Annons

Trist bildfel vid upplättning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Köpte en Canon 40D i går och gjorde i ordning de första bilderna i dag. När jag gör partiell upplättning med det nya verktyget i Lightroom 2 ser det ut som skit och det blir svarta fält och prickar i det upplättade området. Bilden är tagen med ISO 400 och ansiktet är lättat ett halvt steg så det handlar inte om en jätteuppljusning. Såg aldrig detta med min 30D och har inte sett det med min 5D heller. Någon annan som sett det? Drar man upp exponeringen på hela bilden syns det inte. Bara när man drar upp exponeringen partiellt.

Felet hänger med vid export från CR2 till jpg också.

Bilagor

• mystisk svärta.jpg
    mystisk svärta.jpg
    27.5 KB · Visningar: 211
Köpte en Canon 40D i går och gjorde i ordning de första bilderna i dag. När jag gör partiell upplättning med det nya verktyget i Lightroom 2 ser det ut som skit och det blir svarta fält och prickar i det upplättade området. Bilden är tagen med ISO 400 och ansiktet är lättat ett halvt steg så det handlar inte om en jätteuppljusning. Såg aldrig detta med min 30D och har inte sett det med min 5D heller. Någon annan som sett det? Drar man upp exponeringen på hela bilden syns det inte. Bara när man drar upp exponeringen partiellt.

Felet hänger med vid export från CR2 till jpg också.

Detta hände mig också helt plötsligt för ett par dagar sedan ... hade fungerat alldeles perfekt men så var det där helt plötsligt. Jag hade fotat med Nikon D700 men minneskortet var formaterat för Nikon D300. Vid ett annat tillfälle för länge sedan hade jag problem när minneskortet inte var formaterat för rätt kamera. DÅ blevdet också nåt krångel med bilderna. Det är det enda konkreta jag kan komma på som orsakade mitt problem ... men jag vet inte om det är relevant?!

Prova ladda ner betan av LR 2.3 det är ett av verktygen som är uppdaterat ordentligt i den versionen. Du kan köra båda versionerna parallellt.

Såg något som liknade det här och då berodde det på att masken för justeringen inte helt täcker det man tror man justerar, och det löstes genom att göra om det hela men med "Auto-mask" avslagen. (Ingen aning om det har något med ditt problem att göra).

Såg något som liknade det här och då berodde det på att masken för justeringen inte helt täcker det man tror man justerar, och det löstes genom att göra om det hela men med "Auto-mask" avslagen. (Ingen aning om det har något med ditt problem att göra).

Japp ... huvudet på spiken ... testade ... där har vi det ... tack, löste mina problem direkt!

strålande!

Fotosidan är som alltid strålande! Första gången jag är besviken på Lightroom och ni löste problemet snabbt och lätt. Med "auto-mask" avslagen funkar upplättningen perfekt. Auto-mask är ju förvald och jag har egentligen aldrig funderat på vad den gör utan bara "målat på".

Tack!

Vad bra, kul att få betala tillbaka lite för allt jag lärt mig här. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto