitzo enbensstativ tycker jag är kanonbra, liksom Gitzos andra stativ.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Speedy skrev:
Jag har upptäckt att det är skitjobbigt att använda tele handhållet å behöver ett bra tips på ett enbensstativ. Gärna Gitzo för det har jag bra priser på.
/Tobbe
Bra fråga,, funderar på det själv!!
Jag har funnit Manfrottos 681B,,,, Ser stabilt och fint ut.
Gitzo tycker jag fort blir för dyrt för en enbenare,, Gitzo som trebenare ja tack
Men du hade ju bra pris!
http://www.gitzo.com/
Mvh Niclas.
Ps, Finns också andra trådar där du hämta tips,,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Speedy skrev:
Manfrottostativet såg fint ut. Men undrar om höjden räcker? 161cm är i kortaste laget om man är 187..![]()
Ingen som har erfarenhet från Gitzos enbenare? Vore ju skitsmutt att beställa genom jobbet.
OHHH Fint att du nämnde det, jag är 189cm
Hmm får tänka på det lite då,,,
Mvh Niclas.
Jacob vP
Aktiv medlem
Hej igen,
Även om man inte är extremt lång i rocken kan det vara bra att ha ett enbenstativ som är lite längre.
Antar att många låter pinnen sticka rakt ner från kameran i backen. Men om man tycker som jag, och låter stativet sticka ut snett framåt, så är det bra om man har lite längd på det.
/Jacob vP
Även om man inte är extremt lång i rocken kan det vara bra att ha ett enbenstativ som är lite längre.
Antar att många låter pinnen sticka rakt ner från kameran i backen. Men om man tycker som jag, och låter stativet sticka ut snett framåt, så är det bra om man har lite längd på det.
/Jacob vP
froderberg
Aktiv medlem
Jag har ett välnött Gitzo enben som jag haft sedan 1990. Funkar perfekt.
Ännu populärare bland proffs än Gitzo är Monopod som har en liten ledad fot. Kolla på TV-nyheterna så ser du att de andra TV-fotograferna kör med sådana. Men de är dyra...
Jag är helt övertygad om att Manfrotto håller rent kvalitetsmässigt.
Ännu populärare bland proffs än Gitzo är Monopod som har en liten ledad fot. Kolla på TV-nyheterna så ser du att de andra TV-fotograferna kör med sådana. Men de är dyra...
Jag är helt övertygad om att Manfrotto håller rent kvalitetsmässigt.
Marzocchi
Aktiv medlem
Jag klämde lite på ett Manfrotto enbens idag på Expert (tyvärr noterade jag aldrig modellnumret)
Det jag blev förvånad över var att det glappade väldigt mycket om benen innan man spände spännet. Alltså när man har lossat spännet och ska dra ut benet så glappade det mycket. Ingen fara, eftersom glappet försvinner när man har spänt spännena, men jag trodde inte det skulle kännas så på ett Manfrotto-stativ.
Eller var det kanske det exemplaret som var sönderpillat?
Det jag blev förvånad över var att det glappade väldigt mycket om benen innan man spände spännet. Alltså när man har lossat spännet och ska dra ut benet så glappade det mycket. Ingen fara, eftersom glappet försvinner när man har spänt spännena, men jag trodde inte det skulle kännas så på ett Manfrotto-stativ.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Marzocchi skrev:
Jag klämde lite på ett Manfrotto enbens idag på Expert (tyvärr noterade jag aldrig modellnumret)
Jag har inte förstått varför dem använder klämmorna,, visst är dem "snabba" men jag skulle föredra manfrottos "ving"-modell,, den smiiiiter mer åt så att säga,,
Sedan bör ju inte heller gå för tätt heller,, jag är glad för det lilla rum jag har i mina ben (055c),,, det klarar lite grus/smuts helt fint.
mvh Niclas.
froderberg
Aktiv medlem
Marzocchi skrev:
Låter normalt.
FredrikB
Aktiv medlem
Marzocchi skrev:
161cm-stativ till oss som är uppåt 190 anser jag passar utmärkt. Gräv fram ett måttband och kolla.
Tänk också på att sökaren kommer upp ytterligare några cm.
Jag har ett 681B. Funkar perfekt till mina 190 cm!
janne ö
Aktiv medlem
Jag har ett kromat stativ. Köpt i en färghandel. Ca: 250 Kr. Det är ett förlängningskaft till målarroller.Kraftigt och kan bli 250 cm utdraget. Bra även till bilder från höjdlägen som kan vara svårt att komma åt annars. Det enda jag var tvungen att göra var att såga bort lite plast och dra fast en skruv, Fungerar perfekt och slåt ut alla andra stativ.