** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Topplistorna

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite synd att topplistorna är borta. Jag tror att dom bidragit till att sporra mig och många andra att försöka göra bättre och bättre bilder.

Tävla i bilder... jag vet det går inte egentligen, men ändå var topplistorna en liten "kul grej". Utan dem tycker jag fotosidan har blivit en liten aning fattigare.

I och med att betygsättning nu är valfri har jag svårt att se anledningen till att de togs bort.
 
Va, är de borta nu? Skönt!

Jag tycker absolut inte att de är något att sakna. Arleklint, menar du alltså på allvar att du tyckte att betygen var ett mått på en bilds kvaliteter?
 
Va är de borta? Attans!

Jag som just hade slagit mig in på top40 på listan om flest kommentarer, siktade såklart på förstaplatsen! Men då kan man ju sluta kommentera nu då.

Varför kan de inte finnas kvar, de som inte vill se nån topplista behöver väl inte tittapå nån topplista?
 
Jag tror att skälet till att de har försvunnit är att redaktionen insett att fotosidan har fått problem att hålla en seriös nivå när målgruppen breddats och medlemsstocken vuxit så radikalt.

Tävlingar om några siffror som inte har verklighetsanknytning kan ju knappast anses vara seriöst.

Så ja, det är i mina ögon viktigt att detta steg tas och det räcker inte med att "man själv kan välja bort att titta på listorna". Att de fanns där påverkar stämningen och utstrålade ett budskap från redaktionen. Att de tagits bort ger ett annat budskap.
 
Håller med Mats och Jan topplistorna är en sporre och en plats att hitta bilder som sticker ut. är lite annorlunda, är gjorda med lite eftertanke för att nå en viss effekt. Hur hittar man dessa bilder nu. Skall man söka på solnedgång. Som relativt ny på fotosidan har jag använt topplistorna flitigt för att få inspiration. Nej nu försvann en dimension på fotosidan.
/Göran
 
Jaså de är borta, jaha. Inget jag saknar, det var så väldigt ensamt där på toppen både i albumkommentarer och albumbetyg de senaste månaderna....;-). Us
 
Senast ändrad:
Göran, jag tror nog att min namne är lite ironisk.

Topplistorna var trams och det krävdes inte någon större granskning för att se att de var manipulerade. D v s polare som lyfte en annans polares bilder. Detta ledde givetvis fram till det som Jim nyktert konstaterar - de sa inte ett smack om kvalitet.
 
Honkamaa skrev:
Varför kan de inte finnas kvar, de som inte vill se nån topplista behöver väl inte tittapå nån topplista?

Ha ha. En ganska sund inställning egentligen. För min del kan man både ha och mista. Ingen stor grej. Men ett problem som kanske man behöver fundera över är hur man ska kunna hitta bra bilder, som kanske inte är från senaste dygnet, eller senaste två dygnen. Över 30 000 bilder och ökande...Har själv metoden att följa vissa fotografer, men det kan bli för ensidigt också.
 
Klart man hra en sund inställning. =)

Alla klagar snart på nåt, "porrbilder", betygsättning, kommentarer, topplistor. Listan kan göra lång. Kan inte alla bara inse att det går inte att skräddarsy fotosidan efter deras enskilda önskningar utan istället bara acceptera det som det är och vara glad att det är en schysst sida för oss som gillar fotografering?
 
urbano skrev:


...Har själv metoden att följa vissa fotografer, men det kan bli för ensidigt också.

Jag har använt samma metod och följt vissa fotografer som jag bl.a.har hittat på topplistorna.

Om man av olika anledningar är borta från fotosidan en period är det svårt att hinna ikapp och hitta "pärlorna" bland ett tusental nya bilder. Men alltid hittas dom av närvarande medlemmar och återfinns(återfanna) då snyggt samlade på topplistorna.
 
Honkamaa skrev:
Klart man hra en sund inställning. =)

Alla klagar snart på nåt, "porrbilder", betygsättning, kommentarer, topplistor. Listan kan göra lång. Kan inte alla bara inse att det går inte att skräddarsy fotosidan efter deras enskilda önskningar utan istället bara acceptera det som det är och vara glad att det är en schysst sida för oss som gillar fotografering?

Den bästa kommentar jag läst på länge!!
Håller med till hundra procent, många har gnällt ovanligt mycket på slutet. Disskusioner som inte leder nånstans.
 
Trist tycker jag, inte för just tävlingsmomentets skull utan just för att det var där man tittade efter bilder som man hade kommenterat innan och gillade. Sen är väl tävlingsmomentet ett skojigt komplement? En del gillar att tävla och vissa inte?

Nä, ta tillbaka listorna...

/Lasse
 
Jag måste hålla med Petsa och Honkamaa! Det har varit väldigt mycket gnäll på sistone..Jag är i alla fall j-t tacksam mot David o co som driver denna superba "hobbysida".. Och som sagt det går inte att skräddarsy åt alla..Jesper
 
Bra talat Jesper K!!!!
Tack till de som driver sidan och visst, de kan inte behaga alla...

Jag tycker det är tråkigt att inte listorna finns kvar. För som ngn skrev de som inte gillar topplistor behöver inte titta där. Men jag tyckte det var en bra väg att hitta bra bilder och bilder som folks intresse väcktes av.

Men helt klart så överlever jag. Om 2 veckor är allt glömt och nya vägar är funna!

/Svante
 
petsa skrev:


Den bästa kommentar jag läst på länge!!
Håller med till hundra procent, många har gnällt ovanligt mycket på slutet. Disskusioner som inte leder nånstans.

Jag håller också med. Ännu värre tycker jag dock det är när dessa klagomål övergår till förändringar till något som kanske inte är den bästa lösningen. Det har varit enormt mycket klagomål om betygsystemet ända sedan jag blev medlem här.

Nu är det topplistorna det är fel på och det har gått så långt att dom försvann helt. Sänder en topplista ut oseriösa signaler?????? Jag undrar allvarligt hur många som håller med om ett sådant resonemang. Det låter som ännu ett resonemang att ta bort dom hemska "siffrora som inte tillför något alls"..

Jag har använt topplistorna som ett snabbt sätt att hitta bra bilder. Det har hänt flera gånger att man visat upp dom 10 bästa till sina kompisar som inte är medlemmar. Själv använde jag top40 relativt mycket dom första två månaderna jag var medlem här för ren inspiration. Var hittar man dom bra bilderna nu? Visst kan man gå in på sina favoritfotografer men är det detsamma?

Jag ser absolut ingen kompismanipulering. Jag tyckte verkligen att dom bilderna som låg på topp var värda att ligga där. Speciellt Helenas bild "barn" som var överlägsen 1:a...

Jag tycker inte att det är HELA världen att dom är borta men ändå tråkigt...

Tack för mig!
 
ANNONS