Annons

Topplistorna

Produkter
(logga in för att koppla)
Topplistorna kommer inte tillbaka just nu. Som jag sade tidigare så kommer de att vara borttagna tills vi utvärderat detta.
 
Fair enough. Jag ville bara tydliggöra att vi skippar listorna ett tag och så kan vi ta upp det till diskussion senare.
 
David: Har ni funderingar kring sökfunktion som nämndes av någon? Har ni gått ut på förstasidan och förklarat tanken med topplistorna?
 
Gör en funktion så man inte kan lägga in bilder så slipper ni alla problem som det klagas på. Då kan man varken ge betyg eller kommentera och således blir det inga topplistor och till på köpet slipper vi porrbilder, solnedgångar samt macrobilder på blommor. Då borde alla gnällspikar vara nöjda tycker jag!
 
Jag tycker att de e synd att topplistorna e borta. Jag brukade gå in där för att kolla lite allt möjligt, hämtade mycket av min inspiration där. :(
 
Senast ändrad:
Just detta med inspirationskälla tror jag är viktigt. Det är väl ett av fotosidans huvudsyften - att vara en källa för inspiration.

Om vi skall utvärdera huruvida topplistorna skall bort eller inte måste vi ha ett alternativ just för detta som Julia nämner.

Hur hittar man guldkornen, om topplistorna inte finns?
 
Re: Världens enklaste sak

arleklint skrev:
Mycket diskussioner blev det... men detta torde ju vara världens enklaste sak så att alla blir nöjda.

- Återinför listorna flest röster/ högst betyg de senaste 30 dagarna.

- De som inte vill se topplistor tittar inte.

- De som inte vill finnas på en topplista tillåter inte betyg på sina bilder.

Alla nöjda! Var ligger problemet. Varför skall det testas och diskuteras kring ett problem som inte finns? Det skapar bara en massa irritationer till ingennytta.

Håller med. Nu i valtider kanske frågan kunde avgöras demokratiskt i Veckans fråga... :)
 
Håller med. Nu i valtider kanske frågan kunde avgöras demokratiskt i Veckans fråga... :)

Demokrati är förtryck av minoriteter och jag som Tornedaling känner att jag kan missgynnas av en demokratisk omröstning.

Det enklaste är att vi gör som Arleklint säger. Jag citerar: "Var ligger problemet".
 
Nu skall jag skriva ett inlägg som jag absolut inte vill att det misstolkas. Inlägget innehåller ingen kritik mot fotosidan i sig, eller mot det personer som mycket förtjänstfullt arbetar med fotosidan på sin fritid. Mitt inlägg är bara en allmän reflektion.

Allmänt sätt, kanske de bästa sätten att skapa en sida där så många användare är så nöjda som möjligt är att antingen driva den som en demokratisk förening eller att driva den som ett företag med lönsamhetskrav. I föreningsfallet finns demokratiska beslut som garanterar kundnöjdhet och i företagsfallet finns den ekonomiska lönsamheten som drivkraft.

Om en sida drivs som hobbyprojekt utan krav på ekonomisk lönsamhet finns utrymme för de ansvariga att forma sidan efter egna tankar, principer och idéer. Det är bra och kul för dem, men är en dålig garanti för medlemmarna, användarna och kunderna.

Jag tror alldeles bestämt att det i fotosidans fall finns en stor vilja från redaktionens sida att så många medlemmar som möjligt skall vara nöjda med sidan. Lösningen kring topplistor torde därför bli den som jag förelagit ovan eller något annat snarlikt.
 
Jag tror att en topplista med t.ex. "flest kommentarer de senaste trettio dagarna" kunde vara en bra morot för att få fart på kommenterandet.

Om man då bara skriver "Skitsnyggt!" på alla bilder man så får man väl stå där och skämmas med sina 11 tecken i medel per kommentar...
 
Förstår inte varför så många är så negativa till betyg och till listor. Det är väl bara att inte titta på dem om man inte vill.

Kan hålla med om att en bild inte är bättre än en annan även fast den fått högre betyg. Bildseendet övar man upp och proffsen är sins emellan mer överens om vilken bild som är bra jämfört med en nybörjare. Betyget talar dock om hur den som röstade tyckte om den bilden. Ibland kan man säga 4-5 positiva saker om en bild och endast en negativ fast det är en kass bild.

Jag ser gärna att listorna kommer tillbaka igen och gärna även topplistor för senaste veckan. Högst betygsatt bild, mest kommenterad och flest tittare. En bra sätt att kunna söka guldkornen bland alla bilder.

Jag la upp en bild (http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=50160) förra veckan som setts av över 500 personer men enbart fått 13 kommentarer. Synd men jag antar att det är så med vissa bilder.
 
Mats, jag tror inte att antalet kommentarer skulle ökat på din bild bara för att det funnits topplistor. Det beror istället på antalet inkomna bilder per vecka, som de senaste veckorna legat stadigt runt 1200.
 
David,

Det är inte det att jag är sur över för få kommentarer på mina bilder även om jag tycker det är dåligt med endast 13 kommentarer när den visats fler än 550 gånger. skulle vara intressant att se hur många gånger de mest kommenterade bilderna visats.


När det nu finns möjlighet att betygsätta bilder och ge kommentarer samt att en det redovisas hur många bilden har visats så skulle man ju kunna utnyttja detta.En del hatar ju betyg på bilder och liknar detta med att tävla i musik.Tycker dock att de inte behöver titta på betyget då.
För många är det en sporre att försöka få bra betyg på sina bilder. Vill man inte få betyg så finns ju den möjligheten redan.

Jag vill ha tillbaka topplistorna för att kunna hitta guldkornen. Vem vill inte se en bra bild (eller veta vilka andra tycker är bra om man ska vara mer exakt)? Detta är ju ett bra sätt om man varit borta ett tag och vill se om det kommit in några intressanta bilder under den tiden. Hur ska vi annars hitta dem?
 
Jag trodde inte att du var sur. Jag förstår vad du menar med guldkornen. Jag skall fundera på en bra lösning.
 
ANNONS