Annons

Topplistorna

Produkter
(logga in för att koppla)
RobGum skrev:
Jag har använt topplistorna som ett snabbt sätt att hitta bra bilder.
Då har du och andra alltså använt topplistorna som substitut för den riktiga bildsökningen? Är det inte vettigare att påminna clindh & co om att fixa den trasiga bedömningsbaserade sökningen där istället för att klamra er fast i en funktion som inte är avsedd för syftet?
 
jimh skrev:
Då har du och andra alltså använt topplistorna som substitut för den riktiga bildsökningen? Är det inte vettigare att påminna clindh & co om att fixa den trasiga bedömningsbaserade sökningen där istället för att klamra er fast i en funktion som inte är avsedd för syftet?

Hur då hade du tänkt? Topplistorna fyllde den funktionen i form av en mängd andra medlemmars bedömningar (respons). Har svårt att se en annan lösning på det...
 
Hur såg ni på det faktum att ålder premierades före skönhet i topplistan över bilder då? Ok, jag håller absolut med om att Helenas bild var extremt bra. Men inte så bra att det aldrig mer kommer att göras en bättre bild. För att en bild som laddades upp ett år efter listettan skulle gå upp i toppen så krävdes det ju enormt mycket mer kommentarer/betyg per tidsenhet. Jag vill minnas att det egentligen bara var Terje som lyckades komma in i toppskiktet den senaste halvårsperioden.

Listettan fick ju uppmärksamhet genom att vara listetta också vilket gav den ännu mer kommentarer. Vilket i sin tur gjorde det ännu svårare för nya bilder att komma in. Efter tre fyra år skulle det förmodligen ha krävts typ 300 kommentarer för att komma in på topp tio.

Jag tycker också att det skall finnas en bra funktion för att hitta bilder att inspireras av. Men då skall inte antalet kommentarer vara det som styr. Det kan tänkas vara en av många variabler men viktigare tycker jag då att motivområde och svartvit/färg är. Och en sån funktion skulle ju den riktiga bildsökningen lätt kunna bli om prestandaproblemet vid betygssökning löstes.
 
Topplistorna är inte raderade för alltid, de är bara dolda. Jag tyckte att vi kunde köra utan dem ett tag, eftersom vi kört med dem ett tag.

Sen får vi utvärdera om det var rätt eller fel.

Naturligtvis borde vi lagt en nyhet om detta, men vi gjorde det 02:30 inatt och sen somnade jag och glömde bort det.
 
elmfeldt skrev:
men vi gjorde det 02:30 inatt och sen somnade jag och glömde bort det.

En extremt rolig kommentar ;)
Den listan som Jim refererar till var verkligen inte bra. Men den som handlade om de mest kommenterade/högst betygsatta senaste månaden hade ju ett visst värde. Inte kan jag komma på några bilder som särskilt oförtjänt hamnade där. Och tävlingar ... wow... vem leder Allsvenskan?... hur många assists gör Peter Forsberg?...när hoppar Kajsa 2.10?...vem vill bli miljonär?...

Oavsett om vi gillar det eller inte så är tävlingar en del av vår nutid. Och jag tror till och med det finns fototävlingar.

;)
 
urbano skrev:
Oavsett om vi gillar det eller inte så är tävlingar en del av vår nutid. Och jag tror till och med det finns fototävlingar.
Inga problem, dra igång hur många tävlingar som helst. Vem vet, jag kanske till och med blir sugen på att delta. Men då vill jag anmäla mig själv och naturligtvis vill jag att bedömningen sker under kontrollerade former.

Men oavsett hur många tävlingar som sätts upp i betygsättarflitighet och de andra grenarna som inte handlade om bilder kommer jag aldrig att ställa upp i en sån även om självaste Ansel Adams återuppstod för att ställa upp i juryn.
 
joker skrev:
Göran, jag tror nog att min namne är lite ironisk.

Topplistorna var trams och det krävdes inte någon större granskning för att se att de var manipulerade. D v s polare som lyfte en annans polares bilder. Detta ledde givetvis fram till det som Jim nyktert konstaterar - de sa inte ett smack om kvalitet.
Intressant kommentar. Så du menar att den som inte kom in på listorna var en människa utan kompisar? Själv känner jag bara två personer på fotosidan till person, Björn Sjögren som är min son och Ragnar Nyberg som är med i samma fotoklubb som jag. Och de kommenterade. Men alla ni andra vars kommentarer jag verkligen uppskattat ....vi är ju inte kompisar på det viset....ja, i alla fall inte då kommentarerna kom.
Hur är det? Rönnbären är ju otroligt många i år - är de surare än eljest?
Us
 
Sonnaren skrev:

Intressant kommentar. Så du menar att den som inte kom in på listorna var en människa utan kompisar? Själv känner jag bara två personer på fotosidan till person, Björn Sjögren som är min son och Ragnar Nyberg som är med i samma fotoklubb som jag. Och de kommenterade. Men alla ni andra vars kommentarer jag verkligen uppskattat ....vi är ju inte kompisar på det viset....ja, i alla fall inte då kommentarerna kom.
Hur är det? Rönnbären är ju otroligt många i år - är de surare än eljest?
Us

Jag blir väldigt förvånad när/om du känner dig träffad och jag känner mig säker på att du förstår vad jag menar. Trots att jag uttrycker mig en smula luddigt.
Visst kan de var så att jag är ute och cyklar men jag upplever att det finns kluster av medlemmar som kommenterar varandras bilder. Detta återspeglades i sin tur i listorna.
Ett annat problem är det som Jim pekar på.
Till sist vill jag påpeka att mitt inlägg inte genererades av magsafter med lågt pH-värde utan tvärt om. Det var en positiv reaktion på att listorna har dolts. Mycket socker i den rönnbärsgelén ...;)
 
elmfeldt skrev:
Topplistorna är inte raderade för alltid, de är bara dolda.

Jag antar att det kommer att finnas en möjlighet att få fram listorna ur det fördolda för oss som vill ha listorna.

Gärna lösenordsskyddad så att de som inte vill ha listorna av misstag råkar se dem och kommer till skada.
 
jimh skrev:
Men oavsett hur många tävlingar som sätts upp i betygsättarflitighet och de andra grenarna som inte handlade om bilder kommer jag aldrig att ställa upp i en sån även om självaste Ansel Adams återuppstod för att ställa upp i juryn.

Ha ha. Man vet aldrig vad som kan hända. Bort med flitlistorna och bort med mest kommenterade (all time)
De enda som jag haft lite nytta av är mest kommenterade/högsta betyg senaste 30 dagarna. Den listan kunde få vara kvar. Men så är jag ju också en sån där irrationell kalenderbitare som läser fotbollstabeller ner till minst division 3.
;)
 
joker skrev:


Jag blir väldigt förvånad när/om du känner dig träffad..................................................... Mycket socker i den rönnbärsgelén ...;)
Nix, jag kände mig inte träffad, blev bara förvånad över att jag sedan i våras skulle ha skaffat så mycket kompisar i alla åldrar ....och utan att veta om det....och på så många ställen i landet....och så olika åldrar....:))....och mest förvånande av allt: att de alla skulle dela min passion för gamla (numera mestadels försvunna) hus i Haga, Göteborg!......................
Inte för mycket socker! Då passar det inte till älgstek......
Us
 
Världens enklaste sak

Mycket diskussioner blev det... men detta torde ju vara världens enklaste sak så att alla blir nöjda.

- Återinför listorna flest röster/ högst betyg de senaste 30 dagarna.

- De som inte vill se topplistor tittar inte.

- De som inte vill finnas på en topplista tillåter inte betyg på sina bilder.

Alla nöjda! Var ligger problemet. Varför skall det testas och diskuteras kring ett problem som inte finns? Det skapar bara en massa irritationer till ingennytta.
 
Listorna skapar tävlingsstämning som vi inte kan välja bort bara för att vi inte tittar på dem själva. Så nej, låt dem vara fimpade permanent. Men inför gärna bättre bildsökning.

De där listorna räknade ju också in kommentarer på egna bilder så en annan negativ sidoeffekt var ju att de skapade ytterligare incitament för den eviga tackkarusellen.
 
arleklint skrev:
Blev du hetsad att tävla mot andra?
Jag har inte pekat ut personer och betackar mig å det bestämdaste för att bli förknippad med något sådant!

Jag skiter högaktningsfullt i listorna, det beteende jag syftar på är kommentatorer som dränker bilderna med kommentarer på ett eller två ord, typ "Skitsnyggt!", med det uppenbara syftet att klättra i listorna.
 
Jim... ett förtydligande.

De listor jag vill ta tillbaka var de på bilder som fått flest röster respektive högst betyg de senaste 30 dagarna.

Inte listan på vilka medlemmar som kommenterar mest.
 
ANNONS