Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra enbenare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att det är skitjobbigt att använda tele handhållet å behöver ett bra tips på ett enbensstativ. Gärna Gitzo för det har jag bra priser på.

/Tobbe

Speedy skrev:
Jag har upptäckt att det är skitjobbigt att använda tele handhållet å behöver ett bra tips på ett enbensstativ. Gärna Gitzo för det har jag bra priser på.

/Tobbe

Bra fråga,, funderar på det själv!!

Jag har funnit Manfrottos 681B,,,, Ser stabilt och fint ut.

Gitzo tycker jag fort blir för dyrt för en enbenare,, Gitzo som trebenare ja tack:)
Men du hade ju bra pris!
http://www.gitzo.com/

Mvh Niclas.

Ps, Finns också andra trådar där du hämta tips,,

Manfrottostativet såg fint ut. Men undrar om höjden räcker? 161cm är i kortaste laget om man är 187.. :)

Ingen som har erfarenhet från Gitzos enbenare? Vore ju skitsmutt att beställa genom jobbet.

Speedy skrev:
Manfrottostativet såg fint ut. Men undrar om höjden räcker? 161cm är i kortaste laget om man är 187.. :)

Ingen som har erfarenhet från Gitzos enbenare? Vore ju skitsmutt att beställa genom jobbet.

OHHH Fint att du nämnde det, jag är 189cm:)!

Hmm får tänka på det lite då,,,

Mvh Niclas.

161cm-stativ till oss som är uppåt 190 anser jag passar utmärkt. Gräv fram ett måttband och kolla.

Tänk också på att sökaren kommer upp ytterligare några cm.

Hej.
Jag har ett Manfrotto 449 Carbon One. Tycker det är toppenbra.
Ca 180 cm i helt utfällt läge räcker till även för oss som är lite längre.
Väger jättelite. Snabbt och lätt att fälla ut och ihop. Hyffsat bra pris om man jämför med gitzos motsvarighet.

/Jacob vP

Hej igen,

Även om man inte är extremt lång i rocken kan det vara bra att ha ett enbenstativ som är lite längre.
Antar att många låter pinnen sticka rakt ner från kameran i backen. Men om man tycker som jag, och låter stativet sticka ut snett framåt, så är det bra om man har lite längd på det.

/Jacob vP

Jag har ett välnött Gitzo enben som jag haft sedan 1990. Funkar perfekt.

Ännu populärare bland proffs än Gitzo är Monopod som har en liten ledad fot. Kolla på TV-nyheterna så ser du att de andra TV-fotograferna kör med sådana. Men de är dyra...

Jag är helt övertygad om att Manfrotto håller rent kvalitetsmässigt.

Giottos MM-9170 51-176cm (+ de cm som tillkomer till sökaren) Bra enbenare med avtagbar gummifot,tjockt varmt handgrepp och dessutom med en skåra i varje sektion så rördelarna inte snurrar runt.

Jag klämde lite på ett Manfrotto enbens idag på Expert (tyvärr noterade jag aldrig modellnumret)

Det jag blev förvånad över var att det glappade väldigt mycket om benen innan man spände spännet. Alltså när man har lossat spännet och ska dra ut benet så glappade det mycket. Ingen fara, eftersom glappet försvinner när man har spänt spännena, men jag trodde inte det skulle kännas så på ett Manfrotto-stativ.

Eller var det kanske det exemplaret som var sönderpillat?

Marzocchi skrev:
Jag klämde lite på ett Manfrotto enbens idag på Expert (tyvärr noterade jag aldrig modellnumret)

Det jag blev förvånad över var att det glappade väldigt mycket om benen innan man spände spännet. Alltså när man har lossat spännet och ska dra ut benet så glappade det mycket. Ingen fara, eftersom glappet försvinner när man har spänt spännena, men jag trodde inte det skulle kännas så på ett Manfrotto-stativ.

Jag har inte förstått varför dem använder klämmorna,, visst är dem "snabba" men jag skulle föredra manfrottos "ving"-modell,, den smiiiiter mer åt så att säga,,

Sedan bör ju inte heller gå för tätt heller,, jag är glad för det lilla rum jag har i mina ben (055c),,, det klarar lite grus/smuts helt fint.

mvh Niclas.

Marzocchi skrev:

Låter normalt.

Marzocchi skrev:
161cm-stativ till oss som är uppåt 190 anser jag passar utmärkt. Gräv fram ett måttband och kolla.

Tänk också på att sökaren kommer upp ytterligare några cm.

Jag har ett 681B. Funkar perfekt till mina 190 cm!

Det vart ett Gitzo G1564. Höjden ska vara 164cm och det var absolut inga problem. Faktum är att det är mer än nog i höjd.

Kan även meddela att benen inte glappar det minsta som de gör på Manfrottos variant.

Tickelitack för alla tips.

/Tobbe

Jag har ett kromat stativ. Köpt i en färghandel. Ca: 250 Kr. Det är ett förlängningskaft till målarroller.Kraftigt och kan bli 250 cm utdraget. Bra även till bilder från höjdlägen som kan vara svårt att komma åt annars. Det enda jag var tvungen att göra var att såga bort lite plast och dra fast en skruv, Fungerar perfekt och slåt ut alla andra stativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto