Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra snapshot kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hej jobbar med ett litet projekt och behöver en bra snapshot kamera, använder mig nu av en Lomo Lc-A helt ok, men gillar inte sökaren helt. Nån som har bra tips ?
Konica T4 är det många som pratar om är det nått och ha?
Mvh Martin!

Liten, kompakt, ingen slr med andra ord, glömde nämna det också att det är viktigt att kunna ställa in rätt iso tal också tex 160, 320 etc och inte bara 100,200,400.

Tja en mätsökar kamera av någon sort låter väl bäst tycker jag. Själv köpte jag en Ricoh 500G i helgen för 100:- och den verkar fungera mycket bar. Den har manuell asa, bländare och slutare men du kan även använda den med bländarautomatik. Annars finns ju tex. Minox 35 och Rollei 35 att tillgå.Finns en del recensioner här på sidan. Lycka till, MVH Erik

MartinAdolfsson skrev:
Sorry menar Konica T-3

Konica T3 är också en systemkamera, kan du möjligtvis mena Contax T3? Äger själv en T2 (föregångaren) som är en utmärkt snapshotkamera som ger en enastående kvalitet, använder bara dia i min & är mycket nöjd.

Larsa.

Sorry åter en gång lyckades få det fel två gånger, du har helt rätt lars, Contax naturligtvis, Har du nån erfarenhet av T-3:an också?
Mvh Martin

Ricoh GR1 eller Gr10 är otroligt kompakta, har en optik som är väl så bra som systemkamerornas 28 mm objektiv, tar 135-film (ingen APS alltså). Finns även i svart för "candid shootin' "....;-). Dessutom mycket bra exponeringsmätare. Jag har ingen själv men sonen i huset har en och den var med på en Svalbardsexpedition med temperaturer ner till -30C - bilder tagna med den finns på hans sida här
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=7191 Dock är någon tagen med Nikon F100, men det står nog under bilden.
Us

Minox 35. Manuell bländare, manuell ISO, manuell fokusering. Mycket skarp optik. Stort skärpedjup gör att det bara är att sikta och trycka. Blixtsnabbt avtryck, dvs ingen fördröjning som AF-kameror har.

MartinAdolfsson skrev:
Sorry åter en gång lyckades få det fel två gånger, du har helt rätt lars, Contax naturligtvis, Har du nån erfarenhet av T-3:an också?
Mvh Martin

Stod & klämde på T3:an på Photokina & kan konstatera att den är mycket mindre & behändigare än T2:an. Däremot så har man bytt ut bländarringen som finns på 2:an mot tryckknappar & dessutom lagt till några till småknappar som gjort 3:an lite plottrigare. Priset ligger på ca 9000-10000 kr för T3, en beg T2 får du för 3500-4500. Läs gärna min recension av T2 här på fotosidan.

Mvh, Larsa.

Såg förresten att det finns en T3:a till salu här på sidan för 6500, förresten så är min T2:a också till salu.

Larsa.

Tack för alla svar, nån som vet hur asa inställningen på minox är?
kan man ställa in den på 160, 320 osv?
Vad ska du ha för din T-2 Lars?

Ett till tips är Olympus trip 35..kanske inte så avancerad som en Contax =) men du kan ställa in isotalet på exakt 160 och 320...du kan också ställa in bländare och fyra avstånd. Jag har en själv och den tar bra bilder. Men när det gäller bländaren är det bäst med automatik som man också kan ställa in. Den är robust och billig. Kan säkert hitta en i fint skick för 500:-...

Kolla länken: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1394863018

Beror det på storleken och du vill ha en SNAPSHOTkamera, skulle jag välja en Minolta AF-C, Rollei 35, Yashica T4 eller en Minox. Dessa är samtliga lätthanterliga med bra optik. Spelar inte storleken roll så varför inte en sjuttiotals mätsökarkamera? Ricoh 500G är redan nämnd, Olympus och Canon gjorde en del mycket bra sådana kameror. Sen finns ju Konica Hexar förstås...

ska de va snapshot kamera så ska de ju va en kamera man kan ta med överallt utan att vara rädd för att tappa den i marken eller så.Därför ska slå ett slag för den snapshotkamera jag hittade i en byrålåda hemma.det e farfars kamera han hade innan han dog. En Ricoh FF-3 från nån gång mellan 1981 - 1984.Den ska ha autofokus i 3 olika lägen läste jag nånstans.låter perfekt tycker jag :D.robust som en stridsvagn.kan återkomma när jag fått tillbaka rullen med bilder.]

ANNONS
Götaplatsens Foto