Annons

Tokina AF AT-X 80-200

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för det klargörnadet Kim och ni andra

Följd fråga, AF-D är alltså optik som stödjer 3dMatrix? (ljusmätnings cpu) eller är det någon annan lurig lösning??

Atx har alltså motor i objektivet? (nikon fattning)

/Adam

Ja, AF-D ger 3D-mätning för blixtexponering.

Jag tvivlar på att AT-X-en har motor i objektivet. Det skulle ju göra att autofokusen inte funkar med väldigt många hus.

snurrigt värre...

Men eftersom dom skrev på photo.net att den enda skillnaden verkade vara glaset mellan At-X och at-x pro.. så .. hmm..

äh, jag köper ett så får vi se vad det är :)

/adam

Jag laddade ner Tokinas katalog. De har två varianter av Nikonobjektiv, AF-D och AF-S. Det nya 80-200/2.8 är inte markerat som AF-S och har alltså inte motor i objektivet. Då tvivlar jag på att det gamla har det heller.

Jag har en Tokina AF 80-200/2,8 ATX SD med en röd ring runt toppen. Jag kan tänka mig att SD är motsvarigheten till Nikons ED-glas. Jag har inte känt på Nikons motsvarighet så jag kan inte jämföra. Men det är en tung och stadig rackare. Byggkvaliteten är topp och ävenså stativfästet. Hela det främre linspaketet snurrar när man fokuserar och autofokusen är ganska långsam. Använder den främst på en F80 men man borde nog ha en F100 eller F5 för att få lite fart på den. Bildkvaliteten är bra, slår nog inte Nikons dock. Mitt objektiv hade fått beläggningar på insidan av glasen i form av många mycket små droppar av något, antagligen något fett som hade förångats någon varm solig sommardag. Men det fixade Kamera-Service för några hundringar.

Jag kan tänka mig att gluggen har några år på nacken så det kanske inte är denna version du ämnar köpa.

modellbilder.se skrev:
har den fokus motor?
Det är ett Tokina AF AT-X 80-200 jag undrar om

Alltså INTE PRO versionen..
Objektivet har en röd ring runt toppen

Tacksam för svar

mvh: Adam
Nix Tokinan har inte fokusmotor.
Alltså inte en motor som sitter i objektivet, den drivs av kamerans fokusmotor

/GF

Är inte sigmas 70-200 ett bättre val då den har HSM vikket motsvara canons usm o nikons afs.
Dom ligger på samma pris oxå ungefär?

ANNONS
Götaplatsens Foto