Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trögsålt på begagnatmarknaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jka1891

Aktiv medlem
Hur upplever ni begagnatmarknaden just nu, är det bara jag eller är det ovanligt trögt att sälja fotoprylar? Har fotohypen lagt sig med en mättad marknad som följd eller är det lågsäsong? Sätter man bara "rätt" pris så får man sålt, men andrahandsvärdet är uselt. Bara nyfiken på hur ni ser på det.
 
Senast ändrad:

Palletheking

Aktiv medlem
Hur upplever ni begagnatmarknaden just nu, är det bara jag eller är det ovanligt trögt att sälja fotoprylar? Har fotohypen lagt sig med en mättad marknad som följd eller är det lågsäsong? Sätter man bara "rätt" pris så får man sålt, men andrahandsvärdet är uselt. Bara nyfiken på hur ni ser på det.
Tycks gå i perioder. Vissa gluggar är alltid lättsålda, ex Nikons 70-200 2,8 af-s G VR II
 

azus

Aktiv medlem
Jag tror att kameror i allmänhet är lite mer svårsålda än ett objektiv. Detta gäller speciellt just nu när tillverkarna verkar släppa en uppdatering varje år, en lite äldre modell blir snabbt "för gammal" för marknaden.
 

afe

Aktiv medlem
Vänta ett par veckor tills skatteåterbäringen kommer så blir det säkert mer fart på svaren (om du sätter något så när rimliga priser). 3400:- för ett objektiv som kostar 4300:- nytt skulle jag exempelvis vara tveksam till.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vänta ett par veckor tills skatteåterbäringen kommer så blir det säkert mer fart på svaren (om du sätter något så när rimliga priser). 3400:- för ett objektiv som kostar 4300:- nytt skulle jag exempelvis vara tveksam till.
75% av nypris för ett objektiv i bra skick tycker jag är helt rimligt.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det är rimligt men det blir inte lättsålt med den prissättningen. Jag brukar ha 70% som smärtgräns (alltså 3000:- i det här exemplet) och det där med prutning och sådant får vara. När det gäller kameror eller andra prylar som inte längre säljs som nya sjunker den smärtgränsen ganska ordentligt (när det inte handlar om mer ovanliga eller samlarprylar).
 

Jka1891

Aktiv medlem
Vänta ett par veckor tills skatteåterbäringen kommer så blir det säkert mer fart på svaren (om du sätter något så när rimliga priser). 3400:- för ett objektiv som kostar 4300:- nytt skulle jag exempelvis vara tveksam till.
Jo, du har rätt. Vet vad du syftar på, en annons kanske :). Typiskt med kampanj på det man ska sälja just nu. Jag köper alltid dyrt och säljer när priserna går ner, ska nog undvika aktiehandel...också.
 

afe

Aktiv medlem
När det gäller moderna kameror och annan elektronik är det svårt att göra bra affärer - på aktiemarknaden kan åtminstone priserna gå upp :)

Jag hade dock lite tur när jag sålde mitt Nikon 300/2,8 VR. Jag köpte det nytt för 36 KKr och sålde det senare för 35 KKr (i och med att Nikon höjde sina priser rejält).
 

Jka1891

Aktiv medlem
Jag tror att kameror i allmänhet är lite mer svårsålda än ett objektiv. Detta gäller speciellt just nu när tillverkarna verkar släppa en uppdatering varje år, en lite äldre modell blir snabbt "för gammal" för marknaden.
Ja, så är det. Min första kamera Canon AE-1 kom 1976 och ersattes av AE-1 Program fem år senare 1981.
Likadant med Nikons FE/FE2 (1978/83).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Frågan är om inte marknaden för riktiga kameror och objektiv har blivit mindre. De flesta som förr körde en simpel kompaktkamera och kanske hade ambition att skaffa något vassare verkar ha minskat.
De flesta verkar nöja sig med sin mobil.
De tar ju å andra sidan väldigt bra bilder om jag skall jämföra med den gamla tidens Instamatic och kompaktkameror.
Så frågan är om vi inte måste erkänna att fotointresset har har svalnat. Foto är idag ett mer socialt fenomen som man lika gärna fotar med en mobil. Till Instagram bilder och Facebook bilder duger de ju gott.
Det märks inte minst på Fotosidan hur aktiviteten har minskat och att de som försöker ta riktigt bra bilder har minskat.
Det gör att intresset för objektiv till större systemkameror har minskat.
Dagens trend är små lätta kameror och objektiv.
Detta är min högst personliga analys av marknaden.
Själv har jag alla objektiv jag behöver och så ser det nog också ut för många av oss som kör med de gamla hederliga klumparna. Marknaden är så att säga mättad.
Fast är det någon som vill bli av med en 500/4 IS till skrotpris är jag alltid intresserad:)
 

