Annons

Trögjobbat med raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag får jobba så enormt med bilderna när jag väljer raw.
I jpeg blir dom lätta att hantera och betydligt bättre redan från början.

Jag öppnar mina bilder i Picasa och jobbar sedan med dom i photoshop (jag har aldrig lyckas öppna dom direkt i photoshop 9.0...vilket jag trodde från början...)

Jag har börjat få en del jobb och vill ge kunden det bästa möjliga, men nu när jag provat jpeg ett tag så sparar jag så enormt med tid...och jag tycker bilderna blir minst lika bra...nu har jag inte gjort några direkt vetenskapliga undersökningar i ämnet eftersom jag nyligen börjat foto i jpeg.

Varför väljer man raw?...varför JAG väljer det vet jag inte...

Skall du jobba med råfiler måste du ha ett vettigt program för konverteringen. Vad har du för kamera som inte CS 2 rår på?

En D50...inser att det nog är Capture som gäller...men som glad amatör så undrar man ju varför man promt ska använda raw...

Jag tycker gott att man kan använda JPEG om man bara vet varför man då skall använda JEPG..

Om jag misstänker att jag får lite plats för bilderna på ett kort så kan jag utan magont köra JPEG. Prickar man rätt i exponeringen och så så är det inget probl tycker jag,,

Finns otaliga trådar om detta med RAW och varför.

MVH Niclas,

Jag hittade inga med dom svar jag vill ha.

Jag tycker inte jag kan gör mindre ändringar med jpeg...med jpeg får jag bättre förutstättningar från början (åtminstonde det jag testat i veckan)

Gip skrev:
Varför väljer man raw?

För att:

kunna vitbalansjustera i efterhand
kunna justera exponeringen 1,5 till 2 steg i efterbehandlingen
kunna jobba i 16 bitars färghantering så länge som möjligt
få ut lite mer detaljer i bilden
kunna utnyttja bättre och bättre konverterare med tiden

Desutom går det väldigt snabbt och enkelt när man hittat ett bra flöde. Ett bra startprogram är Rawshooter Essentials, som t o m är gratis. Jag vet dock inte om det stödjer D50.

mvh

Bent

Niclasfoto skrev:
Sant, men ofta så sitter ju den från början.

Jo, men när den inte gör det. Vad gör man då? Hoppas att man har en rawversion, åtminstone gör jag det. Inget problem utomhus i bra väder, men annars tycker jag nog att det tämligen ofta blir lite knepigt.

Niclasfoto skrev:
Sant, men ofta så sitter ju den från början.
Gillar inte att behöva vitbalansera såfort ljuset ändrats något, och i princip alla bilder blir bättre om man sätter vit och svartpunkt ändå.
Detsamma gäller för all färgjustering förövrigt, finns ingen anledning att jobba i JPEG :)

De flesta kameror jobbar väl i 12bitar med, så att spara i JPEG är att slänga 4bitar värdefull info. (Rätta mig om jag har fel med sensorns bit-djup)

Bent C. skrev:
Jo, men när den inte gör det. Vad gör man då? Hoppas att man har en rawversion, åtminstone gör jag det. Inget problem utomhus i bra väder, men annars tycker jag nog att det tämligen ofta blir lite knepigt.

Hehe, ja vad gör man då då:)?

Alltså jag har precis kommit in i detta att fota digitalt. Jag kör precis som när jag fotade film, lyckas jag inte med typ 95% i exponeringen så har jag ett problem. Det är såklart en rättså
fungerande teori med dslr också!! Att lita på efterbehandling känns för mIG absolut främmande. Men jag säger inte att ngt är rätt eller fel, bara så att ingen tror ngt annat!

Men visst, jag själv fotar också mest med RAW, men det är egentligen mest för att jag inte tycker att det är så jobbigt + att jag har möjligheterna efteråt som jag inte tackar nej till.

Mvh Niclas,

Låter helt klar som om jag ska fortsätta med raw...det kommer blir en del bilder i sämre väder nu när vintern kommer och dom måste ju jobbas med en del...

Det blir ett inköp av Capture...

(ska prova Rawshooter Essentials först)

Niclasfoto skrev:
Hehe, ja vad gör man då då:)?

Alltså jag har precis kommit in i detta att fota digitalt. Jag kör precis som när jag fotade film, lyckas jag inte med typ 95% i exponeringen så har jag ett problem. Det är såklart en rättså
fungerande teori med dslr också!! Att lita på efterbehandling känns för mIG absolut främmande. Men jag säger inte att ngt är rätt eller fel, bara så att ingen tror ngt annat!

Men visst, jag själv fotar också mest med RAW, men det är egentligen mest för att jag inte tycker att det är så jobbigt + att jag har möjligheterna efteråt som jag inte tackar nej till.

Mvh Niclas,

Jag menar inte att man inte behöver bry sig om exponeringen, givetvis måste man det. Att justera exponeringen i efterhand är ingen höjdare, bilden blir altid sämre, men skönt att ha möjligheten om det behövs. Vitbalansen är ett annat kapitel, åtminstone på min 20D tycker jag att blandljus kan få den att missa ganska kapitalt (typ som dagsljusfilm i konstljus), och det har jag inget som helst problem med att justera i efterhand. Och eftersom jag aldrig sett ett jämförande test som visat att jpeg är bättre än raw, utan enbart lika bra eller sämre, ser jag faktiskt ingen anledning att avstå från att företrädesvis jobba i raw.

Har du provat och ladda hem
"Camera Raw 3.2 update" från adobes hemsida. Kan tänkas att stödet för D50 är för nytt för cs2 utan uppdatering.

Annars är jag nöjd med "Capture One LE" på min mac.

/Johan

Har nu öppnat bilderna i Rawshooter...och har en liten fråga...varför är dom knallblå, röda eller gröna...nån inställning som man bör känna till?

Defaultöppningen i Rawshooter är "As shot" vilket borde innebära att du har ganska knepiga inställningar på din kamera. Har du ställt den på auto? Annars finns det ingen "specialinställning" i RS, det brukar vara rätt Ok från start.

Redigera: Ibland är man t o m senare än frågeställaren själv!!!!! :)

*hehe*

Nej, jag har inte kört på auto, men det är klart att blir dom såna efter kamerainstaällningarna blir man fundersam...får testa mig fram...

Det lustiga är att ALLA är inte gröna, röda eller blå utan det är en salig blandning och jag tog bl.a ett utomhusportträtt, ca 20 bilder från samma ställe inom 5 minuter...så det är lustigt att dom har olika färg.

ANNONS
Götaplatsens Foto