afe

Aktiv medlem
Systemkameraförsäljningen generellt har enligt CIPA ökat konstant fram till 2013, och sedan har det minskat något. Försäljningen av spegellösa systemkameror fortsätter dock att öka.

Det är kanske så att dels har alla och hans moster redan köpt en kamera, och dels har kamerorna blivit så pass bra att anledningarna att byta blivit färre (när det gäller DSLR). Objektiv och andra tillbehör torde dock inte påverkas i lika hög utsträckning i och med att det finns fler systemkameror än någonsin ute hos användarna :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Marknaden sväller och konkurrensen ökar bland nya grejor hela tiden.
Varför köpa gammalt om det nya är bättre (eller lika bra) och billigare?

Exempel. Försök sälja ett Canon EF 50mm/1,2 L när Sigma kommer med 50mm/1,4 Art.

Tjockkamerorna får ökad konkurrens av spegellösa kompakta systemkameror. Det påverkar säkerligen andrahandsvärdet för många modeller.

Den "gamla tumregeln" om 70-75% av nyvärdet inom ett år gäller kanske för vissa mer eftertraktade grejor. Ofta dyker priset mer än så. Å andra sidan kan exklusiva objektiv som är svåra att få tag på lika stabilt i värde.

(Jag kan också tänka mig ett 500 IS)
 

afe

Aktiv medlem
Exempel. Försök sälja ett Canon EF 50mm/1,2 L när Sigma kommer med 50mm/1,4 Art.
Just den vet jag inte om det påverkar så mycket - de objektiven beter sig ganska olika både bild- och hanteringsmässigt. Framfarten för de spegellösa kamerorna kan nog påverka mer i och med att de blir bättre hela tiden och börjar fungera bra också för rörliga motiv. För dem som vill fotografera med långa och tunga objektiv är dock det inte någon fördel med en liten och lätt kamera, men de är förstås inte så många.
 

Ventures

Aktiv medlem
Frågan är om inte marknaden för riktiga kameror och objektiv har blivit mindre. De flesta som förr körde en simpel kompaktkamera och kanske hade ambition att skaffa något vassare verkar ha minskat.
De flesta verkar nöja sig med sin mobil.
De tar ju å andra sidan väldigt bra bilder om jag skall jämföra med den gamla tidens Instamatic och kompaktkameror.
Så frågan är om vi inte måste erkänna att fotointresset har har svalnat. Foto är idag ett mer socialt fenomen som man lika gärna fotar med en mobil. Till Instagram bilder och Facebook bilder duger de ju gott.
Det märks inte minst på Fotosidan hur aktiviteten har minskat och att de som försöker ta riktigt bra bilder har minskat.
Det gör att intresset för objektiv till större systemkameror har minskat.
Dagens trend är små lätta kameror och objektiv.
Detta är min högst personliga analys av marknaden.
Själv har jag alla objektiv jag behöver och så ser det nog också ut för många av oss som kör med de gamla hederliga klumparna. Marknaden är så att säga mättad.
Fast är det någon som vill bli av med en 500/4 IS till skrotpris är jag alltid intresserad:)
Tror det ligger något i din analys. Att fota instagrambilder med systemkamera är att gå över ån efter vatten.
Ser bara på mitt eget intresse som för tre fyra år sedan var att dammsuga marknaden på prylar man kunde sätta fast på en Nikon F3 (det fanns mycket då). Nu har jag sålt allt detta och hittat favoritobjektivet till mitt digitala hus som nästan alltid sitter på. Det jag helst vill ha nu är en riktigt vass kompaktkamera så man slipper släpa på kilovis med utrustning när man reser (om det inte hinner dyka upp en fin D3 eller D700 till rätt pris innan). Av någon anledning är det många som tycker lika som jag vid samma tidpunkt. Dock har jag inga planer på att hoppa på instagramtrenden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tycker mig också märka detta. Tidigare var t ex Canons L optik en ganska säker investering. Höll man sig till max 70% av nypris på en glugg som var några år gammal och nedåt 50% på en utgången modell så var det lättsålt. Mer ovanliga märken var osäkra. Då jag sålde av mina sista Canongrejer var det mycket trögare. Trenden på minskad nyförsäljning kanske nu också når begagnatmarknaden som kanske delvis förklarar en försämrad marknad.

Men jag tror också att det har med ökad prestanda på spegellösa samt mobilkameror men även mode. Länge jagade man fler pixlar och sedan högre ISO efter det kom DR - värdefullt för många men jag tror även det var mode i det. Tänk på alla som inte fotar sport i inomhushallar, som inte förstorar större än A4 eller t o m sätter ut på nätet eller bara tittar på skärmen. Det kan ju, förutom instagram och facebook, även finnas ett mode i små kameror - kanske rent av ett uttryck "titta vad jag kan åstakomma med min lilla kamera, jag behöver inte en stor fin spegelreflex för att ta bra bilder". Kanske liknande "anti-SUV trenden i vissa städer några år sedan.

Sedan finns det nog en rationell anledning också - även för de som skriver ut bilder i hyfsat stora format och i måttligt ljus räcker en mindre kamera med mindre sensor och ljussvagare optik långt idag tack vare sensorförbättringar och snabbare kontrast-AF.

Slutligen så tycker jag att prisdumpningen man ffa ser på spegellösa mellan lansering och slutförsäljning av de sista exen har gjort att begpriser på dessa kraschar. T ex har NEX 7 nästan halverat sitt pris. Kan man få en ny för 5.500:- och modellen är utgången, hur mycket kan man då begära? Köparen som sedan står i valet och kvalet mellan DSLR och spegellös kan ju då fundera en gång till om det är värt att lägga mer på en DSLR beg som säljs dyrare (mindre prisfall från lansering till slutpris) då den spegellösa är så billig och så smittar det. Soegellösa saknar den dyra prisman och spegelmotorn och är sannolikt billiga att tillverka så man har råd att prisdumpa. Blir intressant att se hur den nya A77II säljer (inte spegellös förvisso men saknar liksom spegellösa dessa dyra delar som nämnts) då man får den ganska kapabla föregångaren ny för lite mer än halva priset. Framstegen mellan generationerna är helt enkelt för blygsam för att, för många, motivera den kraftiga prisskillnaden. Annat var det nog för 5-10 år sedan.

Man kan ju som köpare se det så att även om marknaden skulle fortsätta så här så kanske man ändå inte förlorar så mycket om man köper beg då begpriserna är ganska låga.
 

easyrider

Aktiv medlem
Tjockkamerans tid och de tillhörande objektivens tid är över. De fåtal som fortfarande behöver de fördelar ett nikon/canon system ger kommer finnas kvar men de flesta kommer att gå över till mindre spegellösa system.

Bilder handlar mycket om utryck och inte alltid så mycket om bästa bildkvalitet (Instagram är ett exempel på detta). Jag tror att den analoga marknaden kommer att vara någorlunda stabil p.g.a.. den anledningen att konsumenten söker ett sätt att utrycka sig visuellt.

Vad jag tror kommer att öka är digitalt mellanformat när priserna går ner. En bildfil från en digital mellanformat ger en wow-känsla. Visst filer från en D800 är fina men ärligt talat är skillnaden så stor jämfört med föregångarna? Med digitalt mellanformat får man liv, djup i bilderna samt det sköna skärpesläppet.

Jag har i nuläget D800 med ett flertal objektiv och det dröjer inte länge tills jag kommer gå över till Fuji eller ev sonysystem. Men jag är grymt sugen på digitalt mellanformat för den stillsamma finfotograferingen ;-)
 

afe

Aktiv medlem
Det ryktas om en Fuji med fast objektiv och samma Sonysensor som i senaste mellanformatarna från Hasselblad, Phase One och Pentax :- det kanske kan vara nåt?

Det har dock mycket mycket lite med begagnatmarknaden att göra, så ursätkta sidospåret.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hm.. 70% är vad jag är villig att betala för en ny kamera där kartongen varit öppnad i butik - nytt ska fan vara nytt. Något som en vanlig privatperson använt under mer än några dagar hamnar under 50% av nypris för min del. Kanske därför jag inte handlar begagnad elektronik längre :)

Ett annat stort problem är ju att folk verkar tro att det är nypriset när de köpte sin kamera för två år sen som gäller.. Har ibland mailat till dessa och berättat att deras begagnatpris är högre än vad den två generationer nyare kameran av samma modell kostar på nätet, NY! -men självklart aldrig fått nåt svar.

Min analys säger mig att ja, marknaden för beg digitalkameror kommer definitivt att minska ett tag till.. Tänk bara på vad en vanlig cmos-kamera kommer tappa i värde när de första organiska sensorerna börjar komma ut på marknaden.

Jag försökte själv sälja en fast vidvinkeloptik för ett tag sen. Perfekt skick och bara testat några gånger, en gång utomhus och två gånger inomhus :) Billigaste pris från seriös internethandlare var 4500 vid tiden för annonsens publicering och jag ville sälja det för 3500 för att bli av med det. Att det kostade 3500 var tydligt både i texten och i pris-rutan. Fick först 1 svar, någon ville betala 1500kr. Sen fick jag 2 mail från folk som frågade vad objektivet kostade. Sen fick jag ett bud på 1000kr och sen 5 mail till där folk undrade vad det kostade.. Inte så konstigt om beg-marknaden stagnerar, jag tog tillslut bort annonsen och behöll objektivet.
 

glemmy

Aktiv medlem
...
Jag försökte själv sälja en fast vidvinkeloptik för ett tag sen. Perfekt skick och bara testat några gånger, en gång utomhus och två gånger inomhus :) Billigaste pris från seriös internethandlare var 4500 vid tiden för annonsens publicering och jag ville sälja det för 3500 för att bli av med det. Att det kostade 3500 var tydligt både i texten och i pris-rutan. Fick först 1 svar, någon ville betala 1500kr. Sen fick jag 2 mail från folk som frågade vad objektivet kostade. Sen fick jag ett bud på 1000kr och sen 5 mail till där folk undrade vad det kostade.. Inte så konstigt om beg-marknaden stagnerar, jag tog tillslut bort annonsen och behöll objektivet.
Den som mailade dig kanske gick efter dina principer? Alltså max 50% av nypris? :)
Det säger sig självt att säljare alltid försöker få så mycket betalt som möjligt och allt styrs av tillgång och efterfrågan.

Jag sålde för något år sedan ett ljusstarkt 50mm pentax-objektiv. Någon kände sig tydligen tvungen att påpeka både det ena och det andra om historiskt nypris och alternativa objektiv som skulle vara så mycket bättre för samma pris. Jag tackade för informationen och bad honom köpa det där mycket bättre objektivet istället. Han fortsatte höra av sig och pruta, men av princip backade jag inte en krona. En vecka senare kom en annan köpare och betalade precis vad jag begärt istället.

Marknaden kommer knappast att revolutioneras och göra dagens utrustning värdelös.
Gamla, manuella objektiv har exempelvis ökat kraftigt sedan efterfrågan gått upp senare åren.
 
ANNONS